Budapest és Miskolc a kormányhoz fordul: ha a kormány fizetőssé tesz újabb utakat, azt a városok szívják meg

2023. augusztus 28. – 20:29

Másolás

Vágólapra másolva

Negyedével drágulhat a buszok fuvardíja, ha megvalósul a kormány tervezete, miszerint matrica helyett kilométer-alapú útdíjat kell fizetniük a buszosoknak, mondta az RTL-nek egy utazási iroda vezetője. A tervezet újabb utakat is fizetőssé tenne, így a teljes M0-st és a miskolci elkerülőt: Budapest és Miskolc a kormányhoz fordult aggályaival.

Nyolc új útszakasz is fizetőssé válna az új tervezetben, ilyen a miskolci elterelő és a teljes M0-s. Veres Pál, Miskolc polgármestere levélben kéri a kormányt, hogy gondolja meg magát, mert északról délre csak a belvároson keresztül tud áthaladni az, aki nem akar az új tervezet alapján fizetni.

A teljes fizetős M0-s hírére Karácsony Gergely azt mondta, inkább azt javasolná, hogy a teljeset tegyék ingyenessé, hiszen ha az M0-s fizetős, míg a város útjai ingyenesek, akkor többen akarnak majd a városon keresztül menni.

„Ha Budapest jövőjét tartjuk fontosnak, akkor a kormány tervét az M0-s teljes szakaszának fizetőssé tételéről aligha nevezhetjük másnak, mint károkozásnak”

– írja Karácsony a Facebook-oldalán. Hozzáteszi, ahogy eddig, úgy most is kérik a kormánytól, hogy fontolja meg ezt újra. A kormány várhatóan szeptember második felében dönt a tervezetről.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium friss terve alapján a 3,5 tonna feletti teherautóknál a legfontosabb változás az lenne, hogy bevezetnék az úgynevezett külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti vagy külvárosi úton halad-e. A változások az autóbuszokat is érintenék:

a buszok átkerülnek az útdíjköteles gépjárművek közé, így használatarányosan kell majd útdíjat fizetniük (nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutakon is), mint a tehergépjárműveknek.

Tehát az autóbuszokra a jövőben nem kell majd e-matricát venni, rájuk a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer-alapú e-útdíj szabályai lesznek érvényesek.

Nagy Sándor, a Grandtours ügyvezetője a tervezetről azt mondta, hogy ez most „a jelenlegi fuvardíjnak nagyjából 15-20 százaléka. Na most ez durva.” Szerinte ezt nem lehet kigazdálkodni, tovább lesz hárítva a pluszköltség az utasokra, megrendelőkre. A kormány ezzel szemben a lap megkeresésére azt mondta, több környező országban is használat után fizetnek a buszok,

„Célszerű az autóbuszokat 2024-től a megtett úttal arányos útdíjrendszerbe terelni.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!