Teljes összhangban hajtott át a piroson két, egymással szemben közlekedő busz
2023. június 30. – 13:20
Buszvezetőink átlagosan bruttó 730 ezer forintot keresnek, olvasom a budapesti 107-es BKV-járat hátulján. Mielőtt a csuklós Mercedes elhúz a szemünk előtt olvasónk, Károly autójának június 21-én, kora reggel készített fedélzeti kamerás felvételén, sikerül elcsípni az álláshirdetés másik fontos mondatát is. Ez úgy szól, hogy ha valakinek még nincs D kategóriás jogosítványa, annak segít megszerezni a cég.
Az állásajánlat figyelemfelkeltő, bár a hirdetés magas labda egy videón, amelyen azt látjuk, hogy szabálysértő módon közlekedik a busz, amelyre ragasztották. A harmincöt másodperces felvétel elején pirosat jelez a Budafoki úti lámpa, ennek ellenére olyan lendületesen hajt át a 107-es a Bertalan Lajos utcai kereszteződésén, mintha vezetője a tanfolyam kezdeti, szimulátoros részénél tartana.
A váratlan manőver egy páros gyakorlat része volt. A kritikus másodpercekben szemből a Budapesti Közlekedési Központ egy másik budapesti szolgáltatója, az Arrivabus 133E jelzésű Mercedese érkezett a Szabadság híd irányából. Intenzíven fékezett, végül csak a zebrán sikerült megállnia, bár sofőrje így nyilván elkerülte, hogy előre repüljenek az utasok, akiknek a biztonságáért felel.
A folytatás merő szinkronitás: az érkező busz a megállás után araszolni kezd, majd pár másodpercre megáll, mert balról elhalad előtte két autó az egyirányú Bertalan Lajos utcán, ezután viszont a két busz úgy hajt át a piroson, hogy a 107-es éppen akkor kap zöldet, amikor átér a túloldalra, és nagyjából ekkor váltanak pirosra a gyalogoslámpák a Budafokin.
Olvasónkat felbosszantotta az eset, ezért elküldte a felvételt a BKV-nak, majd írt a Telexnek is, mert nem kapott választ a cégtől. Azt sem írták meg neki, hogy foglalkoznak az üggyel.
Ezután mi is írtunk a BKV-nak, és a szerkesztőségünknek küldött válaszból kiderül, hogy
Károly bejelentése nyomán vizsgálatot indítottak és megállapították, hogy a sofőr valóban szabálysértést követett el, ezért vizsgálatot indítottak. Ennek eredményétől függ, hogy alkalmaznak-e szankciót a buszvezetővel szemben, vagy sem.
Mint a válasz folytatásából kiderül, a szankció jellegéről a BKV-nál érvényben lévő kollektív szerződés alapján döntenek majd, ha szükséges. Hozzáteszik, hogy a cég járművezetői évente kötelező ismeretfelújító oktatásokon vesznek részt, és mind a cég, mind a Budapesti Közlekedési Központ rendszeresen ellenőrzi a munkájukat.
A BKV-t havonta egy-két alkalommal keresi meg a rendőrség a buszvezetők által elkövetett szabálysértésekkel kapcsolatban. Az esetek egy részében a szabálysértés bizonyított, a többiben viszont csupán felmerül, de az összes ügy a BKV-nál havonta szolgálatot teljesítő autóbusz-vezetőknek csupán 3-5 tized ezrelékét érinti. Károly bejelentése az Ügyfélkapcsolati Osztályhoz került, neki akkor küldenek majd részletes választ, ha lezárult a Bertalan Lajos utcai szabálysértés kivizsgálása.
A közigazgatási bírságokról szóló jogszabály szerint 50 ezer forint pénzbüntetésre számíthat az a járművezető, aki áthajt a piroson, feltéve, hogy mindezt egy rendőr szeme láttára teszi. Ennyit kell fizetnie annak, aki egyedül ül egy autóban, vagy motoron, de annak is, aki egy utasokkal tömött buszt vezet.
Az Arrivabus szerint a videón szereplő eset egyedi, a cég járművezetői nem követnek el magasabb arányban szabálytalanságot, mint bármely budapesti gépjárművezető. Minden hasonló ügyet kivizsgálnak, a mostaniban érintett buszsofőrrel szintén elbeszélgetnek, elemzik a történteket, és felhívják a figyelmét a szabályos, balesetmentes közlekedés fontosságára.
A válasz azzal folytatódik, hogy régóta sikeres belső mentori programot működtet az Arrivabus. Ez az új belépők, és a régebb óta náluk dolgozó sofőrök számára is elérhető. Mint írják, a képzéseken tapasztalt mentorokkal, illetve forgalombiztonsági szakembereikkel közösen dolgoznak. De érdekes részlet az is, hogy a képzés legsikeresebb elemei éppen a videós és szimulációs feladatok, így Károly videója végül is tananyagként hasznosul.
