Módosította a félreérthető középiskolai felvételi matekfeladat megoldókulcsát az Oktatási Hivatal

2023. január 23. – 14:39

Másolás

Vágólapra másolva

Az Oktatási Hivatal módosította a nyolcadikos középiskolai matematika felvételi félreérthető 10. feladatának megoldókulcsát, és a javításnál három lehetséges értelmezést is elfogadnak. A módosított megoldókulcs az Oktatási Hivatal honlapján olvasható.

Mint a Telex megírta, az idei nyolcadikos középiskolai matematika feladatsor 10., legtöbb (7) pontot érő feladatának szövege félreérthető volt, és emiatt sok diák bizonytalan helyzetbe került, hogyan fogják értékelni a jövője szempontjából fontos felvételi tesztet.

A 10-es példa így szólt:

„Három szám összege 103.

Gabi észrevette, hogy ha

– az első számot kettővel növelné,

– a második számot kétszerezné,

– a harmadik számot megfelezné,

akkor ugyanazt a számot kapná eredményül.

Melyek az eredeti számok?”

Az „ugyanazt a számot kapná eredményül” tagmondatot kétféleképpen is lehetett értelmezni. Egyrészt úgy, hogy a három szám összeadása (vagyis a fenti művelet) ismét 103-at adna, vagy arra, hogy a három számmal végzett egyedi műveletek eredménye ugyanaz a szám lenne.

Az eredeti megoldókulcsból az derült ki, hogy a példa elkészítője az utóbbira gondolt, amikor a műveletek után a három szám egymással lesz egyenlő, így a javításnál eredetileg csak ezt fogadták el.

A most módosított megoldókulcs ezen kívül két másik lehetséges értelmezést és ehhez passzoló megoldást is elfogad:

  • amennyiben a vizsgázó úgy értelmezte a feladatot, hogy a módosított számok összege 103,
  • amennyiben a vizsgázó úgy értelmezte a feladatot, hogy a módosított számok értéke 103 (itt végül az eredmény ellentmond a feladat első feltételének – a+b+c=103 –, tehát a felvételiző által így értelmezett feladatnak nincs megoldása, de aki ezt így vezeti le, azt is elfogadják).

Mivel az ilyen teszteknél alapkövetelmény, hogy a feladat szövege egyértelmű legyen, idén ebben hiba történt. Jóval egyértelműbb lett volna, ha azt írják a feladat szövegében, hogy „a műveletek után a három szám azonos lesz”, vagy „mindhárom szám éppen ugyanakkora lett”, vagy „ugyanazt a számot kapná mindhárom művelet eredményéül.”

A javítókulcs módosítása legalább azt az üzenetet közvetíti, hogy a feladatot kiadó Oktatási Hivatal elismerte a félreértést, és legitimnek fogadta el sok felvételiző egyenrangú értelmezését. Ettől függetlenül ezzel is nagyon sok diák került igazságtalan hátrányba. Aki ugyanis egy sokkal bonyolultabb, végtelen megoldással bíró egyenletre keresett megoldást, jó sok időt eltölthetett ezzel a többi feladat rovására, és kevesebb pontot realizált, mint aki kitalálta, hogy mire is gondolt a felvételi tesztsor elkészítője. Ez sok felvételiző szerint a javítástól függetlenül már így is kódol egy igazságtalanságot a 2023-as gimnáziumi matekfelvételin.

A feladat és a megoldások még egyszer itt nézhetők meg.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!