Több mint két tucat iskola utasította el az SNI-s ikerlányokat, mire egy tanintézmény végül befogadta őket

2022. szeptember 3. – 08:51

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Szinte lehetetlen küldetés speciális igényű gyerekeknek ma iskolát találni Magyarországon, erre legjobb példa Barabás Melindáék esete. A Deutsche Welle videójában arról mesél, hogy SNI-s ikerlányaikkal 28 iskolát kerestek fel, mire a 29. vállalta, hogy felveszi a gyerekeket. Rengetegen küzdenek hasonló problémákkal, és hiába fordulnak jogvédő szervezetekhez azért, mert a törvény szerint a gyerekek oktatásának megszervezése állami feladat lenne, a valóságban a legtöbb tanintézmény inkább nem foglalkozik a speciális igényű gyerekekkel, mert nincs elég szakember, és nem is kötelezhetik az iskolákat arra, hogy befogadják őket.

A helyzet azért is aggasztó, mert a szakemberek szerint egyre rosszabb a helyzet, évente nő a sajátos igényűnek nyilvánított gyerekek száma Magyarországon, miközben már most is óriási kihívás elhelyezni a gyerekeket valamilyen tanintézményben.

Csak az elmúlt évhez képest közel 5000-rel nőtt az ilyen gyerekek száma, miközben a közoktatásban 100 ezer sajátos nevelési igényű gyerek tanul.

A DW videójában Sári és Léna példáján mutatják be, mennyire nehéz egy szülőnek megfelelő oktatást biztosítani a speciális igényű gyerekeinek. Az ikerlányok 6,5 hónaposan jöttek a világra koraszülöttként, az orvosok hetekig küzdöttek az életükért. Azóta eltelt nyolc év, de az előző iskolájukban jelezték, hogy másikat kellene keresni. A lányokkal egyébként egy magánoktató is foglalkozik, de közben az édesanyjuk megkeresett mindenféle iskolát, állami, magánt, gyógypedagógiai és alapítványit is, de 9 hónapig mindenhol elutasították.

Barabás Melinda szerint az is probléma, hogy csak két út létezik: az integrálás és a szegregálás, miközben egyes gyerekeknek, például az ő lányainak pont a kettő között van a megoldás. Akikkel ez a helyzet, nagyon nagy hátránnyal indulnak, mert nehéz megtalálni a megfelelő iskolát. Végül Lénát és Sárit egy alapítványi iskola vette fel.

A TASZ szerint az is probléma, hogy nincsenek úgynevezett árnyékpedagógusok, akik például kifejezetten az SNI-s gyerekekkel foglalkoznának a tanintézményekben. Emiatt szerintük sok gyerek nincs egyszerűen jó helyen, mert vagy magántanulók, vagy szegregált rendszerben vannak, miközben integrálhatók lennének.

A videó a Deutsche Welle és a Telex együttműködésének keretében jelent meg.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!