A XIII. kerület korlátozná a Margit híd és Árpád híd között kikötő hajók számát, de ez nem ilyen egyszerű
2023. július 14. – 06:53
A XIII. kerületi önkormányzat rendeletileg próbálta meg korlátozni a Margit híd és az Árpád híd között kikötő hajók számát, ez azonban úgy tűnik, egy ideig még nem oldja meg a problémát – írja az rtl.hu. Az újlipótvárosi lakók szerint a turistahajók miatt van szmog a Duna-partnál, és az éjszakai bulihajók is sokak nyugalmát zavarja.
A XIII. kerület június végén módosította az építési szabályzatot: augusztus 1-jétől a Carl Lutz rakparton legfeljebb 15 kikötőt engedélyez az önkormányzat, kikötőnként pedig két hajó köthet ki. Eddig semmi korlátozás nem volt, az rtl.hu szerint jelenleg 25 kikötőre általában több mint 50 hajó jut.
Varga Zsolt, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) főtitkára ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a kikötőkben álló hajók számát nem egy önkormányzati rendelet határozza meg, hanem a budapesti közlekedési kormányrendelet, ami kikötőnként három hajót kikötését engedélyez. Varga szerint a szmogot nem a hajók okozzák, hanem a rakparton és Margit hídon közlekedő autók.
„Ha valaki autópálya mellé költözik, ott autókkal kell számolni, ha valaki a Duna mellé, akkor bizony hajókkal”
– fogalmazott a főtitkár. Arról is beszélt az rtl.hu-nak, hogy többször tárgyaltak a XIII. kerülettel a megoldást keresve. A hajók tulajdonosainak, illetve üzemeltetőinek például gondot jelent, hogy csak egy évre adják a kikötők területhasználati engedélyét, ami miatt nem tudnak hosszabb távra tervezni. Felajánlották azt is, hogy ha több évre adnák ki az engedélyeket, akkor teljes egészében átvállalnák a rakpart takarítását is, egyelőre azonban nem volt előrelépés.
A XIII. kerületi önkormányzat azt közölte az rtl.hu-val, hogy a rendeletnek nincs visszaható hatálya, vagyis akinek érvényes éves engedélye van, az maradhat augusztus 1-je után is. A Fővárosi Önkormányzat szerint sem jelent azonnali megoldást a XIII. kerület rendelete, azonban úgy vélik, az új engedélyek kiadásakor már figyelembe kell venni a kerületi rendeletet is a Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) mellett. Ez utóbbi egyébként nem tartalmaz számbeli korlátozást a Carl Lutz rakpart kikötőhelyeire.
A fővárosnak komoly bevétele van a hajókból, amelyeknek az üzemeltetői fizetnek a kikötők használatáért. Varga szerint ez a díj hajónként havonta milliós nagyságrendű is lehet.