Ha nem védenék közteresek a Lánchidat, lazán áthajtana rajta minden autós

2022. december 17. – 19:05

Ha nem védenék közteresek a Lánchidat, lazán áthajtana rajta minden autós
A kihelyezett KRESZ-tábla A kihelyezett KRESZ-tábla – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Másolás

Vágólapra másolva


Pénteken megnyílt a Lánchíd egy része, a felújítás előtti állapothoz képest szűkítették azok körét, akik átkelhetnek rajta a Dunán. A novemberben beharangozottakhoz képest a lista a motorkerékpárosokkal bővült, a kihelyezett tábla egyértelművé teszi, kik előtt szabad az út, pontosabban kiknek nem tilos a behajtás. Ezek:

  • a BKK járművei,
  • taxik,
  • kerékpárok,
  • motorkerékpárok,
  • segédmotoros kerékpárok,
  • de a BKK járművei is, noha a megengedett legnagyobb össztömeg nem haladhatja meg a 16 tonnát.

A behajtani tilos táblát leszámítva más korlátozó eszköz ugyanakkor nincs, se fekvőrendőr, se süllyedő oszlop, se kamera, sem egyéb „akadály” a hídra felhajtani tervezők előtt. Nem is csoda, hogy ottjártamkor többen próbálkoztak átjutni azok közül is, akik nem esnek bele a fenti felsorolásba. Részben érthető, miért nem építettek ki valami infrastruktúrát, hiszen ez a mostani forgalmi rend ideiglenes. A végső rendről a főváros elvileg majd 2023 nyarán kéri ki a budapestiek véleményét, Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke online és papír alapú szavazást is említett ezzel kapcsolatban. Másrészt a fizikai akadályok telepítése sem igazán járható út a forgalom mértéke és a hely szűkössége miatt.

Mi akadályozza meg akkor az illetéktelenek felhajtását? A budai hídfőnél épp közterület-felügyelők segítették az áthaladást, illetve az át nem haladást, türelmesen ismertetve a szabályokat a külföldi rendszámú autók, sofőrszolgálatok, egykerekűsök, rolleresek és gyalogosok hadával.

Kik mehetnek? Kik nem?

Az ideiglenes üzem lehetőséget nyújt a mikromobilitási eszközök prioritásának kipróbálására – mondta a híd ideiglenes üzemének kezdetekor Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. Hogy a gyakorlatban ez mit jelent, arra a következő, fél óra alatt a felállított statisztikát tudom mondani:

  • Mehetnek az elektromos bringások, e-rollerek, a ráülős pufikerekes elektromos rollerek,
  • hosszas vita alakult ki viszont a helyszínen arról, minek számít, és átmehet-e az elektromos egykerekű.
  • Hoverboardot és segwayt nem láttam. Ezeknél a közlekedési eszközöknél további nehézséget jelent, hogy még jogszabályilag sem igazán sikerült besorolni a változó e-közlekedési kínálatot.
  • Láttam viszont az Elit Taxi kocsiját, akarom mondani az Elit fekete Mercijét, amit visszafordítottak, mert ugyan a sofőr váltig állította, hogy ő tulajdonképpen taxis, mégsem az: így a sofőrszolgálatok járművei sem hajthatnak át a hídon.
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Mi a helyzet a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járművekkel?

A szabályok szerint a hídra természetesen felhajthatnak a mentők, tűzoltók, katasztrófavédelmi járművek. A KRESZ szerint az ilyen járműveknek villogó, kék fényjelzést és szirénát, vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést kell használniuk,

a tetőre lazán kicsapott, de be nem kapcsolt villogó nem elég. Elméletben.

És a gyakorlatban? Nyilván senki nem fog leinteni egy villogót nem használó alapítványi gyermekmentőt, de sokakban felmerülhet a kérdés: mi lesz a Karmelita, illetve a Várba tervezett kormányzati negyed egyéb szirénás autóival, kormányzati kisbuszok konvojával?

Nos, ők is átmehetnek a hídon, de elméletben csak villogva és/vagy szirénázva. A gyakorlatban viszont olvasóink arról számoltak be, hogy

több ilyen autót szpottoltak jelzés nélkül átrongyolni a hídon, és én is láttam kettőt.

A KRESZ szerint a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője a közúti jelzéseket, illetve bizonyos rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhat, a jármű vezetőjének a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó szabályokat sem kötelező betartania.

Villogásmentes villogó – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
Villogásmentes villogó – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Akkor mi lehet a megoldás?

A tapasztalat azt mutatja, ha nem állna kinn a hídfőnél pár közterületes, tulajdonképpen úgy hajtana át a Lánchídon szinte bárki, mint a lezárás előtt. Kérdés, hogy mi lesz később, amikor már nem lesz, aki útba igazítsa a „rosszban sántikálókat”. Valószínűleg semmi, a Lánchídon való áthajtás nagyjából annyi következménnyel jár, mint most a buszsávban haladás bárhol máshol.

Ha épp nem fut bele valaki egy rendőri ellenőrzésbe, lazán át tud menni.

Ugyan a pesti és budai hídfőnél is van kamera, ami saccra a felhajtó forgalmat figyeli, ez nem jelent semmit. A forgalmat – mint azt kollégánknak a bejáráson Walter Katalin elmondta – nem figyeli a BKK, a kamerák képe valószínűleg a Budapest Közút központjába fut be. Azonban ez még nem jelenti azt, hogy a felvételek alapján büntetnének is, ugyanis a kamerák képe, pontosabban annak továbbítási módja nem feltétlenül felel meg az adatvédelmi kívánalmaknak, így nehéz megmondani, használhatóak-e büntetéshez.

Amíg ez el nem dől, vagy nem épül ki egy automata kamerás átengedő-bírságoló rendszer, nagyjából úgy lehet majd áthaladni a Lánchídon, mint kés a vajon. Jövő ősztől pedig még akár szabályosan is megindulhat a hídon az autóforgalom. Addig pedig idézném az egyik autóst, akit visszafordítottak a közteresek:

Na, majd visszajövök, de nem egyedül, hanem egyszerre sokan, akkor nem fognak tudni megállítani!

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!