Kiköltöztünk a természet mellé, de nemsokára napi 400 kamion fog jönni-menni a házunkkal szemben
2023. február 14. – 12:39
Hatalmas csarnokokból, kamiondokkolókból és parkolókból álló logisztikai központot építenek Gyál és Vecsés közé, a gyáli lakóházaktól nem messze. A helyiek szerint ők a természet közelsége miatt költöztek oda, most pedig egy óriási forgalmú raktárközpontot és egy több ezer autós forgalmú új utat kapnak az arcukba. Elmentünk a helyszínre, hogy megnézzük, milyen, amikor egy város széli mező logisztikai központtá válik.
Munkagépek, daru, csörlőzés – még csak az első csarnokot építik a gigantikus vecsési logisztikai központból, de már most látszik, mennyire meg fogja változtatni az építkezés a környéken lakók életét. A helyiek eddig is a nagy forgalomra panaszkodtak, de a tervek szerint most egy 230 ezer négyzetméteres, napi több száz kamiont kiszolgáló logisztikai parkot is kapnak a nyakukba.
Gyál és Vecsés között egy széles, rétekkel és ligetekkel szabdalt terület fekszik. Bár ez most is fel van parcellázva, a mező nagy része szabadon bejárható. Van, aki arra sétáltatja a kutyáját, mások az itt fekvő horgásztóhoz szeretnek kijárni.
Ez az állapot viszont rövidesen véget ér, a területre ugyanis egy kisváros méretű logisztikai parkot épít a belga Weerts Logistics és a belga–magyar Raktár AD. A telep mellett elvezető út is épül majd, amelyen a becslések szerint napi 7000 autó és 400 kamion fog áthaladni. Az egész a gyáli lakóépületektől 100-150 méterre valósul meg, és papíron minden engedélye megvan, a helyiek mégis azt mondják: az egész kertvárosi életüket megváltoztatja, ha ekkora monstrum épül a szájukba.
A kérdés azért is aktuális, mert az utóbbi időben rengeteg helyen merültek fel problémák a lakóházakhoz túl közel épített gyárak és raktárak miatt. Túl hangos működésre panaszkodnak a lakók például a gödi és a komáromi akkumulátorgyárnál, de ugyanúgy egy zajos logisztikai központ keseríti meg a környékbeliek életét egy rákospalotai logisztikai parknál is.
Alvóváros volt, rég nem az
Ahogy az M0-sról lekanyarodunk Gyál felé, azonnal feltűnik, hogy mennyi kamion, kisteherautó és melós kisbusz jár az elvileg a lakóövezetek felé vezető összekötő úton. A településig két körforgalmon kell keresztül menni, mindkettőnek van olyan lehajtója, amit még nem használnak, csak a később odatelepülő cégeknek építettek meg előre.
A Gyál határában húzódó Wesselényi útra kanyarodva egy keskeny, járda nélküli, néhol kátyús külvárosi utcát találunk. Ilyenből több száz van Budapest agglomerációjában, és a szokásos kutyát sétáltató pár és bicikliző nyugdíjas sem hiányzik. Valami mégis más, mint a többi hasonló utcában, és ezért is jöttünk ide: a gyáli Wesselényi utcán és folytatásán, a Határ úton a lakók szerint hatalmas a forgalom, itt jár keresztül a vecsési ipari park forgalmának egy része, és sok teherautó a dugót kikerülve Budapest felé is itt halad át.
A Wesselényi utcában haladva pedig pontosan ezt tapasztaljuk. Egymás után több kereszteződésnél is kint van a 40-es tábla, a teherautóval behajtani tilos és a behajtani tilos – kivéve célforgalommal tábla, mégis van, hogy egy sokkal gyorsabban haladó városi terepjáró szorít le minket, és néhány perc alatt a második, munkásokkal tömött kisbusz jön szembe.
A helyiek pedig egyáltalán nem elégedettek a helyzettel. Gyál szinte kizárólag családi házakból áll. A lakók többsége azért költözött ide, mert a városi zajtól messze, nyugalomban akart élni. Egy, az utcában élő nő erről azt mondta: „hosszú évekig dolgoztunk a családalapítás előtt, hogy egy csendes helyen lévő házat vehessünk, de ebbe a kamionforgalomba soha nem engedném ki a gyerekem”.
