A 90-es években a mostaninál is volt gyorsabb szegedi vonat, hamarosan pedig még tovább nőhet a menetidő

2023. április 30. – 18:01

A 90-es években a mostaninál is volt gyorsabb szegedi vonat, hamarosan pedig még tovább nőhet a menetidő
InterCity húz át a Szeged–Kiskundorozsma állomáson, 2023 áprilisában – Fotó: Bálint András / Szegeder

Másolás

Vágólapra másolva

Akár tizenhárom perccel is növekedhet a menetidő a jelenleg is az egyik leglassabb fővonalként számontartott Budapest–Szeged vasúti viszonylaton. A főváros és az ország harmadik legnagyobb városa között légvonalban hiába van mindössze százhatvan kilométer, az utazás vonattal így 2 óra és 35 perc lehet decembertől. Vitézy Dávid a teljes kelet-magyarországi vasúti hálózat összeomlásától tart, a MÁV szerint viszont megfeszítetten dolgoznak a karbantartáson, és nincs ok aggodalomra.

„A vasúttársaság nyilvános segélykiáltást fogalmaz meg, a laikus közönség számára is szépen kimunkált, könnyen érthető infografikákon elmagyarázva, hogy évtizedes távlatban nem látott pályaállapot-romlással terveznek a vasúti fővonalakon a következő menetrendi évre” – írta Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár múlt héten pénteken, reagálva azokra a hírekre, amelyek szerint a szegedi mellett több vasúti fővonalon nőhet a menetidő az egyre romló pályaállapotok miatt.

  • Szeged felé +13;
  • Miskolcig +7;
  • Nyíregyházáig +5;
  • Szolnokig +3 percről van szó.

Azt Vitézy is leírja posztjában, hogy ez „még nem történt meg, de már tudják előre, és ezzel tervezik a jövő évi menetrendet”.

A médiában megjelent MÁV-os dia – amit egy Vasúti fuvarozás nevű konferencián mutattak be Budapesten – szerint ráadásul nemcsak ezeken a fővonalakon lehet több a menetidő, de közel két tucat mellékvonalon is, amelyeknek többsége Kelet-Magyarországon található. Vitézy szerint ha mindez megvalósul, az azt is jelentené, hogy „a teljes kelet-magyarországi ütemes menetrend összeomlana, a csatlakozási rendszereivel együtt”.

A MÁV szerint ugyanakkor nem kell mindezektől tartani, hiába hozta le szinte a teljes magyar sajtó a hírt Vitézy posztjával egyetemben. „A hivatkozott ábra történetesen a legvalószínűtlenebb és legborúsabb forgatókönyvet mutatta és nyilván csak a véletlennek köszönhető, hogy épp ez került nyilvánosságra, a kedvezőbb forgatókönyvek nem” – írta lapunknak küldött válaszában az állami vasúttársaság.

Amit hangsúlyoz továbbá a MÁV, hogy a kérdéses ábra mindössze arra hívta fel a figyelmet, „miért olyan fontosak a folyamatos pályakarbantartó beavatkozások, azok hiányában ugyanis akár ilyen menetidő-hosszabbodások is bekövetkezhetnének a magyar vasúti közlekedésben”. A lehetséges menetidő-növekedéseket nemcsak hogy feltételes módban írják, de külön hozzáteszik: nem számolnak ilyenekkel, „munkatársaink ugyanis a háborús alapanyaghiány és a történelmi mértékű, 150–400%-os iparági árdrágulás ellenére is folyamatosan dolgoznak a vonalhálózat karbantartásán”.

Menetrendi összeomlás nem lesz a MÁV szerint,

arra a kérdésünkre ugyanakkor újbóli megkeresésünk ellenére sem adtak választ, hogy bármilyen mértékben várható-e a menetidők növekedése ezeken a vonalakon. Valószínűleg azért, mert a vasúttársaságnál sem tudják még, mire számíthat az utas az új menetrendek bevezetésével, 2023 decemberében.

Menetrendek a Szeged–Kiskundorozsma állomáson – Fotó: Bálint András / Szegeder.hu
Menetrendek a Szeged–Kiskundorozsma állomáson – Fotó: Bálint András / Szegeder.hu

Az ügyben megkerestük Vitézy Dávidot is, aki válaszában cáfolta, hogy a nyilvánosságra került változat a legrosszabb lenne, szerinte ugyanis nincs több változat. „A decembertől érvényes menetrendek már nem léteznek április végén több változatban, mivel az európai uniós szabályok szerint a magán teherfuvarozók és az európai társvasutak miatt eddigre fixálni kell azokat.” Tehát hacsak nem történik csoda, a hosszabb menetidőkkel járó menetrendet vezethetik be decembertől.

Vitézy szerint ellenőrizhető tény, hogy a Vasúti Pályakapacitás Elosztó számára a MÁV által leadott, egyváltozatú jövő évi menetrend a dián látható meghosszabbodott menetidőket tartalmazza minden esetben. „A MÁV válaszát úgy értékelem, hogy a nyilvánosságra hozott adatok alapján talán lesz politikai szándék arra, hogy az ilyen volumenű menetidő-romlás elkerülhető legyen, de az már csak a tervezett és hivatalos menetrend módosítása útján lesz elérhető.”

Szeged felé egyébként a nemrég bevezetett, büfészakaszt is továbbító business vagonokkal közlekedő InterCity-járatok továbbra is versenyképesek lehetnek az autózással szemben, főleg az országbérlettel azok számára, akik gyakrabban ingáznak a két város között. A Nyugati pályaudvar és a szegedi vasútállomás között az út – ha nincsenek torlódások és balesetek, amelyek azért előfordulnak – 1 óra 55 perc autóval, míg ez vonattal ezentúl 2 óra 22 perc helyett 2 óra 35 perc lehet – hacsak nincs késés, ami a MÁV-tól nem áll messze.

„Az 1990-es évek elején hamarabb volt Budapesten Szegedről a vonat, mint ma…” – ezt már Molnár Róbert fűzte hozzá a Szegeder egyik cikkéhez a háborgó kommentek felhőjében. A kübekházi polgármester állítását ellenőriztük is, és kiderült, valóban voltak olyan járatok, amelyek verték a maiakat menetidőben. Akkoriban nem volt még ütemes, órás menetrend, ritkábban zörögtek végig a szerelvények a pusztán, de voltak olyan étkezőkocsis expresszvonatok, például 1997-ben, amelyek 2 óra 7 perc alatt tették meg a távot.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!