A BKK szerint szó sincs arról, hogy tömegek fizetnének véletlenül többször a reptéri buszon. Sőt!

2023. december 19. – 16:34

Másolás

Vágólapra másolva

Részletesen reagált a BKK hétfőn megjelent cikkünkre, amely szerint havonta több százan fizethetnek véletlenül egynél többször a ferihegyi reptérre vezető 100E buszon, mert nem egyértelmű a jegyvásárlási rendszer működése. A cég szerint náluk eddig egy törpe kisebbség jelentkezett csak azzal, hogy tévedésből egynél többször fizettek a jegyért, és összességében jól működik a rendszer.

A BKK még nyáron vezette be a 100E repülőtéri buszokon a Pay&Go jegyvásárlási rendszert. Ennek lényege, hogy az utas csak a géphez érinti a kártyáját, az levonja a pénzt, majd az nem ad ki semmilyen jegyet vagy blokkot. A fizetés viszont automatikusan lyukasztásnak minősül, onnantól kezdve a bankkártyával tudjuk igazolni, hogy fizettünk az utazásért.

Hétfőn a HVG-re hivatkozva írtuk meg, hogy:

  • a rendszer nem működik egyértelműen, mert a fizetést csak egy zöld jelzés felvillanása mutatja,
  • sokan azt hiszik, hogy egy jegyet kellene kapniuk, ezért többször is fizetnek;
  • ez pedig a BKK szerint az így vásárlók maximum 1-2 százalékát, vagyis havonta 500-1200 embert érint.

A BKK szerint ez így ebben a formában hülyeség. Az igazság ugyanis az ő álláspontjuk szerint az, hogy:

  • a bankkártya-leolvasó (amit ők validátornak hívnak) vásárlás közben a zöld jelzésen kívül hangot is kiad, és kiírja, hogy sikeres volt-e a vásárlás, vagy nem;
  • az idézett 1-2 százalékos adat nem a téves vásárlásokra, hanem minden olyan vásárlásra vonatkozik, amikor valaki tíz másodpercen belül kétszer fizet ugyanazzal a kártyával, ezek nagy része pedig szándékos;
  • a Pay&Go eddigi 348 ezer eladásából 135 esetben (vagyis iszonyúan kevésszer) érkezett hozzájuk jelzés arról, hogy valaki véletlenül kétszer fizetett és visszakérné a pénzét.

A Pay&Go használata egyébként nyilván praktikusabb, mint a nyomtatott jegyes rendszer, hiszen egyszerűbb rögtön a felszállásnál a buszon fizetni az utazásért, mint előre jegyet venni, amit aztán a buszon érvényesíteni kell. Másrészt viszont szokatlan lehet azoknak, akik évek vagy évtizedek óta vannak arra szocializálva, hogy a papír alapú jegyüket a leszállásig (vagy metrónál a kijáratig) meg kell őrizniük.

A BKK szerint folyamatosan figyelnek az utazók visszajelzéseire, és nem igaz, hogy tömegesen kapnak kritikát a Pay&Go rendszerre. Sőt, mostanra a 100E utasainak 30 százaléka használja ezt a fizetési módot.

A 100E mellett egyébként a kisföldalattinál is bevezették a Pay&Go rendszerét. Itt két másodperc helyett öt másodpercig világít zölden a gépezet, és az egyértelműség kedvéért kiírja, hogy „A bankkártyád a jegyed”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!