A probléma nem új. Az Átlátszó már tavaly cikket írt erről, ami szerint a helyiek 2020-ban petícióban kérték Pápai Mihályt, Gyál fideszes polgármesterét, hogy rendezze a helyzetet. Akkor forgalomszámlálást végeztek, és kiderült: a vizsgált napon az útszakaszon a táblák ellenére több mint nyolcszáz autó, több mint nyolcvan utánfutós autó és kisteherautó, és több mint húsz teherautó haladt el.
2021 júliusában lakossági fórumot tartottak az ügyben, ahol egy mérnöki iroda három lehetséges verziót javasolt a probléma megoldására. A lakók és Pápai Mihály polgármester ebből a legradikálisabbat választották, amelynek megfelelően a Wesselényi utcát és a Határ utat szakaszonként zsákutcákra kell osztani, ezzel átjárhatatlanná téve azt az átmenő forgalomnak. Ez viszont azóta sem kezdődött el, a polgármester szerint azért, mert a lezáráshoz meg kell építeni a Gyál és Vecsés közötti földeken egy elkerülő utat, amelynek a tervei már készen vannak.
Gigaraktár a lakóházak mellett
A Wesselényi utca északi oldalán, Gyál és Vecsés között elterülő réteket 2021-ben a vecsési önkormányzat egy rendelettel más besorolású területté nyilvánította. A korábban rétekkel és kertekkel szabdalt terület nagy része így egyik napról a másikra beépíthetővé vált.
Erre pedig nem is kellett sokat várni. A terület a Weerst Logistics nevű belga logisztikai cég magyarországi leányvállalata vásárolta meg, és 2022 augusztusában meg is kapták az építési engedélyt négy hatalmas logisztikai csarnok építésére. Az épületek méreteit nehéz szemléltetni, ezek közül azonban mindenképp fontos, hogy az egész:
- 233 000 négyzetméter alapterületű;
- 12 méter belmagasságú;
- 289 kamiondokkoló lesz rajta;
- 140 helyes kamionparkolót alakítanak ki;
- és 1186 helyes autóparkolót.
A Weerts bérbe adott raktárai mellett húzzák fel a részben szintén az ő tulajdonukban lévő Raktár AD kilenc csarnokát, amelyeket már most óriásplakátokon hirdetnek. Amikor a helyszínen megnéztük az építkezést, akkor még csak az első csarnok váza épült, de ezen is több munkagép és egy daru dolgozott, az építkezés hangját több száz méterre hallani lehetett.
Az elkerülő, amit nem így képzeltek el
A logisztikai park engedélyeztetése előtt döntés született arról is, hogy hosszú halogatás után megépítik a Wesselényi utcával párhuzamos, Gyál és Vecsés között húzódó új utat. Ez egyszerre vonná el a forgalmat Vecsés belső utcáiból, a gyáli Wesselényi utcáról, valamint kiszolgálná az építendő Weerts logisztikai parkot is. Az út viszont a gyáli házaktól 100-150 méterre fut, a tervek szerint naponta több mint 7000 autó és több mint 400 kamion haladna el rajta.
A tervek engedélyeztetésekor a vecsési önkormányzat zajvédelmi vizsgálatot rendelt el, amelyen megállapították, hogy a Wesselényi úti és a Határ úti házak zajterhelése nappal legfeljebb 51-52, éjjel 43-44 decibel lesz. A jelentés szerint ez éppen megfelel az előírásoknak, azok ugyanis nappalra 60, éjszakára 50 decibel terhelési határértéket írnak elő. A vecsési önkormányzat szerint ezért hiába gondolják zavarónak a gyáliak az új utat, nem szükséges zajvédő fal építése.
