A Budapest – Balaton kerékpárút sorsáról dönt népszavazás vasárnap Biatorbágyon
2022. június 25. – 07:03
frissítve
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a Budapest-Balaton kerékpárút (BUBA) Biatorbágy belterületi szakasza ne a Szabadság út – Nagy utca nyomvonalon kerüljön kiépítésre?”
– erre a kérdésre kell válaszolniuk a biatorbágyiaknak június 26-án vasárnap. A vita a várhatóan nagy forgalmú (becslés szerint nyáron napi akár 1500-2000 áthaladó bringás) kerékpárút nyomvonalának áthelyezéséről már 2020 ősze óta tart, amikor a helyiek végigplakátozták hatalmas „NEM IDE BUBA” molinókkal a főút kerítéseit.
Azt, hogy miért nem tetszik a helyieknek a főúton vezetett kerékpárút, egy 2020 novemberi videónkban mutattuk be:
2020-ban mozgalom is alakult a helyi civilekből, Nem IDE Buba néven. A kezdeményezők javaslatára egy alternatív nyomvonal is készült a városon kívül, a Füzes-patak mentén. A civilek így érvelnek mellette:
- mivel a patak nyomvonalát követi, enyhe emelkedése kedvezőbb, tisztább levegőjű, szebb környezetben halad,
- a kerékpáros turizmus többezres forgalmát kiviszi a városból, elkülöníti azt a helyi érdekű kerékpáros forgalomtól,
- nem kell kivágni miatta 45 fát a városban,
- az Ürge-hegy és a Peca-tó lakosságának kerékpáros közlekedéséhez is kedvező,
a kerékpársávok tisztességes szélességéhez (3,3m) ott elegendő a hely, - a település lakosságának, főként a főúton élőknek nem jelent megterhelést, nem okoz problémát,
- kevésbé balesetveszélyes az eredeti nyomvonalhoz képest.
Révész Máriusz, a Budapest-Balaton kerékpárút építéséért felelős kormánybiztos lapunknak elmondta: „a nép szava isten szava”, ahogy a népszavazáson döntenek, a kerékpárutat úgy fogják Biatorbágyon megépíteni. A kerékpárút egyébként Etyekig már elkészült, és Székesfehérvárig is elég jól áll az építése. Amíg a biatorbágyi átvezetés nem készül el, a kerékpárosok egy konszenzusosan kijelölt (kitáblázott), kisforgalmú utcákon haladó ideiglenes útvonalon szelik át a várost.
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint a legideálisabb a főúton lenne a nyomvonal, forgalomcsillapított úton, rendes kerékpársávon, de ez egyelőre elég sok csapdahelyzetet eredményezhetne. Ezért a szervezetnek elfogadható az alternatív, patakparti nyomvonal is, ami ugyan hosszabb, de turisztikailag valóban kedvező, és a viadukt mellett közel halad el Biatorbágy másik, természeti látványosságához, a Nyakas-kőhöz is. Hosszabb távon viszont Kürti elképzelhetetlennek tartja, hogy ne legyen rendes kerékpárút a város központjában.