Filmbe illő akciókkal üldözik a migránsokat az osztrák rendőrök a magyar településeken, a helyiek nem örülnek neki

2023. december 4. – 11:20

Másolás

Vágólapra másolva

Egy éve indult a közös magyar-osztrák-szlovák migrációellenes rendőrségi akció, az Operation Fox (magyarul Róka Művelet). Az Országos Rendőr-főkapitányság szerint a feladat csak a potenciális embercsempészek kiszűrése és követése, nem az üldözése és leszorítása, ennek ellenére a helyiek beszámolói szerint az osztrák rendőrök akciófilmekbe illő autós üldözésekbe kezdenek a határ menti magyar településeken – amiknek a vége nem egyszer baleset lesz. A Válasz Online helyszíni riportban mutatta be a művelet tapasztalatait.

Osztrák sikersztori, magyar rizikó

Az osztrák-magyar rendőri együttműködésnek többéves hagyománya van a határmentén, de 2022 végéig inkább csak „takaréklángon” működött. Tavaly szeptemberben viszont változott a helyzet, Gerhard Karner osztrák belügyminiszter jelentette Pintér Sándor belügyminiszternek, hogy készek a Magyarországon járőröző, akkor 50 fős osztrák kontingens létszámát hetvenre emelni. Néhány hónapon belül született meg az Operation Fox.

A művelet hatalmas osztrák siker: az osztrák belügyminisztérium és szövetségi rendőrség áprilisi tájékoztatása szerint

az Operation Foxnak köszönhető, hogy 2023 első felében 30 százalékkal csökkent az Ausztriában benyújtott menedékkérelmek száma. Az akció keretében elfogott embercsempészek 80 százalékát Magyarországon kapcsolják le.

Miért éri meg az osztrákoknak Magyarországon elfogni a migránsokat? Ausztria a nyugat-balkáni migránsútvonal első olyan állama, ahol a menekülők nagy része megáll és regisztráltatja magát. Visszaküldeni nem tudják őket Magyarországra, mert többnyire hivatalos nyom nélkül haladnak át az országon. Magyarországon viszont elfoghatják, és visszatoloncolhatják őket Szerbiába. Az osztrák belpolitika visszatérő kérdése, hogy a magyarországi művelet során Ausztria közvetve részt vesz az emberi jogokat sértő, Szerbiába irányuló visszatoloncolásokban. Az osztrák Belügyminisztérium szerint a vádak kivizsgálása az Európai Bizottság és Magyarország feladata.

Az Országos Rendőr-főkapitányságot (ORFK) tájékoztatása szerint a rendőri műveletekben 1135 migránst és nyolcvan embercsempészt fogtak el, illetve tartóztattak fel idén november 15-ig.

A műveletet 2024 májusáig meghosszabbították.

Az ORFK a Válasz Online kérdésére közölte: „Az osztrák rendőri egységek feladata az embercsempészéssel gyanúsítható gépjárművek forgalomból való kiszűrése, majd követése – nem pedig az üldözése, leszorítása –, és a magyar rendőrökkel közösen történő intézkedés alá vonása”.

A határmenti települések lakói és polgármesteri viszont mást látnak az akciókból: megrongált autókat és kerítéseket, és olyan helyzeteket, amikor csak a szerencsén múlott, hogy nem lett civil áldozata az autós üldözéseknek.

A helyiek áldozatoktól tartanak

Az osztrák rendőri egységek nagy teljesítményű terepjárókkal és pick-upokkal járőröznek az osztrák-magyar határ melletti magyar települések közelében. Az autókon nincs megkülönböztető jelzés, csak akció közben teszik fel rájuk a kék villogót. Az osztrák rendszámú autók – a helyi médiabeszámolók szerint – nem egyszer úgy állítják meg a csempészek autóit, hogy eléjük vágnak, vagy addig üldözik őket, amíg egy veszélyes manőverben balesetet nem szenvednek.

Az egyik határ melletti kisváros, Jánossomorja polgármestere, Lőrincz György maga is tanúja volt már hasonló autós üldözésnek. Ő, és több helyi lakos is azt mondta a Válasz Online-nak, hogy ezeket az akciókat az osztrák egységek egyedül hajtják végre, a magyar rendőrök csak a baleset után percekkel érnek a helyszínre, hogy segítsenek az intézkedésben.

Az egyik helyi lakos beszámolója szerint egy alkalommal a helyi iskolával szemközti ház kerítésébe csapódott egy embercsempész autója. „Még a rendőrök mondták: milyen jó, hogy iskolai szünetben történt ” – idézte fel a történteket az idős nő.

