Sokkal több gyorshajtási bírságot hozhatnak az új traffipaxszabályok
2023. május 9. – 21:01
A május elejétől érvényes szabályok szerint többé nem alkalmaz úgynevezett hitelesítési hibahatárokat a rendőrség a sebesség-ellenőrzéseknél, ezért – mint néhány napja a Telexen is olvashatták – akár 1 km/óra sebességtúllépés miatt is bírságra számíthatnak a megállított autósok, mert a traffipaxok által mért értéket a járművek valós sebességének tekintik, és ez alapján büntetik meg a gyorshajtókat.
A Kreszváltozás portál ezúttal az új munkamódszer gyakorlati következményeiről kérdezte Óberling József ezredest, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetőjét. Az interjúban bemutatott példák szerint nemcsak azokat bírságolhatják meg, akik lakott területen 50 km/óra helyett 51-gyel hajtanak, mivel a korábbiaktól eltérően nem vonnak le 3 km/órát a mért értékből, de azokat is, akik eddig megszokták, hogy autópályán nem kell betartaniuk a 130-at, mert a 3 százalékos hibahatár levonása miatt megúszhatták a megállítással nem járó ellenőrzéseket követő közigazgatási eljárást, feltéve, hogy autójuk sebessége 151 km/óra, vagyis a közigazgatási bírsághatár alatt maradt.
Mivel május 1. óta közigazgatási eljárást indítanak azokkal szemben is, akiket autópályán 151 km/óra sebességnél mérnek le, ezután ők szintén 30 ezer forint bírságra számíthatnak. Eddig ebből az értékből levontak 3 százalékot, és mivel száz fölött 20 km/óra a közigazgatási bírság határa, őket pedig úgy tekintették, mintha csak 146,5-tel mentek volna, többnyire nem kellett fizetniük. Az ilyen eljárásokban a jármű üzembentartóját értesítik, aki nyilatkozhat arról, hogy ki vezetett a szabálysértés időpontjában, de végül neki kell fizetnie, ha nem teszi ezt meg.
Aki még gyorsabban hajt, az az összeg többszörösét, legfeljebb 300 ezer forint bírságot kap, amikor pedig sikerül azonosítani a szabálytalanul közlekedő jármű vezetőjét, az illető előéleti pontokra számíthat. Ugyanez a helyzet a megállításos ellenőrzések esetében, de ott minimális sebességeltérésért is büntetés járhat a rendőr mérlegelése alapján.
Bár a cikkben nem szerepel, a magyar rendőrségi gyakorlatból következik, hogy részben a létszámhiány miatt lényegesen kevesebb a megállításos ellenőrzés, mint az akár a fixen telepített berendezésekkel, akár hordozható traffipaxokkal végzett ellenőrzés. Így az enyhébb, jellemzően néhány km/órát nem meghaladó sebességtúllépések után, az új időszakban is elsősorban akkor számíthatnak 5-től 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírságra a gyorshajtók, ha megállítják őket. Mindebből persze az is következik, hogy a sebességtúllépések után, azok mértékétől függően szabálysértési vagy közigazgatási eljárást indíthatnak, ahogy eddig is.