A helyiek viszont nem így gondolják. Szerintük a zajvédelmi tanulmány számítása túl optimista, amikor abból indul ki, hogy az autók és a kamionok majd minden szabályt betartanak, miközben most sem teszik azt meg. Ráadásul a kamionok parkolása, dokkolása folyamatos fékezéssel, indulással, dudálással jár, amit a rét fölött valószínűleg 150-200 méterre is hallani lehet majd. Ráadásul többen a zajvédelmi vizsgálatot is kritizálták, a jegyzőkönyvben szerintük nem szerepel a mérést végző műszer pontos megnevezése és gyári száma, ezen kívül azt mondják: a méréseket sem jó helyszíneken végezték.
Minden engedély megvan
A Wesselényi utca és a Határ út lakóit az építkezés zaján, porán, és a rezgéshatásán kívül az is aggasztja, mire használhatják majd a csarnokokat. Nemrég ugyanis éppen Fóton történt meg, hogy az önkormányzat engedélyt adott egy hasonló logisztikai központ felépítésére, amelyet a vállalkozó aztán – az önkormányzat tudta nélkül – akkumulátorgyárnak és veszélyesanyag-raktárnak adott el. A beszélgetőpartnereink nagy része szerint az ilyen kockázatok miatt több százezer négyzetméteres logisztikai központokat egyáltalán nem kellene lakott területek 150-200 méteres körzetébe építeni.
Abba viszont a legtöbben már belenyugodtak, hogy a beruházást teljesen nem tudják megakadályozni. Az egyik helyi erről azt mondta nekünk:
„Nyilván örülnénk, ha nem építenének ide ekkora komplexumot, hiszen amikor az otthonunkat itt kiválasztottuk, az elsődleges szempont a természet közelsége volt. Ezt viszont biztosan nem tudjuk megállítani, így csak annyit szeretnénk elérni, hogy a kiépülő út és a lakóházak közé építsenek zajvédő falat.”
Az ügyet bonyolítja, hogy az építési terület Vecséshez tartozik, míg a lakóházak Gyálon vannak. A vecsési önkormányzat tehát valószínűleg tetemes iparűzési adó-bevételre tesz szert, ha a felépülnek a raktárak, míg a zajnak és a pornak Gyál lakói vannak kitéve. A vecsési önkormányzat szerint nem kell zajvédelem, egy fasort terveznek viszont építeni az út mellett. Amikor erre rákérdeztünk, Szlahó Csaba vecsési polgármester azt írta nekünk:
„A beruházásra a jogszabályoknak megfelelő, érvényes építési engedélyekkel rendelkezik mind az önkormányzat, mind a logisztikai park. Együtt is, és külön-külön is több alkalommal egyeztettünk a gyáli lakosok képviselőivel. A lakosok aggodalmait értjük és bár semmi nem kötelezi sem az önkormányzatot, sem a beruházót, törekszünk mindenkinek megfelelő megoldást találni a felvetett problémára.”
Szintén megkerestük az ügyben a Weertset (ahonnan nem jött válasz), és a RaktárAD-t, ahol a zajvédelmet firtató kérdésünkre szinte szó szerint ugyanazt írták, mint a polgármester, kiegészítve azzal, hogy:
„a lakosok aggodalmait a RaktárAD tulajdonosai megértették és figyelembe veszik az építkezések során. A beruházás tulajdonosi köre szem előtt tartva a lakosság jólétét, törekszik arra, hogy minden érintett fél számára megoldást találjon az eléjük tárt problémákra.”
Konkrétumokat várnának
A helyiek szerint ez viszont csak üres duma. Van, aki szerint a vecsési polgármesterrel szervezett találkozókon semmi konkrétum nem hangzott el, attól pedig határozottan elzárkóztak, hogy zajvédelem épüljön az új út mellé. Megkerestük emiatt a gyáli önkormányzatot is, de ők nem válaszoltak a kérdéseinkre.
A Wesselényi utca lakói közül van, aki a háza eladásán gondolkodik az építkezés miatt, míg más azt mondta: jogi képzésre iratkozott be, hogy felkészült legyen, ha pereskedni kell a beruházás miatt. Az első csarnok építése még csak most kezdődött, a következő hónapokban várhatóan sokkal több munkagép érkezik a helyszínre, ami miatt a konfliktus valószínűleg még csak most fog elmérgesedni.