OMSZ: Karácsony kabinetfőnöke téved a biciklisávok ügyében

2023. augusztus 8. – 15:32

Másolás

Vágólapra másolva

A főváros nem egyeztetett a mentőszolgálattal a közlekedésszervezési intézkedésekről, de a közlekedésszakmai konzultáció során készséggel állnak rendelkezésükre – válaszolta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) sajtószóvivője, Győrfi Pál a Telex kérdésére. „Bár bizonyára jobb lett volna mindezeket a bóják kialakítása előtt lefolytatni” – tette hozzá.

Az OMSZ hétfői közleményében arról írt, hogy bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, „az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését.” A mentők közleményére Karácsony Gergely budapesti főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu reagált, aki azt írta, a mentősök posztjához csatolt képen látható helyen korábban parkolósáv volt, az bezzeg nem zavarta a mentősöket. Erről itt írtunk bővebben.

A kabinetfőnök bejegyzésével kapcsolatban kerestük az OMSZ-t. A mentőszolgálat azt írta „a bójákkal elhatárolt kerékpársávok kialakítása bizonyára sok szempontból vizsgálható, mi a mentők közlekedésének szempontját világítottuk meg”.

Mint írják, a fővárosi mentőegységek naponta mintegy ezer riasztást kapnak, és a tavalyi évben közel ötmillió kilométert futottak a közutakon. „Nyilvánvaló, hogy minden olyan tényező, ami szűkíti az utakat, csökkenti a közlekedésre alkalmas sávok számát, nehezíti a dolgunkat. A buszsávokat a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetői jól ki tudják használni egyrészt úgy, hogy a feltorlódott kocsisorok mellett elhaladnak, másrészt úgy, hogy az autósok oda húzódnak le a szirénázva érkező mentőautó elől.

Amennyiben a forgalmi sávok számát fizikai akadállyal (bóják) csökkentik, a mentőjármű (vagy más megkülönböztető jelzést használó jármű) vezetője a fenti megoldásokat nem tudja alkalmazni, így forgalmi dugó, torlódás esetén nehezebben, lassabban tud előre jutni” – írták.

„Balogh Samu főpolgármesteri kabinetfőnök úr téved, amikor azzal érvel, hogy a most bójákkal elhatárolt, közlekedésre alkalmatlanná tett forgalmi sávok korábban autók parkolására szolgáltak, hiszen úgy az Üllői úton (számos kórház és klinika megközelítési útvonala és a mentők gyakori kivonulási útvonala), mint a Váci út nagy részén (a mentők által szintén gyakran használt útvonal) eddig lehetőségünk volt mindhárom forgalmi sávot kihasználni” – tették hozzá.

De nem csak a védett biciklisávok kialakításával van gondjuk a mentősöknek, mint írják, „a mentő-gépkocsivezetők tapasztalata szerint a közúti jelzőlámpák átprogramozása sem követte a forgalomszervezési intézkedéseket, ami nehezíti az autók kereszteződéseken való áthaladását, tovább növelve a torlódást”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!