Teljesen új vasbeton aljakat vittek az újszegedi vasútállomásra, ahonnan már nem járnak vonatok

2023. augusztus 9. – 16:38

Másolás

Vágólapra másolva

Bár július utolsó napján az újszeged–mezőhegyesi vasútvonalon is leállt a vonatforgalom, nemrég nagyjából kétszáz új vasbeton keresztaljat rakodtak le az újszegedi állomáson, a két vágány közötti füves részen. Ezek a vasúti pálya azon elemei, amelyek vasalt (általában feszített) betonból készülnek, és amikre magukat a síneket helyezik és erősítik. Hiába vártuk a MÁV válaszát arra, hogy a bezárt pályát akarják-e felújítani, cikkünk megjelenéséig nem reagáltak.

Amennyiben ezeket az újszegedi vonal felújítására akarják használni, a kérdés az, miért akarnak költeni a vonalra most, amikor azt éppen leállították? Ha optimisták vagyunk, akkor azt mondhatjuk: a MÁV szerint csak ideiglenes a buszok közlekedése a motorvonatok helyett. Végtére is a menetrendi értesítőkön is az szerepel, hogy december 9-éig van csupán érvényben ez a változás. Lehet, hogy addig egy kicsit ki akarják pofozni a pályát?

Az új keresztaljak Újszeged vasútállomáson 2023. július 31-én – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex
Az új keresztaljak Újszeged vasútállomáson 2023. július 31-én – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

A tíz mellékvonal megszűnésének hírét is nyilvánosságra hozó Közlekedő Tömeg Egyesület szerint is valami ilyesmiről lehet szó. A helyzet kulcsa az, hogy hivatalosan – tehát a MÁV belső működését illetően is – tényleg csak ideiglenes vonatpótlásról van szó.

„Ez a pályavasút oldaláról azt jelenti, hogy a vonatok közlekedtetésének lehetőségét biztosítaniuk kell, függetlenül attól, hogy a vonat valóban leközlekedik-e, vagy sem” – válaszolta megkeresésünkre az egyesület, amely szerint a vasbeton aljakat így valószínűleg be is építik, méghozzá az újszegedi állomáson.

Szerintük mindez „rámutat arra is, mennyire nem voltak átgondoltak a mostani vonalbezárások,

szakmai és stratégiai szempontok helyett a szolgáltatók gyerekes részérdekeinek engedett teret a minisztérium”.

Akárhogy is, a két vágány között elhelyezett keresztaljak nagy kontrasztot adnak a vasútállomás miliőjéhez, ahol a rohadó váróteremben leszakadt nádfödém, a perontól egy köpésre pedig kiégett autók fogadják az utazni merészkedőt.

Megkerestük a MÁV-ot is még július 20-án, valamint augusztus 2-án is, hogy megkérdezzük: milyen sors vár a vasbeton aljakra, de egyik megkeresésünkre sem válaszoltak érdemben cikkünk megjelenéséig.

A keddtől szünetelő tíz mellékvonal bár jóformán megszűnt létezni, a MÁV szerint annyiban pozitív változás történik, hogy „az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé”. Ebben ugyanakkor a helyiek erősen kételkednek, akikkel az utolsó napon tett utazásunk során beszéltünk múlt hétfőn Újszeged és Mezőhegyes között.

A vasúttársaság közleményében, amit akkor adtak ki, amikor bejelentették ezen vonalak leállítását, azt írta: „a módváltásba bevont tíz regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány”. Ennek enyhítésére pedig a MÁV–VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat. Ez persze csupán az egyik probléma orvoslása lehet, új mellékvonali járműflotta nincs a láthatáron, amire ugyanúgy szükség lenne ezen vonalak stabil üzemeltetéséhez.

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár azt írta még múlt vasárnap, hogy a mai Magyarországon belül is jelentős, például Szeged vagy Miskolc körüli elővárosi potenciállal bíró vasútvonalakat, Tiszafüred, Komló vagy Makó vasúti kapcsolatát szüntette meg a közlekedési tárca. Most ezeknek a lehetősége vész el a szakember szerint, még akkor is, ha ezek a vonalak ma sem töltenek be ilyen szerepet. „Tudjuk, mi fog történni a vasúti infrastruktúrával, ha leáll a közlekedés.”

Frissítés: A cikk megjelenése után nem sokkal a MÁV is válaszolt korábbi megkereséseinkre, és válaszlevelükben annyit írtak, hogy „Újszeged vasútállomáson előre tervezett karbantartási munkát végeznek. Ennek keretében 80 régi aljat cserélnek ki, azt vágányszabályozás követi. A vonal nem forgalomszüneteltetett, így a személyszállítás szüneteltetésének ideje alatt is kötelessége a vasúttársaságnak a vonalszakaszon a forgalombiztos, közlekedésre alkalmas pályaállapot fenntartása”.

Az újszegedi vonat utolsó napjáról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!