Felcsákányozták a rakpartot, összeugrott a főtájépítész és a közlekedési egyesület elnöke
2023. április 28. – 05:01
A pesti alsó rakpart zöldítése, bárminemű megváltoztatása még mindig nagy érzelmeket tud kiváltani, jól látszott ez Bardóczi Sándor fővárosi főtájépítész és Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke között hétvégén kitört, néha eldurvuló hangnemű vitában. Egy zöld rendezvényen ugyanis felcsákányozták az alsó rakpart félreeső burkolatát, és egy kisebb virágágyás került oda. Árvíz elleni védművet romboltak szét vagy vadvirágos élőhelyet hoztak létre? Megnéztük, kinek lehet igaza.
Bardóczi Sándor vasárnap este megosztott a közösségi oldalán néhány fotót, ami a Föld napján készült néhány órával azelőtt, és a VaLyo csoport Zöld rakpart nevű akcióját örökítette meg. Az akció lényegében arról szólt, hogy a csoport a Jane Haining rakpart két négyzetméteres területén felcsákányozta a kockakövet, majd szimbolikusan átadott egy virágágyást a rakpart zöldítésének jegyében – amit a főtájépítész történelmi pillanatnak nevezett.
Ebbe az idillbe robbant be Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke egy felháborodott kommenttel, miszerint:
„Elképzelni nem tudok annál nagyobb ostobaságot, mint amikor valaki megbontja a burkolatot hogy »vadvirágos élőhelyet« létesítsen egy árvízveszélyes területen. A víz, az nem olyan dolog, ostobák, hogy majd visszahőköl, ha meglátja a kiskerteteket. A víz az jön, és olyan, hogy mindent visz. Ha megbontjátok a rakpartot, akkor azt is. (...) Egyáltalán, volt erre a bontásra engedély? Az ott egy védmű, idióták. Leginkább a feljelentés lenne adekvát erre a műsorra. (...) Agyhalottak.”
– írta.
A hozzászólást hosszas vita követte. Bardóczi szerint például a Lánchíd és a Parlament közötti szakaszon egy elég széles sávban semmilyen burkolat nincs évtizedek óta, mégsem vitt el semmit a Duna. Dorner részéről pedig azzal végződött a vita, hogy engedélyeket szakszerűen megtervezett dolgokkal lehet szerezni, nem aktivista csákányozással. Erre az akcióra pedig sosem kapnának engedélyt, és kíváncsi, mit szólna az egészhez a vízügy, a katasztrófavédelem, tette hozzá a VEKE elnöke.
Mivel ezen a ponton befejeződött a sokak által érdeklődve követett konfliktus, gondoltuk, elvarrjuk a szálakat, és kiderítjük, mennyire volt veszélyes és szabályos a hétvégi akció. Először az Országos Vízügyi Főigazgatóságot kerestük meg, de ott elküldtek minket, mert „Budapest árvízvédelmét a fővárosi önkormányzat és a Csatornázási Művek intézi”. A Fővárosi Csatornázási Művek némi lamentálás után azt a választ adta, hogy a hétvégi kockakőfelbontás a hatáskörükön kívül esik, mert a terület nem tartozik a védműhöz, azon kívül esik.
Ezek után kérdeztük meg Bardóczi Sándort, hogy az akció rendelkezett-e valamilyen engedéllyel. Mint közölte, a Jane Haining rakpart gyalogos megnyitása, a parkolók melletti terelőkorlátok felszámolása, a viadukt megnyitása mind a főváros tulajdonán és a főváros által bonyolított projekt. Saját tulajdonán a tulajdonosnak, ami a főváros, nem kell tulajdonosi engedélyt kérnie. Mivel a terület világörökségi terület, ezért a főváros örökségvédelmi engedélyt kért és kapott a kormányhivataltól a szimbolikus kockakő-felbontásra is. Ez benne van az engedélyben, válaszolta a főtájépítész.
A helyszín:
Bardóczi szerint Dorner téved, és bármennyire harsánykodik, nem nagyon ért ahhoz, amit állít.
A belváros árvízvédelmét a rakpart támfala biztosítja, nem egy hullámtérben, parkoló céljára, kockakővel leburkolt terület.
Ez olyannyira igaz, hogy amikor ezt a rendszert kialakították, az alsó rakpart semmilyen burkolatot nem tartalmazott, földdel töltötték fel, tette hozzá. A főtájépítész úgy véli, Dornernek egyetlen dolga lenne: bocsánatot kéne kérnie azért, mert olyan hangnemben nyilvánult meg, aminek semmi köze nincs árvízvédelemhez, de nagyon sok köze van a közéleti viták mérhetetlenül alacsony és személyeskedő színvonalához és a közösségi médiában zajló bullyinghoz.
Dorner Lajos kérdésünkre elmondta: helyi lakosként és magánemberként fenntartja, amit írt. Szerinte ez a csákányozás és aktivistáskodás a mostani városvezetés esszenciája, „kb. ennyire képesek és semmi többre”. Mint közölte: semmi baja a kertészkedéssel, csak ne bontsák meg a burkolatot. Szerintük itt nincs árvízveszély, miközben
de, a Duna medrében vagyunk, és ezen a szakaszon a partfalnak ez a része elölről védi az egyébként elég rossz állapotú fő védművet.
Végül hozzátette: ha pedig valaki belebont a rakpartba, „az ne jöjjön hangnemmel”. Dorner szerint a főtájépítész sose ment el Újpestre, Budafokra vagy Csepelre, hogy az ottani Duna-partot rehabilitálja, „minden szereplési vágyasnak a Korzón kell akcióznia”. Úgyhogy Dorner szerint ehhez képest a hangnem szelíd volt és visszafogott.
Bardóczi ehhez annyit főzött hozzá, hogy Nagytétényben levédték a Duna-partot, az Árasztó-parton placemaking projekt fut, Újpesten pedig éppen egy fővárosi árvízvédelmi projekt zajlik uniós forrásból, mindhárom esetben volt a Tájépítészeti osztálynak dolga és szerepe.