Visszajön a kánikulaszezon a felújított 3-as metróban?

2023. június 8. – 05:10

Másolás

Vágólapra másolva

„A felújított 3-as vonalon, a rekuperáció (féken termelt áram visszatáplálása) ideiglenes letiltásra került”

– olvasható a Metróért Egyesület közösségi oldalán. A szervezet tippje szerint az úgynevezett folyamatos vonatbefolyásoló berendezés (AVR) nem tudja kezelni a visszatáplálással járó időnkénti feszültségemelkedést. A BKV a Telex kérdésére azt válaszolta: az új rendszer tesztelését végzik, és az ebben rejlő energiamegtakarítási lehetőségeket maximálisan ki akarják használni.

Mint Bíró András, az egyesület elnöke lapunknak elmondta: a visszatáplálás leállítása két dolog miatt problémás. Az egyik, hogy visszajöhet a felújítás előtti meleg a 3-as vonal alagútjában, mert a féken termelt áram így nem a rendszerbe táplálódik vissza, hanem a szerelvényre helyezett ellenálláson „fűtődik el”, ahogy korábban, és ezzel melegíti a környezetét. A másik probléma pedig az, hogy a fékezés közben termelt áram visszatáplálása 25-30 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást, így ha az kiesik, drágul az üzemeltetés.

Bíró nem tudja pontosan, mi lehet a műszaki probléma a teljes vonal két héttel ezelőtti átadása után bekapcsolt visszatáplálással, de a metróvezetőktől származó információi szerint a szerelvények fékezésével lehet kapcsolatban: néhány esetben a vonat kissé túlfutott az állomáson.

Megkérdeztük a BKV-t, hogy valóban van-e probléma a fékenergiát visszatápláló rendszerrel, és azt a választ kaptuk, hogy az új rendszer tesztelését végzi a BKV. Részletesebben: a cég szerint a vonat és a felújított áramellátás is alkalmas visszatáplálásra, az ebben rejlő energiamagtakarítási lehetőségeket maximálisan ki akarják használni.

A közlekedési cég szerint a 3-as metró felújításának befejezése után nyílt meg a lehetőség az együttműködő rendszerek (például a visszatáplálás) teljes vonalra kiterjedő, átfogó vizsgálatára. Ezek tapasztalatai alapján optimalizálják és finomhangolják majd a rendszereket. A BKV leszögezte: az AVR megbízhatóan és teljes biztonsággal üzemel, az állítással szemben semmilyen, a vontatási feszültség változásával összefüggő funkciója nincs.

Mint kiderült, jelenleg az eddigi tapasztalatokat értékelik – és amennyiben az indokolt –, meghatározzák a változtatási igényeket. „Várhatóan nem lesz nélkülözhető a járműgyártó közreműködése sem”, melyet az orosz–ukrán helyzet miatt bevezetett szankciók hátráltatnak ugyan, de egyelőre nem látják megoldhatatlannak, tette hozzá válaszában a közlekedési cég.

A metrófelújítás 12 éve

A BKK 2011-ben nyújtotta be a 3-as metró teljes rekonstrukciójára szóló támogatási kérelmét a fejlesztési minisztériumhoz. Elsőként a metrókocsi-beszerzést emelték ki a csomagból. Hosszas vita után az is eldőlt, hogy a cserére biztosított 60 milliárdos keret (ennyi hitelt engedett felvenni a kormány a fővárosnak) csak a 222 darab régi orosz metrókocsi felújítására lesz elég. Erre írták ki a tendert végül 2014 novemberén.

A nyertes – némi pályázati kizárásos kanyar után – az orosz Metrovagonmas lett 69 milliárd forintos ajánlatával. A szerződést 2015 júliusában írták alá, az első szerelvényt 2017 márciusában adták át. Az akkori ellenzék folyamatosan kritizálta az üzletet, mondván, hogy az oroszok nem is újították fel a szerelvényeket, hanem raktáron maradt teljesen újakat küldtek. A metrókocsikon valóban 90-95 százalékban kicseréltek mindent.

Az orosz szerelvényekkel a forgalomba állás után is sok gond volt, a legemlékezetesebb az ajtóproblémájuk, amit a BKV és a városvezetés egy fakockával elkövetett szabotázzsal magyarázott. Később rozsdásodási problémák léptek fel. A 3-as metró vonalát több szakaszban újították fel, a teljes vonal átadása 2023 májusában történt meg.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!