7,5 milliárdból lassítanák a 40 méter magas szegedi szemétdomb hízását

2023. november 16. – 18:49

7,5 milliárdból lassítanák a 40 méter magas szegedi szemétdomb hízását
A 40 méter magas hulladéklerakó dombot már nem lehet sokáig növelni – Fotó: Móra Ferenc Sándor / Telex
Móra Ferenc Sándor
Móra Ferenc Sándor
Szegedi tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Szegeden és a környékén lévő 27 településen már évek óta szelektíven gyűjtik a szemetet. Ezt a programot az Európai Unió támogatásával folytatták, és a most elkészült beruházás révén nagyobb lesz az újrahasznosított hulladék mennyisége, majdnem eléri a bekerült mennyiség, az évi 55 ezer tonna felét, és javul a feldolgozás minősége is.

Csaknem 50 százalékban fogják majd újrahasznosítani a szelektív hulladékot Szegeden egy most átadott hulladékválogató-üzem segítségével. A városban 2015 óta folyik a szelektív hulladékgyűjtés fejlesztése és bővítése. A rendszert több fokozatban alakították át, hogy egyre több hasznosítható hulladékot lehessen kitermelni a begyűjtött szemétből. Ennek érdekében többször is pályáztak EU-támogatásra, amit fokozatosan használtak fel az elmúlt évek során például járművek, rakodógépek és tárolóedények beszerzésére.

A fejlesztés legnagyobb költségű eleme a most elkészült, hatmilliárd forintból felépült, 5300 négyzetméter alapterületű automata hulladékválogató-üzem, amelynek segítségével Szegeden az ország sok más településénél nagyobb arányban, majdnem 50 százalékban fogják újrahasznosítani a hulladékokat. Ugyanakkor az új gépsor használata az egyharmadával csökkenti a hulladékdombra kerülő szemét mennyiségét. A dél-alföldi hulladékgazdálkodási rendszer történetének eddigi legnagyobb fejlesztése most véget ért, ezzel a hulladékkezelés, a szállítás és a feldolgozás már a legmodernebb technológiával folyik tovább.

A projektzáró sajtótájékoztatón Mihálik Edvin, az önkormányzat Zöld város programért felelős tanácsnoka a Szegedi Regionális Hulladékkezelő Központ új válogató csarnoka előtt elmondta, hogy a programot az Európai Unió 6,75 milliárd forintos támogatása tette lehetővé, a magyar önrésszel együtt a beruházás teljes költsége 7,5 milliárd forint volt. A program során a szelektív hulladékgyűjtést már korábban bevezették a városban és a 27 környékbeli településen, amelyekről az önkormányzat cége, a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. szállítja el a szemetet. A 28 település közösen hozta létre a Dél-Alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulást 20 évvel ezelőtt.

A szegediek és a város környékén élők már megszokták, hogy a papír, fém, műanyag hulladékot a többi szeméttől elkülönítve sárga kukákba dobják a magánházaknál, illetve sárga konténerekbe teszik a társasházak előtt, ezeket külön gyűjtőjáratok szállítják el a hulladékfeldolgozóba. A projekt része volt a mechanikai biológiai válogatómű, a csurgalékvíztisztító és egy hulladéklerakó kazetta létesítése, valamint 55 ezer sárga gyűjtőedény beszerzése és kiosztása.

A kertes szegedi városrészekben másik pályázatból 3100 új, barna kukát osztottak ki, abban gyűjtik a falevelet és a többi zöldhulladékot, amit szintén külön dolgoznak föl, főként komposzt lesz belőle.

"Minden a konyhában dől el, azon a mozdulaton, hogy melyik szemetet hova dobjuk" – mondta Makrai László.

A Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója szerint a legkorszerűbb válogatógépnél is többet tehet az ember, ha nem keveri össze a különféle hulladékokat. A szelektív hulladékgyűjtést már a 90-es években elkezdték, először iskolákban, a gyerekek felvilágosításával, és a módszer 2007-óta már jól működik Szegeden.

Most az új csarnokba beállított gépek teszik még hatékonyabbá a rendszert. Az új berendezések a hulladékot 10 fajtára válogatják szét, olyan szintű munkára képesek, mint például a kartonpapír és a vegyes papír elkülönítése, a víztiszta illetve színes PET palackok elválasztása, továbbá a mágnesezhető és az alumínium dobozok különválogatása – ez a további feldolgozás és az értékesítés szempontjából fontos.

A beruházástól az általános környezetvédelem mellett azt az eredményt is elvárják, hogy a következő években lassulni fog a hatalmas méretű szemétdomb növekedése. A jelenleg 40 méter magas hulladéklerakó-domb szintje a szabályok szerint még 8 méterrel emelkedhet majd, ez mintegy 5 év alatt várható. Azután újat kell majd nyitni, ami milliárdos költséget jelent. Az EU a jövőben nem támogatja új hulladéklerakók létesítését, hanem a szelektív gyűjtést és az újra felhasználást ösztönzi. Emiatt nagyon fontos, hogy minél több válogatott hulladék kerüljön be az újrahasznosítás körforgásába.

"Szegeden minden városrészben, összesen 9, és a környező 28 település mindegyikén, korábbi EU-s programokból létesült és kiválóan is működik a hulladékudvarok rendszere. Ez az országban a legnagyobb lefedettség, amelynek működését már a Mol-MOHU Zrt finanszírozza – jelentette ki Makrai László.

A sándorfalvi úti Regionális Hulladékkezelő Központ évente 55 ezer tonna vegyes hulladékot képes feldolgozni, ezen belül a bővített csarnok gépsorai évi 8 ezer tonna előszelektált hulladék átválogatására képesek.

A Mohu pontos mérést kér

Makrai László a Telex kérdésére azt válaszolta, hogy a Szegedi Hulladékgazdálkodási NKft.-nél nem okozott gondokat az átállás, amivel a MOHU MOL koncessziójának működéséhez csatlakoztak. A kommunális hulladék begyűjtésében régiókoordinátori alvállalkozóként, a létesítmények üzemeltetésében, a kezelés és feldolgozás munkafolyamataiban közvetlen koncesszori alvállalkozóként dolgoznak a MOHU-nak. A korábban a szolgáltatás ellenőrzésére, számlázására és a szolgáltatók felé való elszámolás teljesítésére létrehozott állami cég, a NHKV Zrt. beolvad a MOHU-ba.

A Mohu a hulladékgazdálkodás terén a korábbinál szigorúbb előírásokat alkalmaz, ezeket országszerte egységesítették. Az igazgató szerint a szegedi cég modern ügyviteli rendszere, és a korábban is használt belső szabályrendszere képes volt a MOHU előírásait teljesíteni. Szegeden már korábban is fejlesztették az adatnyilvántartásokat, így akár napi adatszolgáltatásokra is képesek voltak, ami most a MOHU elvárása. Makrai azt is elmondta, hogy a hulladékudvarokban új hídmérlegeket kell létesíteni, mert a MOHU minden egyes lakossági beszállításkor mérést, és ebből napi jelentést követel.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!