„Én ezt nem csinálom” – 40 perccel kell többet utazni a szegedi vonatpótlás miatt
2023. szeptember 12. – 14:25
„Egy darabig nem fogok jönni, én ezt nem csinálom”
– mondja egy ötvenes nő az ismerősének a szegedi Rókus vasútállomás előtti buszmegállóban állva. Budapest felé indul éppen, az intercityk helyett azonban Szeged és Kiskunfélegyháza között most busszal kell utaznia, kéthónapos pályakarbantartás miatt. Csakhogy a pótlóbuszok nem a szegedi nagyállomásról, hanem a kieső Rókus vasútállomásról indulnak. Ezért aztán a MÁV azt ajánlja az utasoknak, hogy ha egyáltalán ki akarnak jutni a pótlóbuszokhoz, használják a tram-traineket.
Örültem volna, ha elérem az órámat
Hétfő kora este van. Ez az első napja a szokatlan pótlásnak, ami egészen november közepéig eltart, egynéhány kivétellel minden héten hétfőtől csütörtökig. A két város között alapvetően 2 óra 22 perc a menetidő vonattal, ez most legjobb esetben is három óra a pótlás miatt. Ez pedig a tapasztalataink szerint vegyes érzelmeket váltott ki az utazóközönségből.
Mi este fél hatkor értünk a szegedi Rókus állomáshoz, ekkor már gyűltek az emberek a következő pótlóbusz indulására. A recept egyszerű: minden óra 6 perckor indul egy busz Kiskunfélegyháza felé, ami megáll Szatymazon és Kisteleken is, ahol az intercityknek is van megállója. Majd pontosan húsz perccel később, ‘26-kor elindul egy hat buszból álló konvoj is, ami már autópályán jut el Kiskunfélegyházára. A hét busz aztán egyszerre ér ide, innen pedig már vonattal lehet továbbutazni Budapest felé.
„Erre itt most ne szálljon fel, uram!” – szólt rá egy idős férfira kissé idegesen az egyik kalauz, miután az utas a rókusi állomásépület előtti legközelebbi buszra fellépett volna.
A kalauzok a 18:06-os buszra tehát nem javasolták a felszállást, de nem is tiltották meg azt senkinek. „Ahogy gondolják, de kérjük, ne telítsék el ezt a buszt, mert megy a következő” – mondta egyikük, hozzátéve, hogy a vonat Kiskunfélegyházáról „nélkülünk nem fog elindulni”, hiszen nemcsak a pótlóbuszon, de utána a vonaton is ők a személyzet.
Ahogy közeledtünk a ‘26-os konvojinduláshoz, egyre többen álltak már a járdán. „Gyere, mert annyian lesznek, mint az oroszok” – mondta egy ötvenes férfi egyetemistakorú ismerősének, majd az orosz karmesterekről kezdett értekezésbe, amiből hamar visszatért a pótlás rövid és tömör kiértékelésére: „Jól megszervezték azért”. Álláspontjával valószínűleg többen nem értenének egyet, köztük az ismerőse, az egyetemista lány sem, aki erre csak annyit mondott:
„Én örültem volna, ha elérem az órámat”.
A lány Kecskemétről ingázik az egyetemre, és a pótlóbuszozás miatt késte le az első óráját.
A békéscsabai vonat késése miatt végül a konvoj is késve, ‘33-kor startolt, és bár korábban a biztonsági őr azt mondta nekünk, hogy a buszok 70–75 százalékos telítettséggel járnak,
a hatból kettőn egy lélek sem utazott.
Ezután azt is megkérdezte, hogy egyáltalán van-e engedélyünk a MÁV-tól arra, hogy fotózzunk. Amikor emlékeztettük, hogy közterületen vagyunk, arról tájékoztatott, hogy a járda át lett minősítve MÁV-területté. Valóban hivatalosan átminősítettek egy nagyobb darab aszfaltot? – kérdeztük, mire, félig talán viccelve rávágta: „Igen, én most átminősítettem”.
Nemcsak az indulás késett meg, de azok a buszok is késtek, amik Kiskunfélegyházáról jöttek Szegedre: hétfő este hét helyett fél nyolc után gurultak be az állomásra. Néhány tucatnyian szálltak le róluk, egy részük elszivárgott. Akik innen szerettek volna visszajutni a szegedi belvárosba, azok közül körülbelül húszan még felszálltak az éppen Hódmezővásárhelyről begurult tram-trainre, ami ment is vissza a centrumba.
Kérdés volt hétfőig, hogy vajon sűríti-e a MÁV az egyébként csúcsidőben is csak húszpercenként járó tram-traineket, de erre úgy tűnik, nem is lett volna szükség. A legforgalmasabb napokon, pénteken és vasárnap pedig egyébként is rendesen közlekednek a vonatok Budapest és Szeged között.
Miért nem a belvárosból indulnak a buszok?
Ennek két oka van: egyrészt a Rókusra futnak be a tram-trainek Hódmezővásárhely felől, és ez a legalkalmasabb átszállópont rájuk a buszokról. Másrészt Békéscsaba felől is megáll itt a személyvonat, és így azok is át tudnak szállni itt a pótlóbuszokra, akik Budapestre mennének tovább.
Hogy miért nem a Nagyállomás előtti tágas térről indulnak a pótlóbuszok, arról egyébként megkérdeztük a MÁV-ot. Válaszukból kiderült, hogy a téren szűkös a hely, és ezért
a szegedi önkormányzat egyszerűen nem járult hozzá, hogy a hét járműből álló autóbuszkonvoj onnan induljon vagy oda érkezzen.
Rókuson viszont van hely, tram-train is, ami ráadásul keresztülmegy a városon, sok helyen megállva a belvárosban is, ezért optimálisnak tűnt a helyszín, írták.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.