Rombolja a forgalmat figyelő utasok bizalmát
A felvételt elküldtük Boncsér Sándor igazságügyi gépjármű-szakértőnek is. A szakértő mindenekelőtt arra hívja fel a figyelmet, hogy egy buszvezető egyszerre 60-80 utas biztonságáért felelős. Mint írja, mindkét buszon, de főleg a szemközt érkezőn sokan utaztak a felvétel szerint, az utasok többsége általában figyeli a forgalmat. Boncsér szerint már csak ezért sem mindegy, hogy egy sofőr bizalmat ébreszt-e bennük, vagy éppen, mint ezúttal, rombolja a szolgáltatásba vetett bizalmat azzal, hogy áthajt a piroson.
A szakértő azzal folytatja elemzését, hogy első ránézésre úgy tűnt, csupán a kamera mellett elhaladó 107-es BKV vezetője hajtott át piroson, 6-7 másodperccel a piros-sárga jelzés megjelenése előtt, miközben a szemközti 133E járat vezetője asszisztált ehhez. A szakértő feltételezi, hogy a sofőrök valahogy kommunikáltak is, szerinte erre utal, hogy a szemközti busz eleinte lassan araszolt, majd a kereszteződésben teljes terjedelmével blokkolta a keresztirányú forgalmat, noha éppen akkor valószínűleg senki nem jött a Bertalan Lajos utcán, balról pedig még nem jöhetett volna az egyirányúsítás miatt.
A fentiek miatt Boncsér szerint a kamera mellett elhaladó busz vezetője biztosra ment, egyébként pedig úgy vezetett, mintha nem is lenne lámpa a kereszteződésben. A szakértő feltételezi, hogy a 107-es vezetője is figyelt jobbra, így valószínűleg nem okozott kritikus forgalmi helyzetet a szabálytalan manőverrel.
Boncsér Sándor igazságügyi szakértő a mostani ügy miatt a csomóponti fázisterv, vagyis a közlekedési lámpák üzemeltetőjétől is kért információkat. Mint a fázistervből kiderül, mindkét irányban szinte tökéletes átfedésben van zöld jelzés a Budafoki úton, a különbség csupán annyi, hogy a videón szemből érkező busznak, tehát az Arriva 133E járatának mindössze egy másodperccel korábban volt zöldje és 21 másodpercig tartott ez a jelzés, míg a kamera mellett elhaladó 107-es BKV-busznak húsz másodpercig. Vagyis egyszerre zárult a zöldfázis mindkét irányban.
Boncsér szerint a zöld jelzés kezdete különösen érdekes az ügy megítélésében, ami a fenti, kinagyított (1. számú) képen egyértelműen azonosítható az elhaladó busz esetében. Ehhez képest egy másodperccel korábban jelent meg a zöld a szemközti járműnek, (2. kép). Ekkor már árkon-bokron túl volt a jármű, ezzel az elhaladóhoz képest még durvábban belehajtott a pirosba, miután legalább 15 másodperccel korábban indult, mint tehette volna.
Károly felvételének első megtekintése után az igazságügyi szakértőben az fogalmazódott meg, hogy rendes volt a szemből érkező busz vezetője, aki inkább ráhajtott a zebrára és ezzel megmentette utasait attól, hogy elessenek a hirtelen fékezés miatt. Ez a busz előzőleg úgynevezett határesetben kapott sárgát Boncsér Sándor szerint, vagyis nagyon közel járt már a lámpa vonalához, amikor az váltott. Ám később nem sokat tétlenkedett, hiszen lassan előrébb gurult, és miután balról két autó elment előtte, és mögöttük nem jött más, úgy döntött, hogy átmegy a piroson.
Boncsér azzal zárja gyorselemzését, hogy szerinte a fenti esetben nem mentség, hogy a szemből érkező busz átlépte a mellette jobbra elhelyezkedő lámpa vonalát, így nem láthatta, hogy mikor vált át, hiszen az úttest fölött is van egy lámpa, amin látnia kellett, hogy még nem kapott zöldet.
Végül mi is kimentünk a helyszínre, ahol azt láttuk, hogy
a videó készítője szintén szabálytalan volt, mert a forgalomtól elzárt területen, a megállni és várakozni tilos tábla tövében állt meg autójával.
Noha csak annyi ideig maradt, amíg valaki kiszállt az autóból, ahogy a felvételen hallható ajtócsapódások is bizonyítják, és nem akadályozta a forgalmat, a kép teljességéhez ez is hozzátartozik, ahogy az is, hogy egy ilyen szabálysértésért 10 ezer forint helyszíni bírság jár, illetve ennek duplája, ha feljelentik az autóst. Az az autós szintén szabálytalan volt, aki a Budafoki útnak a kamerás autóval szemközti oldalán, a zebra előtt állt meg, és csak a bal hátsó sarka látható a kép bal oldalán. Ő jelentősen szűkítette a 133E sávját, és a két buszvezető rosszul reagált a kialakult helyzetre.