Tanárhiány miatt szűnik meg két képzés Füreden, a diákoknak Veszprémbe kell járniuk
2022. május 25. – 05:04
Megszűnik szeptembertől a Balatonfüredi Szent Benedek Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium cukrász és szakács képzése, mert nincs elég szaktanár az iskolában – derül ki abból a Telex birtokába került levélből, amelyet az intézmény vezetése a szülőknek és diákoknak írt. Az információt a Telexnek megerősítette a füredi iskola fenntartója, a Pannonhalmi Főapátság is.
„Nagyon szíven ütött. Annyira látszik, hogy ez egy felülről jött döntés”
– mesélte egy elkeseredett szülő a Telexnek, akinek lánya most tizedikes az iskolában. A hároméves képzést a most kilencedikes és tizedikes diákok nem tudják befejezni a füredi iskolában, az idén felvettek pedig már nem tudják megkezdeni a következő tanévben. A tanulókat a Veszprémi Szakképzési Centrumhoz tartozó Jendrassik-Venesz Technikum veszi át, a diákoknak szeptembertől oda kellene járniuk.
Mindkét megszűnő képzés a vendéglátás-turizmus szakirányhoz tartozik az iskolában. A cukrász- és a szakácsképzés megszűnését egy május 20-i keltezésű levélben közölte az iskola igazgatója a diákokkal, szülőkkel.
Megkerestük az ügyben a füredi iskola fenntartóját, a Pannonhalmi Főapátságot. Kormos Gyula kommunikációs vezető kérdésünkre azt válaszolta: minden tanulót átvesz a veszprémi iskola, a kollégiumi férőhelyekről is gondoskodnak.
Az iskola egy tanulmányi utat szervezett a diákoknak május 24-re, hogy megismerhessék az új iskolát, szaktanárokat. Az érintett szülő kedden azt mondta: hozzájuk még meg sem érkezett a szak megszűnéséről szóló hivatalos levél.
Amennyiben valamennyi kilencedikes és tizedikes diák átiratkozik a veszprémi iskolába, van rá esély, hogy a távozni kényszerülő oktatókat is átvegyék. „Kérjük ennek tudatában töltsék ki a csatolt szándéknyilatkozatot!” – szerepel a levélben.
Az érintett szülő azt mondta: az ő lányának az egész osztálya átmegy a veszprémi iskolába az osztályfőnökkel együtt. Kormos Gyula megerősítette: a tizedikes osztályból mindenki, a kilencedikes osztályból pedig a legtöbben átjelentkeznek a veszprémi iskolába.
A füredi iskola vezetése levelében azt írja: „országszerte jellemző az oktatóhiány”. Öt éve próbálják pótolni a nyugdíjba ment szakvezetőjüket, de idén áprilisban felmondott a helyette kijelölt szaktanár, „váratlan lépése lehetetlen helyzetbe hozta iskolánkat”. Utána egy másik tanár is felmondott, aki éppen abba a veszprémi iskolába megy át, ahova a diákok is kerülnek.
Kormos Gyula kiemelte:
„További váratlan fejlemény, hogy a következő, 2022/23-as tanévtől a szakos ellátottságunk még bizonytalanabbá vált, mivel tudomásunkra jutott, hogy kettő főállású, vendéglátás-turizmus szakoktató kollégánk pályaelhagyóként állást keres.”
Ennek lett a következménye az a döntés, hogy megszüntetik a vendéglátás-turizmus már említett két képzését.
A balatonfüredi iskolától tömegközlekedéssel 46 percre van a gyerekeket átvevő veszprémi iskola, kocsival 22 percet kell autózni, ami a reggeli dugóban még több lehet. Az iskola honlapján egyelőre semmi nem jelzi, hogy az érintett két szak ne indulna el szeptembertől.
Felmérést készített a PDSZ a szakemberhiányról
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) egy nem reprezentatív, szűkebb körű felmérést készített a közoktatásban uralkodó szakemberhiányról. A kérdőívüket egy hét alatt közel 800 válaszadó töltötte ki 671 intézményből, ami az összes intézmény 6,5 százaléka.
A válaszadók 46,6 százaléka 50 év feletti volt. Ennek az is lehet az oka, hogy a pedagógustársadalomban régóta probléma a szakma elöregedése. A kérdőívben azt kérdezték a válaszadóktól, hogy tapasztaltak-e tartós, vagyis két hónapnál hosszabb távú szakemberhiányt az elmúlt egy évben abban az intézményben, ahol dolgoznak.
A kérdőív alapján a kitöltők 82,1 százaléka tapasztalt tartós szakemberhiányt. A legnagyobb hiány a közismereti tárgyat oktató tanárokból van. Az őket alkalmazó intézmények 69,1 százalékából adtak ilyen visszajelzést. A válaszok szerint óvodapedagógusból is túl kevés van: az őket foglalkoztató intézmények 62,9 százalékában válaszolták ugyanezt.
Nemcsak tanárból, óvodapedagógusból, hanem iskolapszichológusból is több kellene. Az általános iskolák 22,5 százalékában, az óvodák 22 százalékában nem volt iskolapszichológus több mint két hónapig az elmúlt egy évben. Arányaiban a legnagyobb hiány az állami, önkormányzati intézményeknél van. Az állami, pedagógiai szakszolgálati fenntartású intézményekben dolgozók közül mindenki azt mondta: tartós hiány volt az elmúlt egy évben szakemberekből.