A polgármester szerint az osztrák rendőrök figyelmeztető lövéseket is leadtak már a településen. „Az illegális migrációt meg kell állítani, de aránytalanul veszélyesnek érezzük ezt az intézkedési módot” – hangsúlyozta.

Néhány – az üldözésekkel összefüggésbe hozható – baleset a közelmúltból:

  • Júniusban egy Citroën Jumper – benne 30 migránssal – ráfutott és nekiütközött az előtte haladó osztrák fedett rendőrautónak.
  • Júliusban a Jánossomorjától néhány kilométerre levő mosonszolnoki bekötőútnál egy magyar rendszámú autó nyolc migránssal a fák közé csapódott.
  • Augusztusban egy Ford kisbuszt üldöztek, amely végül nekihajtott egy szintén osztrák rendszámú civil Škodának (a fotón látszik a civil autó tetején a kék villogó).
  • Augusztusban a mosonmagyaróvári piacnál sodródott ki egy rendőrök elől menekülő Audi és összetörte a piac standjait.
  • Októberben az M15-ös autópálya rajkai lejárónál egy menekülő olasz rendszámú piros furgon ütközött többször egy Ford Discovery terepjáróval, (utóbbi fotóin látszik kék villogó).
  • Október 25-én Levélen, az 1-es úton egy menekülő magyar rendszámú embercsempész autó egy vétlen szlovák Hondának sodródott.
  • Hegyeshalom polgármestere megerősítette a Válasz Online-nak, hogy ott is voltak üldözések, októberben például egy migránsokat szállító autó így csapódott póznának.

Helyi lakosok eddig egyetlen balesetben sem sérültek meg, de több megszólaló is azt mondta a lapnak, ez csak a szerencsén múlott.

Magyarországon a rendvédelmi szervek a déli határra koncentrálnak, a szertehagyott migránsautók eltávolítására is csak a déli megyékben hoztak jogszabályt. Szőke László hegyeshalmi polgármester a Válasz Online-nak azt mondta, jobb híján azt a lakosukat szólítják fel a roncs elszállítására, akinek az ingatlanjára a törött autó besodródott.

A déli határon is rengeteg az embercsempészek által háthagyott roncsautó, ezeket idővel elkezdik szétszedni a helyiek, és az ország más részeiből idejáró alkatrész-kereskedők. Erről ebben a helyszíni riportban számoltunk be.

A magyar jogszabályok szerint nem lehetne üldözni

A magyar jogszabályok szerint sem ütközéssel, sem leszorítással nem kényszeríthetnek megállásra egy autót a magyar rendőrök – erről nemrég ebben a cikkben írtunk részletesen.

„Az utóbbi hónapokban a migránsokat szállító embercsempészek magatartása egyre erőszakosabbá, agresszívebbé vált. Szándékosan kárt okoznak, magatartásukkal mind a migránsok, mind saját maguk, valamint az intézkedő rendőrök testi épségét veszélyeztetik.

Ezekben az esetekben gyakori, hogy a rendőri megállító jelzésnek eleget nem tevő és a gépjárművel menekülni szándékozó embercsempész hajt neki a rendőrség szolgálati gépjárművének” – magyarázta a rendőrségi akciókból fakadó baleseteket az ORFK.

A rendőrség szerint a közös járőrszolgálatok és rendőri műveletek megkezdésekor minden esetben megtörténik az állomány közös eligazítása a balesetmentes rendőri intézkedések végrehajtása érdekében. Elsődleges célnak a civilek, rendőrök és a migránsok testi épségének megóvását, a közlekedési balesetek elkerülését tartják" – tette hozzá a rendőrség.

Jánossomorja polgármestere már nyáron is arra kérte a rendőrséget, hogy változtasson a közös műveletek gyakorlatán, nemrég pedig még határozottabban javasolta, hogy inkább a külterületeken próbálják meg üldözni és elfogni az embercsempészeket.

Horváth Attila rendőralezredes, a Mosonmagyaróvári Kapitányság közlekedési osztályának vezetője ezzel kapcsolatban korábban JTV híradójában azt mondta, “ a szlovák rendőrök azok, akik az üldözés és elfogás néha akciófilmekbe illő gyakorlatát alkalmazzák. A magyar jogi környezet erre nem is ad lehetőséget a mi rendőreinknek. A magyar rendőrségnél ilyen nincs, ezt leszögezem, az osztrák, illetve a szlovák rendőrök kicsit másként hajtják végre ezeket az akciókat. A kérést a vezetői szintnek tolmácsolom, és mélységesen egyetértek a polgármester úrral: van olyan helyzet, amikor nem érdemes üldözni".

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!