A metrófelújításnak mindjárt vége, de a felújított orosz metrók negyede jelenleg nem üzemképes

2023. február 13. – 06:24

Másolás

Vágólapra másolva

A felújított orosz metrószerelvények negyede, a 37 szerelvényből 9 nem üzemképes – ismerte el a Népszava kérdésére a BKV. A fővárosi közlekedési cég szerint ennek ellenére nincs ok az aggodalomra: „a megfelelő számú szerelvényt forgalomba tudják állítani”, miután tavasszal véget ér a 3-as metró hat éve húzódó felújítása.

A lap szerint ez elég optimista álláspont. A biztonságos metróüzemeltetéshez a Népszavának név nélkül nyilatkozó szakember szerint 30 futó + 2 tartalék szerelvény szükséges. A 37-ből most két szerelvény a tavaly januári kőbányai baleset óta használhatatlan, javításukhoz az embargó alatt álló orosz gyártóra lenne szükség.

Ütközésben megsérült metrószerelvények a 3-as vonal Kőbánya-Kispest "kihúzó" szakaszán 2022. január 22-én. Az ütközés éjjel történt utasok által nem használt területen, utasok nem voltak a szerelvényen, személyi sérülés nem történt – Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
Ütközésben megsérült metrószerelvények a 3-as vonal Kőbánya-Kispest "kihúzó" szakaszán 2022. január 22-én. Az ütközés éjjel történt utasok által nem használt területen, utasok nem voltak a szerelvényen, személyi sérülés nem történt – Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Így eleve 35 szerelvényből kellene a teljes üzemeltetést megoldani. Ez a lap szerint „a szükséges műszaki felülvizsgálatok és karbantartások miatt alapból nagyon kifeszített menetrend összeállítására ad teret”.

A BKV helyzetét nehezíti, hogy a háború és az uniós szankciók miatt elvileg nem vásárolhatnak alkatrészeket sem a már meglévő szerelvényekhez, bár a cég arról tájékoztatta a lapot, hogy valamennyi alkatrész még az embargós időszakban is érkezett a metrókhoz. Viszont ez az alkatrész-utánpótlás csak nyárig biztosított, vagyis éppen akkor fogyhatnak ki a cseredarabokból, amikor elindul a 3-as metró vonalán a teljes üzem.

A másik gond, hogy a közép és magas ciklusú karbantartások hetekig húzódhatnak. „Márpedig az orosz járműveknél ezt jóval sűrűbben kell elvégezni, mint az M2-es és az M4-es vonalakon közlekedő Alstomoknál” – írja a lap. A saját költséges javításokra egyelőre fedezetet nyújthatnak a lehívott bankgaranciák: a szállítói szerződésben 41 darab, összesen 10,96 millió eurós (4,384 milliárd forint) bankgarancia szerepelt, ebből február 9-ig 26 bankgarancia összegét utalták át 7,16 millió euró (2,8 milliárd forint) értékben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!