Jelentős pedagógusbér-emelést is vár az Európai Bizottság a kormánytól

2022. július 11. – 15:22

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

„Mintha Orbán Viktor nem érzékelné, hogy gyakorlatilag már most kifutott az időből. Ha most megegyeznénk, akkor is nagyon nehéz lenne tartani az ütemet, hogy év végére megszülessenek a megállapodások, és Magyarország ne veszítsen rengeteg uniós pénzt”

jellemezte az Azonnalinak a magyar kormány és az Európai Bizottság között folyó párbeszédet egy, a tárgyalások részleteire rálátó forrás. A lap úgy tudja, hogy a Bizottság szeretné elérni, hogy az uniós helyreállítási alapba (RFF) kerüljön bele, hogy a kistelepülési iskolahálózatot felülvizsgálja a kormány, különös tekintettel a felső tagozatokra.

Ahogyan arról korábban írtunk, két nagy forráscsoport van, amit a jogállamisági problémák és a korrupciós kockázatok miatt (részben) visszatartanak Brüsszelből. Az egyik a 2021–2027-es uniós kohéziós támogatások köre (MFF), ami 21,7 milliárd eurót (közel 9 ezer milliárd forintot) jelent. A másik pedig a Covid-válság utáni újraindítást szolgáló helyreállítási alap (RFF), ami 5,9 milliárd euró támogatást és 9,6 milliárd euró kedvezményes hitelt tesz ki. Mindkét esetben december 31. a határidő, ha addig nem sikerül megállapodni, az RFF-et teljesen elbukhatja Magyarország.

A Bizottság országjelentése, amelyben részletesen kitérnek az oktatás helyzetére, itt olvasható, és mivel nyilvánosan elérhető, a lap szerint nem lehet újdonság a kormány számára. A jelentés a pedagógushiány és a pedagógusok bérezése mellett kiemeli azt is, hogy a társadalmi egyenlőtlenség az iskolákból indul, ami kapcsolódik a 2019-es reformhoz, ami megszüntette azt a lehetőséget, hogy a szakképző iskolák hallgatói a formális iskolarendszerben általános középiskolai érettségi vizsgát tegyenek.

Az oktatás terén megmutatkozó egyenlőtlenség korlátozza a társadalmi mobilitást: az alacsony jövedelmű családoknak az uniós tagállamok közül Magyarországon van a legkisebb esélyük arra, hogy valaha is megközelítsék az átlagjövedelmet

– olvasható a jelentésben.

A múlt heti kormányinfón Gulyás Gergely azt mondta, jól haladnak a tárgyalások az Európai Bizottsággal a helyreállítási alap kifizetéséről. Négy pontban engedett a kormány a Bizottság kéréseinek:

  1. Magyarországon 15 százalék alá mérsékli az egy ajánlattevős közbeszerzések arányát.
  2. A korrupciós ügyekben bárki fordulhat bírósághoz jogorvoslatért, ha az ügyészség leállítaná az eljárást.
  3. A kormány által kezdeményezett jogalkotást megelőzően időt kell hagyni a társadalmi konzultációra. A speciális, gyors törvényalkotást a kormány igyekszik csökkenteni.
  4. Az uniós források egy részét a lehető legnagyobb energiafüggetlenség elérésére kell fordítania a kormánynak.

Az Azonnali információi szerint ezeken felül kellene a kormánynak deszegregációs lépéseket tenni az általános iskolákban, és jelentősen meg kell emelnie a pedagógusok bérét is.

„A pedagógushiány egyik oka a tanárok alacsony fizetése: fizetésük az egyéb felsőfokú végzettséggel rendelkezők fizetésének csupán 58–66%-a, és még alacsonyabb a pályakezdő tanárok esetében (50–55%). Emellett az egy tanárra jutó tanórák száma Magyarországon a legmagasabb Európában. Megfelelő létszámú támogató személyzet hiányában a tanároknak nem oktatási feladatokat is el kell látniuk, például az iskolai oktatás utáni napközis gondozást. Emellett az iskolák központosított irányítása miatt az iskolavezetőknek korlátozottak a lehetőségeik és az eszközeik a tanítás minőségének javítására” – olvasható a jelentésben.

A Bizottság emiatt azt szeretné, hogy a kormány rövid időn belül emelje meg a tanárok fizetését, vagyis egy tanár kapja meg legalább a diplomás átlagbért – írja a lap.

Frissítés: Minderre a kormány részéről Navracsics Tibor, területfejlesztésért és uniós forrásokért felelős miniszter úgy reagált az atv.hu-nak, „zajlik a párbeszéd a Magyarországnak járó uniós forrásokról, és reményeink szerint közeledünk a megállapodáshoz az Európai Bizottsággal. A kormány nyitott minden vitás kérdésre válaszolni, a pedagógusbéremelés folytatásának szükségszerűségében és a hátrányos helyzetű diákok integrációjának további erősítésében nincs vitás kérdés, ezek mindig is a kormány céljai voltak az oktatás területén”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!