Maruzsa: Még tavasszal dönthet a parlament a pedagógus-életpályamodellről
2023. május 16. – 20:02
Még a tavaszi ülésszakon dönthet a parlament a pedagógus-életpályamodellről– mondta Maruzsa Zoltán az InfoRádió Aréna című műsorában.
A Belügyminisztérium köznevelési államtitkára beszélt arról is, hogy a most érettségiző évfolyam a tanulmányai nem kis részét a Covid-járvány miatt digitális tanrendben töltötte, és úgy látja, ez az időszak nem múlt el nyomtalanul, de a mérési eredmények romlást nem mutattak.
Az érettségiknél 2024-től változások jönnek. A magyarérettségin a jelenlegi szövegértésen alapuló feladatok mellett megjelennek tárgyi tudást igénylők is. A másik változás a természettudományos tárgyakat érinti, amiknél projektmunkára is lesz lehetőség.
A pedagógusok bérrendezésével kapcsolatban arról beszélt, hogy a kormány saját erőből már végrehajtotta az emelés egy részét január elsejétől, a többihez viszont szükség van a visszatartott EU-s pénzekre. Sávos, flexibilis és teljesítményalapú bérstruktúrát hoznak létre. Az életpályamodellel kapcsolatban a kormányzat 34 ponton változtatta meg az álláspontját, az egyeztetéseken részt vevő partnerek javaslatai alapján.
Az államtitkár szerint az új struktúrával a teljesítmény lesz előtérben az életkor és a végzettség helyett, így a fiataloknak vonzóbb lehet a pálya. Emellett több alapszabadságot ad, és csökkenti az adminisztratív terheket is, így megszűnik a kötelező minősítés, az önértékelés és az egyéni pedagógus tanfelügyelet is. A hangsúly ehelyett a belső teljesítményértékelésen lesz, csak az intézményi tanfelügyelet marad meg, az egyéni értékelést az intézmények vezetése végzi majd részben az „objektív mérési adatok alapján”.
A bérekkel kapcsolatban kiemelte, a kormányzati célja az, hogy 2025-ig jelentős emeléssel a diplomás átlagbér 80 százalékáig nőjön a pedagógusok átlagbére (most 60 százalék körül van), és 2030-ig tartsák is ezt a szintet. Tehát ha nő a diplomás átlagbér, akkor a pedagógusok bére is nőjön.