Új, horvátországi útvonallal bővült a hazai gázellátási lánc

2022. augusztus 10. – 18:27

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Megérkezett az első cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítmány a horvát import terminálból Magyarországra, így új szállítási móddal és útvonallal bővült a hazai gázellátási lánc – írta az MTI.

Miután az Arelgas Kft. Magyarországon elsőként üzembe állította első LNG szállító tartályos járműszerelvényét, megnyílt a lehetősége, hogy a Magyarországhoz legközelebb eső LNG import terminálból, a Krk-szigethez kötött LNG FSRU (Liquefied Natural Gas Floating Storage Regasifier Unit, azaz cseppfolyósított földgáz úszó tároló és újragázosító egység) létesítményből ne csak vezetéken, hanem a gyakran virtuális vezetéknek nevezett szállító járművön is érkezhessen gáz Magyarországra.

A 2021 januárjában üzembe állított Krk-i terminál elsődleges feladata a tankerhajókkal szállított cseppfolyósított földgáz fogadása, tárolása és az újragázosítás után, szállítóvezetéken a kontinens belsejébe, így Magyarország irányába is történő továbbítása. Idén tavasszal kiegészítő tevékenység is elindulhatott a terminálban, már lehetőség van közúti tanker járművek megtöltésére is. Ezzel a földgáz mellett elindulhat a cseppfolyósított gáz szállítása is Krk-ről Magyarországra.

Az Arelgas Kft. LNG szállító járművét, a vizsgáztatását és a forgalomba helyezését követően a terminál rendkívül összetett műszaki és biztonsági előírásait követve készítették fel. „Az első magyar jármű hazaérkezése a Krk terminálból, majd pedig a gáztároló tartályba való átfejtése mérföldkőnek számít az ellátásbiztonság, szállítási útvonal diverzifikáció és természetesen a költségcsökkentés lehetősége terén. Az ipari fogyasztók ellátása érdekében a szállítási út rövidítése, ezáltal a szállítás pontosabb ütemezhetősége fontos eredménye a most elindult folyamatnak” – fogalmaz a cég közleménye.

Magyarország jelenleg három LNG-töltőállomással rendelkezik, kettőt az M0-ás autópálya mentén helyezkedik el. A harmadik, nyitás előtt álló töltőpont Mosonmagyaróvárnál lesz, az M1-es autópálya mentén. Jövőre a növekvő számú LNG-hajtású járműpark igényeinek megfelelően duplázódni fog a magyarországi töltőpontok száma.

Egy a gézhelyzetről szóló korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy akár tengerpart nélkül sem reménytelen messzebbről LNG-kapacitást lekötni: a csehek egy új holland terminál segítségével váltják ki az orosz importjuk harmadát. Még tavaly arról írtunk, hogy ugyan felfelé hajtja az árakat, a drágulás megfékezésére is jó lehet az LNG.

A nyilvános cégadatok szerint 2021-ben, első üzleti évében az Arelgas tavaly márciusi megalapítása óta 35 millió forint árbevételt, és 2,5 millió forint nyereséget termelt.

Kövess minket Facebookon is!