BKV: Hiába az 500 ezres nettó kereset, 70 buszsofőr hiányzik, és a helyzet egyre rosszabb

2023. március 29. – 13:56

BKV: Hiába az 500 ezres nettó kereset, 70 buszsofőr hiányzik, és a helyzet egyre rosszabb
Kovács Gábor mentős a BKV-nál buszsofőrként betöltött másodállásának szünetében az Örs vezér terén 2020. szeptember 29-én. A háromgyerekes családapa részmunkaidős buszsofőrként egészíti ki mentős fizetését – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A BKV 2280 fős buszvezetői állománya öregszik, és jelentős más cégek elszívó hatása, ezért a létszám folyamatosan fogy. A sofőrhiány miatt előfordulnak menetkimaradások, de a BKV-BKK forgalmi rendszerben ezt egyelőre „viszonylag láthatatlanná” tudják tenni. A fővárosi közlekedési cég aránylag jó bérezéssel, toborzással, képzéssel, új járművek bevetésével küzd az ár ellen, de a jelenlegi 70-80 fős létszámhiány folyamatosan növekszik – derült ki egy, a BKV által szervezett sajtóbeszélgetésen.

„Nem jó, de nem is tragikus” – írta le a sofőrhelyzetet kérdésünkre Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes a Csernobil című filmben megnyilatkozó Gyatlov főmérnök szavaival. (A filmben ezután bekövetkezett a katasztrófa.)

Mint közölte, a BKV-nál 2000 autóbuszsofőr, 280 trolivezető van, és mintegy 100 főállású sofőrt váltanak ki a részmunkaidőben dolgozók. Az állomány öregszik, az átlagéletkor 51 év. A BKV-t nem csak a korfa ága húzza, jelentős a többi buszos cég elszívó ereje. Külföldön ugyan több mint a dupláját is meg lehet keresni a hazai körülbelül 500 ezres nettó buszvezetői átlagbérnek, de már a magyar piacon megjelenő munkásszállító buszokon is nettó 600 ezer forint körüli a fizetés, és a nagy hazai buszpiaci szolgáltatók között is nagy a versengés a sofőrökért.

Kiderült, hogy a sofőrhiány menetkimaradásokat okoz, de ezt a forgalmi szervezéssel egyelőre még „viszonylag láthatatlanná” tudják tenni. A vezérigazgató-helyettes kérdésünkre azt mondta, hogy ebben az évben szerinte már nem fog jelentősen romlani a helyzet, hosszabb távra pedig nem akart nyilatkozni, mi lesz akkor, ha a tendencia folytatódik.

Elhangzott: a BKV úgy próbálja felvenni a versenyt, hogy megpróbál viszonylag jó fizetést és képzést kínálni. Ha valaki buszvezetőnek jelentkezik, a képzés ideje alatt 300 000 bruttó havi fizetést kap (1900 forintos órabér), majd ha letette a vizsgát, az órabére 2400 (bérpótlékkal 2800) forintra emelkedik. A képzés után kétéves kötelmet vállal, azaz addig nem hagyhatja el a BKV-t.

Gyorsíthatja a képzési időt, hogy májustól várhatóan át lehet ugrani a jogosítványszerzésben a C (teherautó-sofőr) kategóriát, és B-s személyautó-jogsi megszerzése után is le lehet tenni a D-s buszvezetői vizsgát is. A cégnél tudják azt is, hogy az új busz is nagy vonzerő, ezért folyamatosan próbálják frissíteni a buszflottát. Nagy tartalékot lát a BKV a nők képzésében, hiszen a buszvezetők soraiban jelenleg csak 3, a trolibuszvezetők között pedig 8 százalék a nők aránya.

Szedlmajer elmondta, hogy jelenleg 730 ezer forint a bruttó havi átlagjövedelme a BKV buszvezetőinek (ez körülbelül 500 ezer forint nettó fizetést jelent), de a sofőrök 20-25 százaléka bruttó 850 ezer forintot is megkeres havonta.

Mikor érnek Budapestre az önvezető buszok? A vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy figyelemmel kísérik az Európában zajló kísérleteket, és ez alapján a közúti tömegközlekedésben 20 éven belül nem vár nagy változást – nem számítva a vezetéstámogató rendszerek terjedését, tökélesedését. A villamosokon is tizenéves szerinte ez az időtáv, de itt hamarabb bekövetkezhet az ugrás, a BKV is részt vesz hasonló kísérletekben.

Ezután arról érdeklődtünk, mit néz el szorult helyzetében a BKV a sofőröknek. Gyakori panasz az utasoknál nyáron, hogy a buszokon nem megy a klíma, mert a sofőr az üzemanyag-megtakarítás miatt nem járatja. Szedlmajer szerint az ebből a szempontból problémás Volvo buszok folyamatos kivonása után a sofőr sok esetben már nem tud beavatkozni a rendszerbe, de már nem is nagyon érdemes, mert a korszerűbb buszokon direkt módon már nem is befolyásolja annyira a klíma az üzemanyag-fogyasztást. Inkább az szokott előfordulni, hogy az utasok a klímaberendezés gyenge hatékonysága miatt nem érzik a hűsítést rendesen.

Régebben nem volt kegyelem azoknak a buszsofőröknek, akik a mikrofonban kommentálták az utat, esetleg vicceket mondtak az utasok szórakoztatására. Szedlmajer is emlékezett arra a vicces buszvezetőre, akinek nem hosszabbították meg a szerződést a poénkodási kényszere miatt. A vezérigazgató-helyettes szerint nem kell a jó buszvezető-utas viszony fenntartásához vicceket mesélni, mert az néha negatív érzéseket is kelthet az utasokban.

Kérdésünkre kiderült az is, hogy bár stresszes a sofőrélet, és néha támadások is érik a vezetőket, a BKV nem ajánl fel önvédelmi oktatást. Szedlmajer szerint a BKV nem várja el a vezetőitől, hogy önvédelmi helyzetbe kerüljenek, sőt, inkább az a tanács, hogy konfliktusnál eszébe se jusson kiszállni a lezárt fülkéből. Szedlmajer nem tudja, lett-e valamilyen utóélete annak a közelmúltbeli esetnek, amikor egy villamosvezető váltóvassal kergetett le a sínekről egy dulakodó társaságot a Hungária körúton. De szerinte jutalmat biztosan nem kapott a villamosvezető, a helyzet hatékony megoldása ellenére sem.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!