Győr nem akarja, hogy hajós turisták kössenek ki a belvárosban, a Mahart Gönyűtől buszoztatná oda őket
2023. június 24. – 10:25
Győr vezetése és a Mahart nem tudott megegyezni abban, hogy a Dunán közlekedő turistahajók kiköthessenek a városban. A hajózási társaság megépítené a kikötőt, a győri fideszes polgármester azonban pénzt kérne, mondván a turista szemetel és ez amúgy is üzleti vállalkozás. A hajózási társaság emiatt most lejjebb kezdett el építeni egy kikötőt a folyón. Ebből az lesz, hogy a Dunán érkező Mahart-turista kiköt Gönyűnél, buszra száll, és bezötyög Győrbe, holott a tavaly átadott Mosoni-Duna torkolati zsilipen keresztül a megemelt vízszintek mellett a győri belvárosban is kiszállhatna a hajóból.
Egy éve adták át 30 milliárd forintból Gönyű mellett, a Duna és Mosoni-Duna összefolyásánál azt a torkolati műtárgyat, amely megtartja és megemeli Győr vízszintjét. Korábban egy népi kezdeményezésben több mint 80 ezren támogatták a vízszintemelést. Hajózsilip is épült ott. A Mahart szeretett volna szárnyashajós turistákat bevinni ezen keresztül Győrbe, hisz az alacsony vízállás miatt évtizedek óta nem tudtak bemenni, megfordulni és kikötni a megyeszékhelyen a közepes méretű hajók.
Újra a nemzetközi vízi élet vérkeringésébe kerülhetne a város, ám úgy tűnik, ez mégsem lesz ilyen egyszerű. Információink szerint úgy számoltak, hogy a Mahart PassNave által üzemeltetett, 150 férőhelyes Moszkva típusú túrahajók és a Pozsony-Bécs között közlekedő Twin City Liner is bejöhetne Győrbe – utóbbi próbakört is tett tavaly novemberben, erről videó is készült.
Megfelelő kikötője azonban nem volt Győrnek, így a Mahart vezetése tárgyalásba kezdett a várossal. Erről Dézsi Csaba András, Győr fideszes polgármestere idén januárban egy helyi rádióinterjúban úgy beszélt: pénzt kérne a városnak, mert
„a Dunáról behozott kétórás turisták sok szemetet hagynak a városban, majd továbbállnak”.
A polgármester szerint a Mahart illetékese erre úgy reagált, hogy ilyen kéréssel még nem is találkozott. Itt megmerevedtek az álláspontok, és azóta sem jutottak előbbre, nem kötöttek megállapodást, pedig a turistaszezon már elindult.
Néhány hete aztán Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője jelezte: a tavaly átadott gönyűi torkolati műtárgynál építenek egy nemzetközi hajók fogadására is alkalmas kikötőt, amelyet hamarosan átadnak. Hozzátette, együttműködnek a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, ami támogatja, hogy a kikötő segítségével Győr, Pannonhalma és vonzáskörzete bekerüljön a nemzetközi hajózás vérkeringésébe, növelve ezáltal a látogatók számát és költését a térségben. Ez fontos fejlődés lehet, hiszen a nemzetközi hajózásban a magyar szakaszon eddig elsősorban Budapesten és vonzáskörzetén volt a hangsúly.
A helyzet tehát úgy áll, hogy Bécs vagy Budapest felől érkezve a hajók kikötnek majd az új gönyűi kikötőnél, a turisták ott buszra szállnak, és elmennek Győrbe vagy Pannonhalmára. Közben persze amennyiben megállapodás születik a győri kikötő ügyében, úgy annak kialakítása körülbelül 3 hetet venne igénybe. Kérdés, ezek után még szükség van-e rre, hisz a folyón feljebb épít kiszállót a Mahart.
Spányik Gábor most a Telex kérdésére elmondta: a gönyűi új kikötő 80 százalékban már elkészült, átadása június végére várható.
Ezután a kikötő megkezdi a próbaüzemet és ősszel várhatóan már az iparkamara koordinációjának és hatékony munkájának köszönhetően megfelelő parti programok fogják fogadni az ide érkező turistákat.
Dézsi Csaba András polgármester a Telex kérdésére azt mondta: a labda a Mahart térfelén pattog. Többször tárgyaltak a társaság vezetőivel, és kölcsönös előnyökkel járó szerződést ajánlottak. A városvezető úgy látja, számára az a legfontosabb, hogy a győriek használhassák a vizeket, amellett, hogy a turizmusnak teret adjanak: ezt a kettőt kell összehangolni úgy, hogy „ne jussanak olyan külföldi nagyvárosok sorsára, amelyeket a nagy hajók elárasztanak, és ennek csak a hátrányait szenvedik el. Az, hogy a Mahart jön-e, vagy másik cég, még nem tudom. Az a hajózási társaság létesíthet kikötőt itt, amelyik tiszteletben tartja, hogy Győr tiszta, élhető város.”
A polgármestertől megkérdeztük azt is, hogy a szerződés-tervezetben anyagi ellenszolgáltatás szerepel-e? „A takarítók és a karbantartók mind fizetésért dolgoznak, mindennek megvan az ára. Olyan szerződést vagyok csak hajlandó aláírni, amely a város érdekeit figyelembe veszi” – jött a válasz.
A polgármesternek ekkor jeleztük, hogy a Mahart Gönyű határában már építi a kikötőt, és azt tervezi, hogy onnan buszokkal viszi majd Győrbe a turistákat. Dézsi úgy reagált: ha ezt választja a Mahart, biztosan kedvezőbb neki. Hozzátette, össze kell hangolni többek közt a vízi sportolók, a horgászok, a turisták, a motorcsónakosok érdekeit. „Monopóliumot nem fogunk adni senkinek. Polgármesterként megszüntettem, hogy egy cég végezhet bármilyen tevékenységet ebben a városban – mert ennek gyakorlata volt itt. Több szolgáltató bevonása mindig a versenyt erősíti és a felhasználóknak kedvez.”
Csütörtök reggel a Győr Plusz rádiónak adott interjúban ezt a polgármester azzal egészítette ki: „a Mahart úgy tett, mintha szívességet tenne a kikötő megépítésével, majd behordaná a turistákat. Mondtuk, hogy örömmel várjuk, de be kell szállni a költségekbe – például a takarításba, hisz a Mahartnak ez üzleti tevékenység. Úgy tűnik, ezt nem szeretnék, így a város épít egy saját kikötőt.”