Egyre több elsőst buktatnak meg, az elmúlt tanévben majdnem ötezren ismételtek osztályt
2023. július 31. – 16:33
A június 15-én zárult tanévben majdnem ötezer elsős diák bukott meg az iskolában, az évfolyamismétlők aránya 5,2 százalék volt ebben a korosztályban, írja a Népszava a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján. Ez növekedést jelent az előző évhez képest, ugyanis akkor az elsősök 4,6 százalékának kellett évet ismételnie. Az első osztály után évet ismétlő diákok magas aránya annak fényében tűnik még érdekesebbnek, hogy az általános iskolában más évfolyamokon az évismétlők aránya 0,7 és 2,3 százalék között volt.
A Népszava szerint az első osztályosok körében tapasztalt kimagasló bukások oka, hogy 2020 januárjától már hatévesen iskolába kell mennie a gyerekeknek, hacsak a szülő nem kérvényezi külön az óvodában maradást. Ezzel a nehézkes, sokszor kiszámíthatatlan tűnő folyamattal korábbi cikkünkben foglalkoztunk. Több szülő és a Szülői Hang szerint a kérvények elbírálása azért kiszámíthatatlan, mert nem lehet pontosan tudni, milyen szempontok alapján dönt az Oktatási Hivatal (OH). Ha az intézmény nem tud döntést hozni, a gyerekeket a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálathoz küldheti vizsgálatra. A Szülői Hang adatai szerint Budapesten az Oktatási Hivatal csak a kérelmek 17 százalékában kér szakszolgálati vizsgálatot, ehhez képest Nógrád megyében az esetek 87 százalékában. Az Oktatási Hivatal szerint ők minden esetet egyedileg bírálnak el, nincsenek területi egyenlőtlenségek.
Szakértők már korábban arra figyelmeztettek, hogy az intézkedés miatt sok kisgyermek éretlenül kerülhet be az iskolába, ami nemcsak a teljesítményére lehet hatással, hanem a túl korán iskolába került gyerekeknél hosszabb távon nagyobb eséllyel alakulhatnak ki beilleszkedési, tanulási és magatartási problémák.
A KSH megosztott adatokat a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek létszámáról is: közel 60 ezer SNI-s tanul általános iskolában, az arányuk 8,3 százalék. Többségük (43 ezren) integrált nevelésben, oktatásban vesznek részt. Az integráltan oktatott SNI-tanulók sajátos nevelési igényének leggyakoribb oka a súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartási zavar (69 százalék), 10 százalékuk enyhén értelmi fogyatékos, 8,6 százalékuknak autizmus spektrum zavara van.
Míg az előző tanévben az elsősök 6,5 százaléka volt SNI-s, addig ebben a tanévben az iskolát kezdők 7,1 százaléka volt sajátos nevelési igényű.