Ha budapesti luxusszállód van, nem vonatkoznak rád a parkolási szabályok

Legfontosabb

2022. november 18. – 13:02

Ha budapesti luxusszállód van, nem vonatkoznak rád a parkolási szabályok
Fotó: Zách Dániel / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Engedély nélkül parkolnak luxusautók a budapesti Matild Palace Hotel előtt, ahol KRESZ-táblák jelzik, hogy a helyek kizárólag áruszállító járművek rakodására, vagyis rövid megállásokhoz használhatók, de ez a szakasz a tűzoltóautók felvonulási területe is. A hotel egy hete nem válaszol kérdéseinkre, a főváros állítólag rendszeresen ellenőrzi a helyet, de ha így is van, a közteresek legfeljebb az autók szélvédője mögül virító „szállítás” feliratú papírkártyákat láthatják, amelyek olyanok, mintha a Gazdálkodj okosan! című társasjátékból emelték volna át őket. Pontosan annyit is érnek.

November 13-án kezdődött és három napig tartott az Erzsébet híd pesti hídfőjénél található Matild Palace Hotel őszi szezonjának mozgalmas időszaka. Török delegációt szállásoltak el az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, és amikor a tagok megérkeztek vagy elindultak, a szálloda előtt strázsáló rendőrök lezárták a Szabad sajtó út három sávját. Mégsem a törökök miatt volt különleges ez a pár nap, hanem mert véletlenül minden autó szabályosan állt a hotel előtt, ahol ez amúgy egyáltalán nem jellemző.

Bár az éjszakánként körülbelül 188 ezer forintos szobákhoz fizetős közterületi parkolási lehetőségeket és parkolóinas-szolgáltatást is kínál a Matild Palace (erre utaló megjegyzés szerepel a Booking.com-on), a bejárat előtt egyetlen hagyományos parkolóhely sincs. Táblákkal tiltják a várakozást: a hét minden napján csak rakodáskor lehet megállni, a szabályok szerint legfeljebb átmenetileg, egy további kis tábla pedig azt jelzi, hogy ez a tűzoltóautók felvonulási területe is. A környező utcák parkolóházaiban mindig van hely óránként 600-700 forintért bárkinek, de a dilemma olyan feszítő, hogy a hotel think tankje zseniális megoldáshoz nyúlt.

A Telex olvasója két hete rákérdezett, hogy hallottunk-e már áruszállító Bentley-ről.

Nemcsak a Matild Palace előtt rendszeresen látható, százmillió forintos brit focistakupéból, de a sorban álló 10-20 milliós BMW-kből, Mercedesekből, illetve a velük azonos rangban lévő Lexus RX450h szabadidő-autóból sem készült ilyen kivitel, vagyis nem hallottunk róla. A felsoroltakat mégis összeköti, hogy státuszuk a nagy hatalmú szálloda előtt egyszerűen megváltozott. Szélvédőjük mögött „szállítás” feliratú papírkártyákat hagynak, amelyeken a hotel logója is szerepel. Ezek szerint tehát bárki nyomtathat magának otthon egy kártyát, és ráírhatja, hogy köszi, de ő kicsekkol a fizetőparkolás nevű vacakolásból?

Fotó: Zách Dániel / Telex
Fotó: Zách Dániel / Telex

November 9-én kérdéseket küldtünk a Matild Palace Hotel marketingrészlegének, mert kíváncsiak vagyunk, hogy valóban a szálloda üzemeltetője adta-e ki ezeket a kártyákat bizonyos autók használóinak, illetve ha igen, milyen szempontok alapján döntenek arról, hogy mely autókat tekintik szállítást végző járműnek. Arra is rákérdeztünk, hogy van-e tudomásuk arról, hogy a szállítási és rakodási tevékenységet végző járművekre vonatkozó szabályok szerint ilyen célból alapvetően nem várakozhatnak láthatóan bezárt személyautók az erre kijelölt közterületen.

Mivel feltételeztük, hogy hamarosan magyarázatot kapunk a hoteltől a jelenségre, tovább merészkedtünk, mert azt is szerettük volna megtudni, hogy egyeztettek-e a táblarendről és a vonatkozó szabályokról a budapesti vezetéssel, esetleg eleve a Matild Palace üzemeltetője kezdeményezte-e a szigorú várakozási szabályok bevezetését, hogy ne álljon oda más. A bónusz kérdés arra vonatkozott, hogy netán kibérelte-e a helyeket magának a hotel. Amíg teltek a napok, élve a Google Street view adta remek lehetőséggel, végignéztük a kamerás autó idén májusban a szálloda előtt készített képeit, és egyáltalán nem lepődnénk meg, ha az azon látható autók ablakában lévő fehér kártyák is ugyanezek lennének, bár ennyire sajnos nem jó felbontásúak a fotók.

