Októberben leáll a gödöllői erdei kisvasút, az arborétum szerint veszélyeztették az utasok testi épségét
2023. március 21. – 14:05
frissítve
Áprilistól bizonytalan ideig szünetel a menetrendi közlekedés a Gödöllői Erdei Vasúton – olvasható a kisvasút hivatalos Facebook-oldalán. A poszt szerint ez az ország egyetlen, állami források nélkül működő erdei kisvasútja, amit most már nem tudnak fenntartani az adományokból és az önkéntesek saját erőforrásaiból.
„Egyesületünk a működéshez igyekezett állami támogatásokat keresni, sőt pályázatokat is nyújtott be a 2022-es évben, mellyel stabilizálta volna a kisvasút hosszútávú működését, fejlesztését. Sajnos ezeket források hiányában mind elutasították” – olvasható a bejegyzésben.
Azt írták, hogy ez nem jelenti a kisvasút megszűnését, csak a menetrend szerinti közlekedés szűnik meg, de lesznek rendezvények, programok, amikor lehet majd kisvasutazni.
Életveszélyes és felboruló kisvonatról írt a park
Egy nappal később az erdei vasútnak otthont adó Gödöllői Arbo-park közleményben reagált a kisvasút leállásának hírére. Az ő közlésükből azonban egy teljesen más kép rajzolódik ki a kisvasútról. Emlékeztetnek rá, hogy 2022. május 1-jén az Erdők a Közjóért Alapítvány (EKA) egy bérleti szerződés alapján átvette a Gödöllői Erdészeti Arborétum üzemeltetését a Pilisi Parkerdő Zrt.-től, és az arborétumot átnevezték Gödöllői Arbo-parkra.
Azt írták, különféle partnerek bevonásával egyre több természetismereti szolgáltatást akarnak nyújtani a parkban. Ezek egyike volt a kisvasút, ami egy négyoldalú (Pilis Parkerdő Zrt., Gödöllő Város Önkormányzata, Erdők a Közjóért Alapítvány és Erdei Vasútért Egyesület) együttműködéséből kezdett el működni. „Ez az együttműködés azonban nem bizonyult életképesnek” – írták.
Állításuk szerint a felújított, muzeális erdészeti és bányászati vasúti járművek üzemeltetése és karbantartása meghaladta a rendelkezésre álló anyagi- és humánerőforrásokat.
„Sajnos a kisvasúttal számos baleset, sőt életveszélyes helyzet adódott: egy alkalommal kisiklott és felborult az utasokat szállító szerelvény, több ízben előfordult, hogy az előre egyeztetett időpontra érkezett csoport nem kapott szolgáltatást, az Erdei Kisvasút Egyesület részéről pedig személyzet sem volt a telephelyen.”
Arról is írtak, hogy 2022 év végén az utas- és üzembiztonság fejlesztése érdekben az Agrárminisztérium több millió forint értékű vissza nem térítendő támogatást ítélt meg az Erdei Vasútért Egyesület részére, de az egyesület nem írta alá a támogatási szerződést, így ebből nem valósult meg semmi. Megjegyezték, hogy az egyesület gazdasági nehézségei miatt elengedték a 2023-as bérleti díjat és többször is fizetési haladékot adtak a villanyszámlák kifizetésére.
Az Erdők a Közjóért Alapítvány szerint a egyesület többször is szerződésszegést követett el azzal, hogy a látogatókat többször az üzemi kapun engedték be, motorkerékpárokat engedtek a sétautakra, a közüzemi díjakat pedig rendszeresen határidőn túl fizették ki, valamint többször is engedély nélküli vágtak ki fákat – írta az EKA.
„A négyoldalú együttműködési megállapodás szerződésszegés esetén 8 napos felmondási határidőt tartalmaz, indokolás nélkül 180 napos felmondásra van lehetőség. Annak ellenére, hogy az egyesület több alkalommal szerződésszegést követett el, az EKA indokolás nélküli felmondást kezdeményezett. A 180 napos határidővel tisztességes feltételt teremtett az egyesületi vagyontárgyak elszállítására, továbbá hat hónap az egyesület működésének folytatása érdekében tett érdemi lépésekhez is elegendő.
Mindennek sajnálatos következményeként a jelenlegi kisvasút 2023. október 2-án végleg bezárja kapuit”
– írták, hozzátéve, hogy az Arbo-park fejlesztési tervei között továbbra is szerepel egy erdei kisvonat működtetése.