Vizsgálatot indított a médiahatóság a Magyar Telekom nullás díjszabású szerződései miatt
2023. január 24. – 16:44
Vizsgálatot indított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Magyar Telekom szerződésmódosítása miatt. Az NMHH közleménye szerint a Magyar Telekom úgy tájékoztatta előfizetőit a nullás díjszabású ajánlatok kivezetéséről, hogy az ismertetőkből hiányzott a jogszabály szerinti kötelező tartalmi elemek nagy része, és az előfizetőket megillető jogokról sem szóltak.
„Az utóbbi időben több olyan jellegű hír jelent meg, amely szerint a változtatások hatására »megszűnik a Facebook ingyenessége«. Az NMHH fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy ez félrevezető információ. A valóság az, hogy magáért a tartalomért fizetendő díjat a nullás díjszabás kivezetése nem érinti, vagyis, ha eddig fizetni kellett érte (például a zenei streamingszolgáltatóknál ez a jellemző) akkor ezután is kell, ha pedig nem, akkor a kivezetés sem változtat ezen” – áll a hatóság közleményében.
Kiemelik, hogy az előfizetők a nullás díjszabás kivezetése után tapasztalni fogják, hogy a korábban nullás díjszabás alá eső tartalmak ezentúl csökkenteni fogják a felhasználható adatkeretüket, ezáltal megnövekedhet a havi adatigényük, amelyet nagyobb adatcsomag választásával, másik díjcsomagra áttéréssel vagy akár szolgáltatóváltással orvosolhatnak.
A nullás díjszabás (zero-rating) azt a konstrukciót jelenti, hogy azok az előfizetők, akiknek adatmennyiségben korlátozott internet-hozzáférésük van, bizonyos tartalmakhoz (például a Facebookhoz, Messengerhez, Instagramhoz vagy Spotifyhoz stb.) úgy férhetnek hozzá, hogy az nem számít bele az adatkeretbe, vagyis az ezzel járó adatforgalom nem fogyasztja az adatkeretet. A korlátlan elérést a szolgáltatók addig biztosítják, míg az előfizető minden más tartalom tekintetében véges adatkerete ki nem merül. A felhasználható adatkeret elfogyása után a szolgáltatók a kedvezményes elbánás alá eső (ún. nullás díjszabású) tartalmakhoz való hozzáférést is lassítják, megszüntetik.
Az Európai Unió Bíróságának ítéletei 2021 szeptemberében egyértelművé tették, hogy a nullás díjszabás kereskedelmi gyakorlata összeegyeztethetetlen a nyílt internetről szóló rendeletben foglalt azon kötelezettséggel, hogy az internet-hozzáférési szolgáltatóknak minden forgalmat és alkalmazást egyenlően kell kezelniük, a szolgáltató üzleti érdekből nem különböztetheti meg és kezelheti másként az egyes internetes forgalmakat. Az ítéletek azon alapulnak, hogy a nyílt internetről szóló rendelet az internet-hozzáférési szolgáltatók számára az internetes forgalom megkülönböztetéstől, korlátozástól vagy beavatkozástól mentes, egyenlő bánásmódot biztosító általános kötelezettségét írja elő. Ettől semmilyen esetben sem lehet a szolgáltatók által alkalmazott kereskedelmi gyakorlatok vagy a végfelhasználókkal kötött megállapodások útján eltérni.
Az NMHH – az uniós joggal való összhang megteremtése érdekében – 2022 szeptemberében kötelezte a szolgáltatókat, hogy:
- 2022. november 15-ig szüntessék meg valamennyi, nullás díjszabást tartalmazó ajánlatuk értékesítését;
- a döntések véglegessé válásától számított 15 napon belül módosítsák az érintett ajánlataik leírását, és töröljék belőlük azokat a kitételeket, amelyek a nullás díjszabást előnyként tüntetik fel;
- 2023. március 31-ig módosítsanak valamennyi érintett előfizetői szerződést – ideértve az Általános Szerződési Feltételeket és az egyedi előfizetői szerződéseket is.