Pénteken is történt baleset az illegális autóversenyzők szegedi paradicsomában
2023. január 31. – 14:35
Lényegében ronccsá tört az a két autó, ami péntek este ütközött össze a szegedi Kereskedő közben, ahol minden héten illegálisan gyorsulgatnak helyi és környékbeli autósok, többnyire fiatalok. Az elmúlt években többször voltak itt kisebb-nagyobb balesetek, néha pedig a rendőrség is megjelenik, amire általában percek alatt ki is ürül a környék.
A Kereskedő köz egy, a város nyugati iparnegyedében található, fél kilométer hosszú, kétszer egy sávos utca, ami a Huszár Mátyás rakpart mellett a másik szent helyszíne a szegedi autós közösségeknek: a végig egyenes köz minden péntek este illegális gyorsulási versenytől hangos, a viszonylag jó aszfalttal rendelkező út mellett egy háromszáz méteres szakaszon még tágas parkoló is van, amolyan boxutca, ahol az éppen nem versenyzők, vagy a látogatók tartózkodnak.
Sokan járnak a szegedi car guy-paradicsomba, egy-egy nyári estén több száz, korábbi beszámolók szerint néha akár ezer szegedi és a környékről érkező tölti meg a parkolót, és számtalan autót is lehet látni a húszéves német dízelektől a nagyfater Ladáján át a tuningolt japán kocsikig bezárólag. Az összejövetelektől nem messze, a Kereskedő közben található Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont épülete is, ami előtt péntek esténként nem látni túl messzire a gumifüsttől.
A mostani balesetben, ami január 27-én történt, egy sötétzöld Mazda 323R és egy ezüstszín Suzuki Swift volt érintett, előbbi még szombaton délben is a helyszínen volt. A jócskán tuningolt autót bevontatták az első parkolóhelyre, a mellette az úton található törmelék azonban hamar felfedi, hogy itt történt a baleset, és abban sérült meg ennyire. A Mazda szélvédője be van törve, úgy tudjuk azért, mert azt befejelte a 18–20 év körüli sofőr. Az anyósülés előtt a földön véres papír zsebkendő.
Egy, a baleset idején a helyszínen tartózkodó forrásunk elmondása alapján mindkét autó a Fonógyári út felől jött, egymás mellett, amikor a Suzuki bekanyarodott volna a parkolóba, és így a Mazda elé került, ami az ütközés következében még egy beton villanyoszlopot is eltalált bal hátsó ajtajával. A Suzuki is súlyosan sérült, az autó baloldala jelentősen benyomódott. Információink szerint a balesetben senki sem sérült meg komolyabban. Erről árulkodik az Országos Mentőszolgálat megkeresésünkre adott válasza is, amelyben azt írják, nem riasztották őket az esethez.
Forrásunk szerint a baleset után elhangzott, hogy a szintén 18–20 év körüli suzukis használta az irányjelzőjét, de nyilvánvalóan ekkor már késő volt. A baleset után gyorsan tisztázták a felelősséget, ez nem is lehetett kérdéses a rengeteg szemtanú miatt, majd
vonatókötéllel elvontatták a roncsokat, a Mazdáról a rendszámtábla is hamar lekerült.
Mivel a Mazda még szombaton is ott állt ronccsá törve egy kupac törmelékkel az út szélén, és nem úgy tűnt, hogy bárki jönne érte éppen, biztosak voltunk benne, hogy az esetről a rendőrségen is tudnak már, ha esetleg pénteken este nem is riasztották őket. Meg is kerestük levélben a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztályát, hogy megtudjuk, értesültek-e az esetről, mit tudnak, pontosan hogyan történt a baleset, megsérült-e valaki, vagy hogy indult-e eljárás.
Annyit közöltek, hogy nem hívta őket ki senki a helyszínre. Kérdeztük azt is, hogy tervezik-e a jövőben szigorúbban ellenőrizni a Kereskedő közt az ott tartott versenyek miatt, esetleg szándékosan hunynak-e szemet az ilyen események fölött, hiszen ezzel legalább nem lakott területeken történnek hasonlók, de ezekre a kérdéseinkre sem érkezett válasz.
A Kereskedő köz régóta otthona az ilyen eseményeknek, nem is ez volt az első ilyen eset, és éppen emiatt nem kell attól sem tartani, hogy az utolsó. A Délmagyarország már 2003-ban írt cikket arról, hogy száz autóból álló konvojjal indult egy júliusi estén az egyik verseny, ahová még Kecskemétről is lejöttek többen. A lap már akkor leírta, hogy veszélyes helyzetek adódnak, amikor a versenyzők vissza akarnak térni a rajthoz, hiszen péntek esténként a Kereskedő versenypálya félig-meddig egyirányú lesz.
A lap újságírója szerint akkoriban 190–200-zal is száguldottak a résztvevők, amire manapság talán kevesebb példát látni. „Itt nincsenek díjak, nincs végső győztes, csak a futamodat nyerheted meg” – mesélte egy versenyző. Ekkor állítólag a rendőrség és a gyorsulgató autósok képviselői össze is ültek azért, hogy legalizálják a versenyeket, a rendőrség nem is cáfolta ezen pletykákat.
2003-ban a rendőrség álláspontja az volt, hogy úgy lehet legális az esemény, ha nem közúton tartják és gondoskodnak a nézők biztonságáról is. Ezek egyértelműen nem teljesültek, a biztonság nem az első szó, ami eszünkbe jut egy-egy versenyt látva. Néhány incidens a sajtóhoz is elért, 2018 szeptemberében például egy Tesla Model S elejét durrantották el, amikor hajtott ki a parkolóból, de olyan videó is kering az interneten, amin látható, ahogyan egy driftelő Lada a tömegbe hajt. 2021 októberében a Szent Gellért Fórum nevű, kormányzati pénzből épült stadion hátsó parkolójából kihajtók futottak bele legnagyobb meglepetésükre a gyorsulókba.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.