Alig lehet tudni valamit a több mint 100 milliárd forintos Gondosóra projektről, a diszpécserek számáról sincs információ

2023. november 6. – 08:56

Másolás

Vágólapra másolva

Előbb 250 ezredik felhasználóként említette Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója Esztergályos Cecíliát a Gondosóra program résztvevőjeként, majd később már úgy fogalmazott: ennyien regisztráltak a rosszullét esetén segítséget nyújtó eszközre, mellyel egy gombnyomás esetén az idősek egy diszpécserrel kapcsolatba lépve beszélhetnek. A Népszava azt írja, sok a kérdőjel a projekt körül, a központi ügyfélszolgálaton azt az információt kapták, hogy átlagosan 90 napot is várni kell egy-egy eszközre a népszerűsítő kampány hatására. Ezt erősítik meg a honlapon elérhető információk is, amik szerint regisztráció után az eszközt néhány hónapon belül szállítják ki.

A lap próbált információt kérni a Miniszterelnökségtől, a Belügyminisztériumtól, a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézettől (NSZI), a program megvalósításáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodától, Nyitrai Zsolttól, illetve a programot kezelő központi portáltól arról, hogy hány gondosórát adtak át eddig, de választ csak az NSZI-től kaptak, tőlük is annyit, hogy nem ők illetékesek az ügyben.

A Gondosóra programot a kormány 2022 tavaszán indította el a 65 évnél idősebbek számára egy éjjel-nappal elérhető diszpécserszolgálattal. A több mint 100 milliárd forintos program informatikai hátterét a NER csúcsvállalata, a 4iG dolgozta ki, és a honlap szerint jelenleg is ők biztosítják a szolgáltatást. „A 4iG széles spektrumú megoldásszállítóként Magyarország piacvezető informatikai rendszerintegrátor vállalata, amely a jelzőeszközöket szállítja és a diszpécser szolgáltatást biztosítja a Gondosóra szolgáltatásait felhasználók részére” – írják.

A Népszava arra a kérdésre is szeretett volna választ kapni a kormányzattól, hogy ki gyártja az eszközöket, és hogyan kezelik, ha a tervezettnél nagyobb az igény, mely cégek vettek vagy vesznek még részt a programban, és kinek mi a szerepe, feladata, továbbá miből finanszírozzák a szolgáltatást.

Ujhelyi István EP-képviselő korábban annyit tudott meg, hogy 30 ezer fő ellátására alkalmas szolgálat működik, illetve hogy áprilisban 96 983 jelzés érkezett, ezek között volt jelzésaktiválás, teszt-, illetve téves jelzés, ahogy könnyebb, illetve súlyosabb balesetről szóló riasztás is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!