Háború a telefonfülkék miatt: a Magyar Telekom szerint az NMHH köti a kezüket
2023. július 19. – 15:07
Kedden Soproni Tamás terézvárosi polgármester saját kezűleg plakátolta szét a terézvárosi telefonfülkéket, miután megelégelte a Telekommal való, állítása szerint 2021 óta tartó egyezkedést és a cég cselekvésének hiányát, ezért úgy döntött, hogy mindenki számára nyilvánvalóvá teszik, hogy „a fülkék állapotáért, ezért a szégyenért, ami Budapest szívében van, s amit ezrek láthatnak minden nap, a Magyar Telekom a felelős”.
Soproni a telefonfülkékre a következő szövegű plakátokat ragasztotta ki: „Szerinted is úgy néz ki, mint egy nyilvános vécé? A takarításért felelős: Telekom.”;
„Ha ez a fülke a miénk lenne, nagyon szégyellnénk. Ez a fülke a Telekomé.”;
„Tudod, kinek a feladata takarítani ezt a fülkét? A Telekomé.”
A Magyar Telekom Soproni Tamás akciójára reagálva közleményt adott ki, ami szerint nekik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettségük, hogy az egyetemes szolgáltatási területükön minden háromezer főnél kisebb lélekszámú település esetében településenként legalább egy darab, ennél nagyobb településeken pedig minden megkezdett háromezer lakosonként legalább egy darab nyilvános telefonállomást működtessenek. Mint írták,
„jelenleg a Magyar Telekom a fennálló egyetemes kötelezettség miatt nem szerelhet le tömegesen telefonfülkéket.”
Közlésük szerint a cégnél jelenleg is folyik az üzemelő nyilvános telefonfülkék mennyiségének áttekintése, racionalizálása, melynek keretén belül várhatóan több, az egyetemes kötelezettségen túli telefonkészülék és telefonfülke leszerelésére, illetve típuscseréjére kerül sor, ugyanakkor ezt már eddig is megtették:
a Magyar Telekom az elmúlt évben Budapesten nagyságrendileg 400, vidéken 50 telefonfülkét szerelt le.
Az ugyanakkor elismerték, hogy ők is kapnak naponta bejelentéseket a nyilvános fülkék állapotáról és Budapesten az átlagosnál gyakoribb takarítás és karbantartás szükséges. A Telekom éves szinten közel 350 millió forintot költ a fülkék fenntartására, mint írták írták,
„a telefonfülkéket rendszeresen ellenőrzik, takarítják, illetve ha bejelentést kapnak, akkor soron kívüli takarítást rendelnek meg”.
A Telex ezután megkereste a Magyar Telekomot, hogy megtudjuk, igaz-e, amit Soproni Tamás állít, miszerint áprilisban megállapodtak a Terézvárosi Önkormányzattal arról, hogy lebontják a Terézvárosban azokat a fülkéket, amikben nincs üzemelő telefon, ez azonban nem történt meg. A cég szerint az elmúlt évek során minden önkormányzati vagy fővárosi megkeresésre igyekeztek olyan megoldást találni, amely segíti az önkormányzatokat, de nem sérti a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozatát.
„Terézvárosban az önkormányzat megkeresése után a fülkék takarításának gyakoriságát sűrítettük. A kerületben jelenleg 18 db készülék üzemel. A racionalizálás során Terézvárosban az elmúlt két évben 10 db készüléket, a Teréz körútról 2 db fülkét bontottunk el, azonban a Magyar Telekom a fennálló egyetemes kötelezettség miatt nem szerelhet le tömegesen telefonfülkéket.”
A cég válasza szerint a Teréz körúton nyolc működő nyilvános készülék üzemel,
amik jelenleg ikerfülkés telefonfülkében vannak felszerelve. Azonban „fülke- vagy készülékcserét a várható szabályozás-módosítás előtt nem terveznek”.
Soproni Tamás szerint a fülkékből a budapestiek nem, csak a Telekom profitál, mivel azokat reklámfelületként értékesíti. Mint korábban kiderült ugyanis, a telefonfülkék kihasználtsága minimális: ma egy nyilvános készülék átlagos havi használati ideje kevesebb mint húsz perc. Ezért rákérdeztünk arra is, hogy mekkora bevétele van a cégnek éves szinten a telefonfülkék hirdetési felületként való értékesítéséből, a Magyar Telekom válaszától azonban nem lettünk okosabbak, ugyanis mint írták, a reklámfelületeket „egy, a cégtől független jogi személy bérli, a céggel kötött bérleti szerződés részletei üzleti titoknak minősülnek”.
Megkérdeztük azt is a Telekomtól, hogy mit szólnak ahhoz az önkormányzati döntéshez, miszerint a telefonfülkék utcabútornak fognak minősülni, amelyeken megtiltják a hirdetések elhelyezését, illetve ahhoz, hogy amennyiben a fülkéket nem takarítják, darabonként 2 millió forintos bírságot szabhatnak ki a cégre. Erre azt a választ kaptuk, hogy meglátásuk szerint az önkormányzat elvi döntést hozott a módosítás előkészítésére, a döntés pontos részleteit egyelőre nem ismerik, de a cég „minden esetben törekszik a vonatkozó jogszabályok maximális betartására.”
A terézvárosi momentumos polgármester a Facebook-oldalán reagált a Magyar Telekom nyilvános közleményére, melyben azt írja, hogy
„rendben van, az előírások értelmében Terézvárosban 12 fülkének kéne lenni. Kezdjük azzal, hogy ennyire csökkentik a számukat.”
Soproni Tamás azonban fenntartja azt a véleményét, hogy a Telekom nem foglalkozik kellőképpen a telefonfülkék takarításával, továbbá a graffitimentesítéssel, a matricalekaparással, az üvegcserével sem, holott „a fülkéken lévő reklámok utáni bevételekből talán futná a napi tisztításra”.