Fotó: Zách Dániel / Telex
Fotó: Zách Dániel / Telex

Cikkünk befejezéséig nem kaptunk választ a Matild Palace-tól, pedig november 14-én is felhívtuk telefonon a szállodát. A recepciós rövid türelmet kért, majd közölte, hogy ismét küldjük el a fenti kérdéseket a korábban kapott két emailcím egyikére. Megtettük, de nem jutottunk előrébb. November 16-án újra telefonáltunk, a recepción kértük, hogy kapcsolják a marketingeseket, megtették, ám azok nem vették fel a telefont, így visszapattantunk a portára.

A legfontosabb, hogy a Matild Palace előtt nincs parkolási lehetőség, és ez nem is engedélyezhető, ahogy a Szabad sajtó út sávjainak szűkítése sem – szögezi le a Telex kérdéseire adott részletes válaszában a Budapest Közút Zrt. Hozzáteszik, hogy a szálloda tervezésekor az üzemeltető bemutatta a szállítással, illetve a vendégek érkezésével és távozásával kapcsolatos igényeket, ezért számos szempontot figyelembe vettek a helyi szabályok és a táblázás tervezésekor.

Lényeges volt, hogy a Matild Palace gépjárművel megközelíthető legyen, ami azért sem könnyű, mert az 1902-ben átadott épület mögött lévő Duna utca sétáló utca, de a palota tervezői eleve nem gondoltak ilyen autótömegre. Mivel nem megállni és várakozni tilos táblákat szereltek fel a Matild előtti járdaszakaszon, hanem csak az utóbbit tiltó egyszer áthúzott KRESZ-táblákat, gyanítható, hogy számítottak arra a fővárosnál, hogy a hotel előtt autók állnak majd meg a ki- és beszállás idejére.

Ferrari 488 2022. október 1-jén, a Matild Palace Hotel előtt – Fotó: Olvasói fotó / Telex
Ferrari 488 2022. október 1-jén, a Matild Palace Hotel előtt – Fotó: Olvasói fotó / Telex

A KRESZ szerint a Matild Palace előtt többször jelzetthez hasonló kijelölt rakodóhelyeken áruszállító jármű csak a folyamatos fel- és lerakodás idején maradhat. Más jármű akár öt percnél hosszabb ideig is állhat itt, ha a vezető mellette marad, és egy áruszállító jármű érkezésekor átengedi annak a helyet. A török delegáció autóinak és mikrobuszának sofőrjei végig a közelben voltak, a volán mögött ültek, és várták a vendégeket. Folyamatos áruszállítás és rakodás esetén tehát korlátozás nélkül tartózkodhat az érintett jármű a rakodási területen, hangsúlyozza a Budapest Közút, de esetünkben a folyamatosság biztosan nem azt jelenti, hogy kiteszi a papírkártyát az ablakba, és hátra se néz, amikor bezárja a Bentley-t vagy a Lexust.

A hivatalos válaszokból az is kiderül, hogy nem lehet egyedi szabályokat barkácsolni a helyhiány megoldására, aki pedig megszegi a fentieket, 10 ezer forint bírságra számíthat. Ehhez persze nem árt, ha néha ellenőriznek a közteresek vagy a rendőrség, de ilyesmit azokon a napokon, amikor kimentünk a helyszínre fotókat készíteni ehhez a cikkhez, egyszer sem láttunk.

Kicsit a szenvedélyünkké vált a téma, ezért november 10-én, délután 5 óra körül is megnéztük a Matild előtti szakaszt, hogy szállítanak és rakodnak-e végre a környéken az egymás mögé sorakoztatott csodálatos autók gazdái, hátha kimenthető ebből a jelenségből valamilyen általános tanács a bírságoktól elgyötört régi-suzukis ebédszállítók javára. Sajnos sem az éppen ott pihentetett Porsche Macan, sem a BMW X6, sem a többi autó körül nem dolgozott senki.

Fotó: Zách Dániel / Telex
Fotó: Zách Dániel / Telex

Talán nem is írtak valótlant a Matild Palace bookingos hirdetésében amikor feltüntették a parkolási lehetőséget, hiszen azt a szálloda végtelenül ügyesen, bár a jelek szerint teljesen szabálytalanul biztosítja néhány autósnak. Adnak nekik egy felirattal és logóval ellátott kártyát. Világosan rá van írva, hogy szállítás, nyomatékosítja a hotel logója, ha pedig jön az ellenőrzés, a közelben állnak a készséges londinerek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!