Közösségi közlekedés Szegeden: növekvő költségek, csökkenő kormányzati támogatás

2022. március 21. – 15:42

Közösségi közlekedés Szegeden: növekvő költségek, csökkenő kormányzati támogatás
Az SZKT trolibusza és helyi járatos Volánbusz egy szegedi megállóban. Fotó: Móra Ferenc Sándor/Telex
Móra Ferenc Sándor
Móra Ferenc Sándor
Szegedi tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Az üzemanyagok és az áram árának növekedése miatt többet kell költenie a városnak a helyi közösségi közlekedésre: a tavalyihoz képest az idén félmilliárd forintnál nagyobb pluszkiadásra számítanak. Közben Szeged erre a célra már nem kap annyi pénzt az államtól, mint néhány éve, de a kötelező feladatok megmaradtak.


Szegeden a helyi közlekedésben két külön cég szállítja az utasokat. Az önkormányzat saját vállalata, a Szegedi Közlekedési Társaság üzemelteti a trolibuszokat és a villamosokat. Az autóbuszjáratokat pedig az állami cég, a Volánbusz adja, persze nem ingyen. Ezért a szolgáltatásért a város által fizetendő összeg három részből áll: óradíj, ami főként a sofőrök munkájának a fedezete, a napidíj a járműhasználat ellenértéke, és a kilométerdíj – ez függ az üzemanyagok árától is.

Tavaly 1,9 milliárdot kellett a Volánbusznak fizetni a szegedi autóbuszos közlekedésért, az idén erre 2,3 milliárd forintot irányoztak elő az önkormányzat költségvetésében.

Az emelkedés egyik fő oka az üzemanyagok árának a növekedése, másrészt az infláció – tájékoztatta a Telexet Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, aki a városi közlekedés felelőse.

A megállapodás szerint évente egyszer vizsgálják felül – díjtételenként – a Volánnak járó pénzt, az újraszámításban az infláció is szerepel, és a kilométerdíjban természetesen az üzemanyagok ára is fontos tényező.

Az SZKT-nál az áram árának növekedése jelenti a legnagyobb pluszkiadást, a becslések alapján az idén ez 150 millió forinttal lesz több, mint tavaly volt. Emellett előállnak olyan kiadások is, mint a fejlesztések és a javítások: az egyik villamosvonalon a sínpálya egy szakasza már nagyon megérett a felújításra.

Szegeden a helyi közösségi közlekedés az idén várhatóan összesen kb. nettó 7,7 milliárd forintba fog kerülni, ezt csökkenti a jegyek és a bérletek árbevétele, ami az előzetes számítások szerint 1,9 milliárd Ft lesz.

Mint látható, a jegyekből-bérletekből befolyó pénz – az árak évek óta nem nőttek – csak a kiadások töredékét fedezi. Bár a szegedi utasok aligha vennének inkább másik városban havi bérletet, összehasonlítva kiderül, hogy az árak nagyon hasonlóak a debreceni vagy a miskolci városi közlekedésben is, az eltérés néhol egy-kétszáz forint.

Jegy-, és bérletárak Szegeden
Előre megvásárolt jegy egyszeri utazásra: 320 Ft.
Általános havi bérlet: 7 000 Ft
Tanulók és nyugdíjasok havi bérlete: 4 000 Ft

A közlekedési cégek az eladott tanuló-, és nyugdíjas bérletek után kapnak az államtól bruttó 2520 forintot, ami nettóban 1984. Ez a bruttó összeg 2006 óta változatlan, holott azóta volt két áfaemelés, és az elmúlt másfél évtized alatt előállt némi infláció is. Ezen túl a 65 év felettiek utazására 350 millió forintot kap a város. Ám a felmérések szerint több mint a 20 százalékát teszik ki az utasoknak a törvény alapján ingyen utazók, ami azt jelenti, hogy a költségek rájuk eső része egymilliárd forintnál is nagyobb összeg.

Szegednek a kormány 2019-ben még adott 328 millió forint általános térítést a helyi közlekedésre – ez korábban 500 millió felett volt –, de az utóbbi két évben ezt az állami támogatást már nem kapta meg a város, és az idén sem várható.

A kormány tehát még az állam által kötelezően előírt szolgáltatást sem fedezi, ezért Szeged önkormányzatának ebben az évben a 65,1 milliárdos összköltségvetéséből várhatóan 5,1 milliárdot kell „saját zsebéből” kifizetnie a közösségi közlekedésre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!