A főváros szerint a Nyugati pályaudvar felújításának elkaszálása mutatja: a kormánynak nincs valódi szándéka Budapest fejlesztésére
2023. január 21. – 14:44
Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke szerint a Nyugati pályaudvar felújításának lefújásával „világossá vált, hogy a kormánynak nincs valódi szándéka Budapest fejlesztésére”, még akkor sem, ha azzal az agglomerációból ingázó tíz- és százezrek életét könnyíthetnék meg – írja az MTI.
Facebook-oldalán Balogh Samu úgy fogalmazott, hogy bár kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy „a BFK fügefalevél a kormány önkormányzatokkal szembeni politikáján”, sokakban kitartóan élt a hit, hogy a szakmailag egyébként sokszor kiváló projektek mögött valódi politikai szándék állt. Hozzátette: a Nyugati felújítására kapott közvetlen uniós források visszautalásával világossá vált, hogy ez nincs így.
A kabinetfőnök szerint egyre nagyobb a veszély, hogy sok más, hasonlóan fontos projekt is erre a sorsra fog jutni. Példaként a HÉV-vonalak fejlesztését, a Műegyetem rakparti fonódó villamosát, a Városliget autómentesítését és a Városmajor megújítását hozta fel.
Azt is megjegyezte: „sok projektünk esetében zajlik az előkészítés, vagy indulhat meg a tervezés a következő időszakban. Már csak az uniós források megszerzése szükséges ahhoz, hogy a város fejlesztése ne álljon le.”
Mi is megírtuk, hogy felmondta a kormány Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a Nyugati pályuadvar tavaszi tervpályázata kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést.
Ez azért is volt meglepő, mert erre a projektre Magyarország már elnyert 1,1 milliárd forintot, így inkább visszaadjuk a pénzt, minthogy a Fürjes Balázs idején elkezdett tervezést folytassák.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Telexnek azt mondta: „a Nyugati pályaudvar tervpályázata az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázat (CEF) projektlistájában szerepelt, azonban ez a projekt egyelőre nem fog megvalósulni a jelenlegi szankciós politika, valamint a rezsicsökkentés megvédése miatt. Ennek függvényében jelenleg a tervezése sem indokolt.”
Az ÉKM válasza szerint a CEF projektlista a „jelenlegi gazdasági helyzet miatt” módosult, és olyan fejlesztések kerültek bele, mint
- a Déli Körvasút, a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése,
- kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban,
- a Hegyeshalom–Rajka-vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái,
- a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése,
- és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése.
„Az új projektlistára olyan fejlesztések kerültek fel, amelyek mindegyike gazdaságélénkítő hatással bír. A korábbi, a Nyugati pályaudvar tervezésére szánt forrást egy új eljárás keretében, a fenti beruházások támogatására újra lehívjuk” – írta a minisztérium.