150-200 járművezető hiányzik a BKV járatairól

2022. szeptember 7. – 14:34

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Nyáron olyan súlyos volt a helyzet, hogy a sofőrhiány miatt 6-8 százalékkal kevesebb járat volt az utcán, őszre azonban valamennyire normalizálódott az állapot a BKV-nál.

A sofőrhiány mértéke soha nem látott szintre ugrott a BKV-nál, írja a Vg.hu. A lap szerint idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A negatív trend nem új keletű, voltaképpen 2021 óta tapasztalható. Ez alatt a másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

„Nyáron valóban drasztikusan csökkent a járművezetői létszám, de ősszel már normalizálódott valamennyire a helyzet”

– mondta lapunknak Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Azt is elismerte, hogy nyáron a sofőrhiány kimaradásokat is okozott. Hozzátette, jelenleg van annyi sofőr, hogy ki tudják adni a megfelelő számú járművet, de ha ismét felerősödik a trend, kifogyhatnak a sofőrökből, és probléma lehet.

BKV-s forrásaink szerint nyáron havonta 30-40 fővel csökkent a sofőrállomány, a frissen felvetteket is beleszámítva. A kilépések intenzitása ősszel valamiért csökkent, most nem romlik annyira a helyzet.

Sokan azért mentek el, mert a kemény munkakörülményekhez, magas elvárásokhoz képest kevés a fizetés. Vannak olyan területek Budapesten, ahol az első ajtós felszállás, jegyellenőrzés „marha sok konfliktussal jár”. Ezt többen nem tudták kezelni, és elmentek inkább nyugodtabb helyekre „kamionozni vagy GLS-ezni”.

Érdekes, hogy a nyári kimaradásokat nem követte panasztornádó, pedig volt olyan nap, amikor a járatok 6-8 százaléka is hiányzott az utcáról, mondta forrásunk. A járathiányt aránylag tudta kezelni a cég, „mert a metrópótlás úgy túl van dúsítva, hogy ki lehet belőle venni máshová is”, ráadásul nyáron jóval kisebb volt a forgalom is.

Jelenleg üzemági becslés szerint 150-200 járművezető hiányzik a BKV-tól. Mint forrásunk fogalmazott, a helyzet kritikus, de „a működőképesség borulása még odébb van”. Hozzátette: szerinte ha a BKV működőképessége megborul majd, azt nem a sofőrhiány fogja okozni, hanem sokkal inkább a gázolajhiány (bár egyelőre az üzemanyag-ellátásban nem kritikus a helyzet).

Egy Volvo 8500-as autóbusz áll a budaörsi buszvégállomáson 2012. december 5-én – Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Egy Volvo 8500-as autóbusz áll a budaörsi buszvégállomáson 2012. december 5-én – Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Jövő tavasszal ugyanis 300 sofőr fokozatosan felszabadul, mert elkészül a 3-as metró, és befejeződik a nagy erőket elvonó pótlás. Azt azonban nem cáfolták a BKV-nál, hogy a cég jelezte a főváros vezetésének a súlyos helyzetet.

A szakszervezet szerint rossz irány a túlóráztatás

„Kutyaharapást szőrével orvosolna a BKV: a végtelenségig túlóráztatná az egyébként is kimerült járművezetőit, hogy így ellensúlyozza a cégnél mostanra kritikussá vált létszámhiányt” – írja szerdai közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ), amit a Hvg.hu ismertetett. Az EKSZ szerint azoknak, akik hajlandók bevállalni a túlórákat, „a cég havonta bruttó 15 ezer forint ösztönző pénzt ajánlott fel”.

Az EKSZ szerint azonban az ilyen típusú túlóra egyszerre méltatlan és veszélyes is. A szakszervezet azt írta, hogy a BKV menedzsmentje belső körlevélben ajánlotta fel az „ösztönző pénzt”, ráadásul úgy, hogy nem havonta, hanem bizonyos időközönként egyszerre fizetnék ki, hogy a végösszeg nagyobbnak tűnjön.

Az NKSZ elnöke, Naszályi Gábor azt mondta, elismeri, hogy a BKV „végtelenül nehéz helyzetben van”, azonban szerinte ez a túlóraprogram egy „elhibázott megoldási javaslat”, mivel a fővárosi sofőrök már így is leterheltek, így is sokat túlóráznak, „nem lenne szabad újabb pluszmunkára ösztönözni őket”.

BKV: A szolgáltatás nincs veszélyben

A nehézségek jelentősek, de jelenleg nem veszélyeztetik a szolgáltatás folyamatos fenntartását, áll a BKV délutáni közleményében. A társaság minden rendelkezésére álló lehetőséget kihasznál annak érdekében, hogy a forgalom lebonyolításához szükséges járművezetői létszámot biztosítani tudja. A járművezető toborzás és felvétel folyamatos, akárcsak a járművezetői képzés.

Az elöregedett járműállomány megújításának részeként várhatóan az idei év végétől 135 új autóbusz és – a BKK Zrt. tulajdonában, de a BKV üzemeltetésében – fokozatosan 48 db új trolibusz állhat forgalomba. A megújuló járműállomány a szolgáltatási színvonal emelkedése mellett a munkavállalók munkakörülményeit is jelentősen javítja. A BKV szerint az autóbuszvezető-hiány a főváros másik autóbuszos szolgáltatóját, illetve az állami, helyközi szolgáltatót is sújtja.

Az elszálló energiaárak miatt duplázódik a BKV vesztesége

2021 első fél évéhez képest a 2022 első fél évében a BKV energiaköltségei a duplájára emelkedtek” – írtuk korábban. Tájékoztatás szerint az áram egységára 136 százalékkal, míg a gázolajé 65 százalékkal növekedett egy év alatt.

A cég 2020-ban 6,6 milliárd forintos veszteséget termelt, 2021-ben 13,3 milliárd forintot, idén 26 milliárddal kalkulálnak. A kormány 12 milliárdot adott az elmúlt években a közlekedési cégnek, míg a főváros 120 milliárdot szánt erre a célra.

„A pénzügyi racionalitás szempontjából egyelőre nem látható, hogy hogyan fejezzük be a 2022-es évet, de nem fordulhat elő, hogy vonalakat szüntetünk meg, hiszen közösségi szolgáltatásokról van szó, amelyekre az embereknek szükségük van” – hangsúlyozta a Fővárosi Önkormányzat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!