Közlekedési törvénycsomagot nyújtott be a kormány, 13 törvényt módosítanak vele
2023. május 16. – 23:12
Kedden benyújtotta a kormány az Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztését (a törvényjavaslat szövege pdf-ben itt olvasható), amely tizenhárom különféle törvény egyes passzusait módosítaná. A tervezett változtatások között kisebb, technikai jellegű szabályváltoztatások mellett érdemi újdonságok is vannak.
A Lázár János építési és közlekedési miniszter által jegyzett jogszabálytervezet sok egyéb mellett az alábbi változtatásokat jelentheti, ha a parlament elfogadja majd a törvényt:
- pontosítják az egyes közúti közlekedési szabályszegések helyszíni eljárásra vonatkozó szabályait;
- a „szabályszegést helyszínen elismerő személlyel szemben közigazgatási bírságként helyszíni bírság kerül kiszabásra” a törvénytervezet szerint;
- a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra vonatkozó egyes szabályszegéseknél a gépjárművezető távollétében kiszabható közigazgatási bírságot a javaslat megszünteti;
- módosítják a közterület-felügyeletről szóló törvényt;
- módosítanak a tranzitfuvarozás szabályain, ennek értelmében „a tranzit áru- és személyszállítási műveletet és a kétoldalú áru- és személyszállítási műveletet,
valamint az ezekhez kapcsolódó üresjáratot végrehajtó járművezető nem tekinthető kiküldött munkavállalónak”; - a közlekedési elektronikus azonosítóról szóló szabályokkal összhangba hozzák a személyi adatokról és lakcímnyilvántartásáról szóló törvényt;
- megteremtik „a vasúti pályahálózathoz kapcsolódóan az intermodális csomópontok üzemeltetésének jogi kereteit”;
- változtatnak a taxiszolgáltatók adatkezelési kötelezettségeinek szabályozásán;
- úgy módosítják a hulladéktörvényt, hogy a vasúti és közúti bontásból kikerülő
anyagokat közvetlenül vissza lehessen forgatni az építőiparba, ha azok nem minősülnek veszélyes hulladéknak;
emellett több jogszabályt módosítana a törvényjavaslat uniós jogharmonizációs szempontok alapján.
A törvénytervezet mindezek túl jelentősen megemelné a légiközlekedési hatósági eljárások díjait is: a javaslat 1. számú melléklete szerint például a „Légitársasági pilóta, kereskedelmi pilóta és többfős személyzet pilóta szakszolgálati engedélyekhez és kapcsolódó tanúsítványokhoz és jogosításokhoz képzéseket nyújtó, jóváhagyott képző szervezet (ATO) éves felügyelete” díjszabása a mostani 120 000 forintról 2 000 000 forintra emelkedne, és szintén évi 2 000 000 forintos díja lenne a repülőorvosi központ éves felügyeletének, aminek a tarifája most 60 000 forint.