Győrben hétszáz ember gyárt elektromos motort mostantól az Audi Q6 e-tronba

2023. november 7. – 15:23

Győrben hétszáz ember gyárt elektromos motort mostantól az Audi Q6 e-tronba
Hétszáz ember, három műszakban dolgozik az új motorgyártó soron – Fotó: Audi Hungaria
Sudár Ágnes
Sudár Ágnes
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Az Audi Hungaria 30 éves jubileumi rendezvényén, kedden ünnepélyesen is megkezdődött az új elektromos motorgeneráció sorozatgyártása, ami az Audi Q6 e-tron modellben debütál. A német autóipari vállalat ehhez 190 millió eurót fektetett be Győrbe: 15 ezer négyzetméteren, három műszakban, 700 munkatárs gyárt naponta kétezer elektromos hajtást.

Győrben 2018-ban kezdődött az elektromos motorgyártás. Azóta 400 ezret legyártottak az e-motorokból, kétezer munkatársat átképeztek erre a területre, tapasztalat tehát volt, amikor az új szériát, a Premium Platform Electricet (PPE) megkapta az Audi Hungaria. A PPE nem csak a motort jelenti, hanem a teljes platformot, amelyre az elektromos hajtású új Audikat és Porschékat építik.

Győrben a PPE-hez tartoz motorokat fogják gyártani. A motor 800 voltos nagyfeszültségű rendszere sokkal nagyobb töltési teljesítményt kínál, mint a korábbi meghajtások – a kevésbé szakmai olvasó számára talán ez a leginkább kézzel fogható különbség a PPE-s motorok és a korábbi szériák között.

Az Audi Q6 e-tront 2023. szeptember 4-én mutatták be a Müncheni Autószalonon. Ingolstadtban gyártják ősztől, az Audi meghatározó elektromos autójaként tekint a modellre, és a motort tehát Győrben gyártják hozzá.

Audi Q6 e-tron – Fotó: Audi
Audi Q6 e-tron – Fotó: Audi

A végleges Audi Q6 e-tront nem mutatták még be, csak a prototípust, és az idei év végéig várható a szériagyártásra kész modell megjelenése.

A motor sorozatgyártásának elindítását a győri vállalat harmincéves ünnepségével kötötték össze, a német konszern a legmagasabb szinten képviseltette magát: eljött Győrbe a VW elnöke, Oliver Blume, illetve az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, Gernot Döllner. A magyar kormányt Nagy Márton képviselte.

A gazdaságfejlesztési miniszter szerint a jövő az elektromobilitásé, a magyar államnak pedig három területen van feladata: az energiaellátásban, a fejlesztésekhez szükséges infrastruktúra kiépítésében, illetve a munkaerő biztosításában.

Ez utóbbinál ő is beszélt arról, hogy szükség van a külföldi munkavállalókra is. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy „ők vendégmunkások, tehát vendégként vannak jelen, addig maradnak, ameddig őket a munkájuk ide köti”.

A miniszter bejelentette, hogy „szigorú szabályozást” készítenek elő a vendégmunkásokra vonatkozóan.

A győri Audi az elmúlt harminc évben a világ legnagyobb (belső égésű) motorgyárává fejlődött. Néhány meghatározó adat pontosan megmutatja ezt:

  • harminc év alatt 43,5 millió motort gyártottak,
  • 2 millió autót,
  • 12 milliárd eurót fektetett be a német vállalat a győri telephelyébe,
  • 12 ezren dolgoznak jelenleg a gyárban,
  • a beszállítókkal együtt 50 ezer embernek ad munkát a gyár,
  • a magyar exportnak a 8 százalékát adja a győri Audi.

Ez volt az eső gyár, amely Magyarországon top autómárkát gyártott. 1998 óta Győrben készül a TT Coupé, amelyről azonban lehet tudni, hogy a szériát idén kivezetik, nem gyártják többé. Helyette viszont megkapja Győr a Cupra Terramar modelljét, ami a jövő biztosítéka lehet. A jelen egyébként az Audi Q3, amelyet szintén itt gyártanak. Egyfajta előremenekülésnek számít az új leányvállalat létrehozása is, amely a munkatársak kompetenciáira épülő szolgáltatásokat kínál a konszern számára.

Az Audi a kezdetekkor 20 ezer motor gyártott évente, ez a szám mára meghaladja a 2 milliót. Az 1993-ban induló motorgyárból 5 év alatt lett autógyártó vállalat is. Az 1993 nyarán szerződtetett 97 munkatársból 27-en most is itt keresik a kenyerüket.

Gyáravatás 1994-ben Göncz Árpád híres mondatával

Ugorjunk vissza az időben a gyáravatás napjára, 1994. október 12-re: 300 magyar és német magas rangú vendéggel tartották az ünnepséget. Göncz Árpád köztársasági elnököt egyik autóból ültették a másikba, és az államfő a korabeli tudósítás szerint azt mondta: „olyan kényelmes, mint amilyen édesanyám ölében volt”. Az Audi AG szóvivője, Herbert Demel stratégiai hídfőállásnak nevezte Győrt a mind nagyobb jelentőségű kelet-európai régióban. Kolozsváry Ernő azóta elhunyt, volt győri polgármester avatóbeszéde pedig maga a summázat: „Az Audi-gyár már az új évezredre határozza meg Győr arcát. Az Audi jelenléte kihathat a megyeszékhely közúti közlekedésére, megteremtheti légi bázisát.”

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!