A szankciók miatt nem tud utalni az orosz metrókocsik gyártója, a BKV lehívta az első jótállási bankgaranciát

Legfontosabb

2022. március 25. – 12:59

frissítve

A szankciók miatt nem tud utalni az orosz metrókocsik gyártója, a BKV lehívta az első jótállási bankgaranciát
A 3-as metró felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén 2020. január 22-én – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Az Oroszországot sújtó gazdasági szankciók miatt a Metrovagonmas nem tudja meghosszabbítani a 3-as metró felújított szerelvényeire vonatkozó bankgaranciákat, ezért a BKV-nak nem volt más választása, elindította az első bankgarancia-részlet lehívását. Ha a helyzet nem javul, lényegében megszűnik a garanciális meghibásodások javítására vonatkozó orosz jótállás, a BKV-nak viszont lesz 10 milliárd forintja, amiből magának kell megoldani a felmerülő javításokat.

A BKV elindította a Metrovagonmas-szerződés első, 283 ezer eurós jóteljesítési bankgarancia-részletének lehívását, tudta meg lapunk. A lehívás oka, hogy az orosz cégnek problémája támadt a lejáró bankgaranciák meghosszabbításával. Ha a helyzet nem javul, lényegében megszűnik a garanciális meghibásodások javítására vonatkozó orosz jótállás, cserébe viszont a BKV tízmilliárd forintnyi pénzhez jut.

Lapunknak a BKV-nál megerősítették, csütörtökön egy hosszú videókonferencia-tárgyaláson jelezték az orosz cég vezetőinek, hogy ha nem tudják meghosszabbítani a lejáró bankgaranciákat, akkor a BKV-nak nincs más választása, hogy a lejárat előtt lehívja azokat. A Metrovagonmas vezetői ezt megértették, és nem fogják fel ellenséges lépésnek az aktust.

Mi az a bankgarancia, és mire jó?

Az orosz Metrovagonmas a felújított metrószerelvények 30 éves működésére vállalt jótállást közjegyzői okiratban. Ugyanakkor 36 hónapos (bizonyos elemek esetében 120 hónapos) jótállást vállalt a szerelvényekre. Ezt több részletben, különböző összegekben nyújtott, folyamatosan megújított bankgaranciával támasztotta alá, amit az UniCredit Banknál vezetett számlán tartott, összesen mintegy 10 milliárd forint értékben.

A régebben tankokat is gyártó Metrovagonmas üzem bejárata a Moszkva melletti Mityiscsiben, 2016-ban – Fotó: Tenczer Gábor
A régebben tankokat is gyártó Metrovagonmas üzem bejárata a Moszkva melletti Mityiscsiben, 2016-ban – Fotó: Tenczer Gábor

Ezeket a bankgaranciákat megújították eddig, de az Oroszországot sújtó gazdasági szankciók miatt az utalás lényegében ellehetetlenült, ezért ha a BKV nem akarja, hogy bottal üthesse a lejáró bankgaranciák nyomát, a lejárat előtti utolsó lehetséges időpontban még le kell hívnia őket. Ez történt most, az első, 283 ezer euró értékű bankgarancia-részlettel, ami április elején jár le, és aminek a BKV elindította a lehívását. Az orosz cég bízik abban, hogy a hosszabbítás pénzügyi akadályai elhárulnak, és ha ez megtörténik, a BKV még a hónap végéig le tudja állítani a lehívást.

Egyelőre van még elég alkatrész

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója lapunknak azt mondta, bíznak abban, hogy a helyzet megjavul, hiszen a Metrovagonmasnak a tudomása szerint van pénze, csak nem tudja utalni. Ha mégsem oldódik meg a helyzet, a BKV folyamatosan le fogja hívni a lejáró részleteket, és külön számlán elhelyezi őket – hiszen az a pénz arra van, ha a metrókat javítani kell, akkor arra költsék.

Bolla elismerte, hogy a háború miatt az orosz metrók alkatrész-utánpótlásával is gond lehet, egyelőre azonban van még elég alkatrész, idén ez nem okoz problémát. Hozzátette, hogy mivel a 3-as metró felújítása miatt most amúgy is kevesebb metrószerelvény jár, idén nem várható járatkimaradás a felmerülő problémák miatt, de jövőre, a felújítás után beinduló teljes üzemben már lehetnek problémák.

A metrókocsi-felújítás története a kezdetektől

A 3-as metró 40 éves orosz szerelvényeivel 2010 körül egyre sűrűbben akadtak komoly műszaki problémák: visszatérően elfüstöltek a kocsik, koptak, rozsdásodtak, törtek az alkatrészek. Már akkor el kellett volna kezdeni a felújítást, ám a főváros energiáit lekötötte a 4-es metró építésének befejezése.

A vészharangot egy csúnya baleset kondította meg: 2011 áprilisában teljesen kiégett egy metrószerelvény: a lángok az első kocsiban csaptak fel, de a tűz átterjedt a másodikra is. Szerencsére nem halt meg senki. A BKV ekkor nyújtotta be a teljes rekonstrukcióra szóló támogatási kérelmét a fejlesztési minisztériumhoz.

Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője sajtótájékoztatót tart a 3-as metró a felújított szerelvényeinek műszaki állapotáról a BKV Kőér utcai járműtelepén 2020. január 22-én – Fotó: Balogh Zoltán / MTI
Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője sajtótájékoztatót tart a 3-as metró a felújított szerelvényeinek műszaki állapotáról a BKV Kőér utcai járműtelepén 2020. január 22-én – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

A felújítást azonban több részre szedték. Először a metrókocsi-beszerzést emelték ki a csomagból. Hosszas vita után az is eldőlt, hogy a cserére biztosított 60 milliárdos keret (ennyi hitelt engedett felvenni a kormány a fővárosnak) csak a 222 darab régi orosz metrókocsi felújítására lesz elég, új metrószerelvények vételére nem. Erre írták ki a tendert végül 2014 novemberében.

A nyertes – némi pályázati kizárásos kanyar után – az orosz Metrovagonmas lett 69 milliárd forintos ajánlatával. A szerződést 2015 júliusában írták alá, az első szerelvényt 2017 márciusában adták át. Az akkori ellenzék folyamatosan kritizálta az üzletet, mondván, hogy az oroszok nem is újították fel a szerelvényeket, hanem raktáron maradt teljesen újakat küldtek. A metrókocsikon valóban 90-95 százalékban kicseréltek mindent.

Az orosz szerelvényekkel a forgalomba állás után is sok gond volt, a legemlékezetesebb az ajtóproblémájuk, amit a BKV és az akkori városvezetés egy fakockával elkövetett szabotázzsal magyarázott. Mostanában rozsdásodási problémák léptek fel.

Kapcsolódó
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!