Az LMP szerint a villanyautó csak áthelyezi a környezetszennyezést

2023. november 16. – 16:32

Másolás

Vágólapra másolva

A Fideszt és a Momentumot bírálta keddi sajtótájékoztatóján Bakos Berdadett, az LMP országgyűlési képviselője, mert a két párt november 9-én megszavazta az Európai Parlamentben a várhatóan 2030-tól hatályba lépő Euro 7 környezetvédelmi normára vonatkozó javaslat felpuhítását. Az EP plenáris ülésén egyértelmű döntés született, hiszen 329 képviselő igennel, 230 nemmel szavazott az enyhítésre, 41-en pedig tartózkodtak. A következő lépésben a tagországok egyeztetése következik a környezetvédelmi normára vonatkozó jogszabályok végleges formájáról.

Nem a villanyautózás elterjedése fogja megoldani a közlekedés legnagyobb problémáit, jelentette ki az LMP-s politikus. Szerinte, ha minden hagyományos autót elektromosra cserélünk, azzal a városi dugók megmaradnak, a környezetszennyezést pedig áthelyezzük máshová. E helyett a párt a közösségi közlekedés fejlesztését, a kerékpározás támogatását, valamint a közlekedési igényt csökkentő város- és lakhatási politikát javasolja. Mint Bakos elmondta, csak ezek mellett van helyük a villanyautóknak a jövő közlekedésében.

Az új személyautók és kisteherautók nitrogén-oxidokra, valamint szén-monoxid-, szállópor-, illetve ammónia-kibocsátására vonatkozó szabályrendszer eredeti változata a jelenleg érvényes Euro 6-ban szereplő határértékek töredékét írta volna elő. Ez nagyon nehéz helyzetbe hozta volna az autógyártókat, mert az összes, károsanyag-kibocsátást csökkentő fejlesztés összetett, hosszadalmas és költséges.

Az Európai Parlament által megszavazott Euro 7-javaslat a személyautók esetében pár kivétellel megtartja az Euro 6-ban szereplő határértékeket, de például a szén-monoxid-kibocsátásukat a dízelmotorokétól elvárt 500 milligrammos határértékre, az eddigi felére kell csökkenteni. A dízelmotoroknál a maximális nitrogén-oxid-kibocsátást igazítják 80 mg/km-ről a benzinmotorokra előírt 60 mg/km értékre. Az új előírások a nagyon finom, 10 nanométer átmérőjű részecskékkel kapcsolatos elemet is tartalmaznak. Az Euro-normák történetében először vizsgálni fogják az autók gumiabroncs- és fékkopásból származó szennyezését is.

Az új szabványt teljesítő autóknak 10 év vagy 200 ezer kilométer megtétele után is hozniuk kell az eredeti határértékeket. Az Euro 7-ben vizsgálnák a villanyautók akkumulátorának tartósságát is, ez utóbbi azt jelenti, hogy 5 év vagy 100 ezer kilométer után az újkori kapacitásuk legalább 80 százalékát várják majd el a hatóságok, nyolc év vagy 160 ezer kilométer múltán pedig 70 százalékos kapacitást.

Az európai autóipar egyes szereplőit megosztja az Euro 7 kérdése. Bár egyebek mellett a Volkswagen-csoport a zöld átállás melletti elkötelezettségét hangsúlyozza, más iparági szereplők, például a több európai márkát magába foglaló Stellantis és a Renault úgy látja, hogy az új Euro-norma túlzott fejlesztési terheket ró a gyártókra. Érvelésük szerint kapacitásaikat eleve jelentős mértékben leköti az elektromos autók, illetve az akkumulátortechnológia fejlesztése, az Európában megjelenő kínai gyártók jelentette piaci kihívás erősödése, valamint az, hogy 2035-től nem lehet majd belső égésű motorral szerelt autót forgalmazni az Unióban. Ez alól csekély kivételt jelenthetnek az e-fuel, vagyis a nem fosszilis eredetű üzemanyagokkal hajtott, jellemzően kisszériás autók, amelyekre nem vonatkozik a tiltás.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!