Egyetlen ember volt, aki az Indexbe hónapokig pénzt adott, azt Mészáros Lőrincnek hívják, mondja egy kiszivárgott felvételen a lap főszerkesztője

2022. március 18. – 20:43

Másolás

Vágólapra másolva

A Direkt36 hosszú tényfeltáró cikket írt az Index történetéről, benne arról, hogy jelenleg milyen jelek utalnak kormányzat felől érkező kérésekre, és milyen alkukat kötött a főszerkesztő például Várkonyi Andreát illetően. Az Index büntetőfeljelentést tett az erről szóló, kiszivárgott hangfelvétel miatt.

Az Index ostromának színfalak mögötti története” címmel közölt tényfeltáró cikket a Direkt36 az Index 2020-as átalakulásáról, az ahhoz vezető útról, és a lecserélődött, mostani szerkesztőség belső ügyeiről, politikai kapcsolatairól.

(A Telexet azok az újságírók alapították, akik az Indexben 2020-ban felmondtak. Az akkori ügyekről akkoriban sokat nyilatkoztunk, elmondtuk, mi vezetett oda, hogy kiléptünk és létrehoztunk egy főként olvasói adományokból működő lapot, de azóta igyekszünk nem foglalkozni a múlttal. Ezért most a cikkből azokat a részleteket szemlézzük, amelyek a mostani Indexre vonatkoznak. A régi Index politikai okokból történt szétveréséről is sokat ír a Direkt36 cikke, amit ide kattintva olvashatnak.

A Direkt36 a Telex stratégiai partnere, továbbra is nálunk jelennek meg a Direkt36 cikkei, ám jelen esetben úgy döntöttünk a témát illető érintettségünk miatt, hogy a cikk, amelynek elkészültébe természetesen semmilyen beleszólásunk nem volt, a Direkt36-on jelenik meg.)

A cikk szerint a politikai indíttatású nyomásgyakorlás a lapot főszerkesztőként a felmondási hullám után átvevő Szombathy Pál idejében elkezdődött.

Előfordult, írja a Direkt36, hogy Vaszily Miklós, a lappal szorosan összefonódó Indamedia nevű cég kormányközeli résztulajdonosa megkérdezte Szombathytól, mikor kerül már le valamilyen általa problémásnak tartott cikk a címlapról. Vaszily megjegyzései alapján különösen érzékeny témának számítottak a Rogán Antallal és környezetével kapcsolatos cikkek, valamint a koronavírus-járvány kormányzati kezeléséről szóló hírek. Vaszily egyik üzenete például arról szólt, hogy jó lenne, ha minél hamarabb lekerülne a címlapról az a cikk, amely azt a kérdést járta körül, hogy mi történne, ha Orbán Viktor megbetegedne a koronavírustól.

Eközben az Index pénzügyeiben főszerepet játszó Indamedia ismét azzal állt elő, hogy nincs pénz, és azt akarta, hogy az Index.hu Zrt. vegyen fel egy százmilliós kölcsönt a hiány finanszírozására, amit azonban Szombathy és a cégvezetés többi tagja elutasítottak. Azt is akarta Vaszily Miklós, hogy Szombathy csak a főszerkesztői posztot tartsa meg, a vezérigazgatói feladatokat pedig adja át a Vaszilyval régóta jó kapcsolatot ápoló Starcz Ákosnak, áll a Direkt36 cikkében.

Végül Szombathy az Index Zrt. bonyolult tulajdonosi szerkezetének élén álló Bodolai Lászlón keresztül eljuttatott egy levelet az aggodalmairól Rogán Antalhoz és Vaszily Miklóshoz. A Direkt36 forrásai szerint a miniszter munkatársai „hangos röhögések közepette olvasták” az írást. Szombathy végül távozott, az Indamedia pedig formálisan is átvette az Index Zrt. tulajdonlását.

Az új főszerkesztő Fekete-Szalóky Zoltán lett, majd megjelent az Indexen egy cikk, ami Rogán Antal új feleségének akkoriban nagy port kavart földvásárlási ügyéről szólt, és – mint akkor arra a 444 rámutatott -, lényegében előrevetítette azt a magyarázatot, amellyel Rogán próbálta védeni az ügyletet. A cikk „Szeredy Dani” álnév alatt jelent meg.

Több indexes forrás szerint a hírportál szerkesztőségi rendszerében utólag lehetett látni, hogy Fekete-Szalóky Zoltán főszerkesztő volt az, aki beszerkesztette a Rogán-cikket, és ő választotta ki hozzá a Szeredy Dani álnevet.

Más olyan esetek is fűződnek a főszerkesztő személyéhez, amelyekben sokan az Index kormányközeliségének bizonyítékát látták, írja a Direkt36. Fekete-Szalóky jelentősen módosított például egy olyan cikket, amely a kormányt magyarázkodásra kényszerítő Fudan-ügyről szólt. Egy Fudan egyetemről szóló cikk azzal a címmel jelent meg az Indexen, hogy „Kínai hitelből épít 540 milliárd forintos elitegyetemet az Orbán-kormány”, és az alcímben utalt arra is, hogy ez a beruházás nemzetbiztonsági és korrupciós kockázatokat is felvet.

Az újságíró később meglepetten vette észre, hogy a cikket valaki teljesen átírta, kivette belőle a kormány számára kényes részeket, és azt a címet adta neki, hogy „Egyre közelebb a kínai sztáregyetem Budapesthez”. Amikor az egyik újságíró rákérdezett Fekete-Szalókynál, hogy ki nyúlt bele a cikkbe, akkor közölte, hogy ő volt.

A főszerkesztő az ilyen átírásokról a cikk szerint azt mondta egy újságírónak, hogy belefáradt abba, hogy mindig személyesen mondja meg a munkatársaknak, hogy mit kell átírni az anyagokban. „Fogom magam, szépen leülök, kijavítom, megkapom a lebaszást onnan, ahonnan meg kell kapnom a lebaszást, és csöndben megyünk tovább”, mondta a kollégájának.

A főszerkesztő készítette a 2021 júniusában megjelent, kifejezetten baráti hangvételű Mészáros Lőrinc-interjút is. Amikor értekezleten ezt páran szóvá tették, akkor több indexes szerint a lapvezetés azzal védekezett, hogy ilyen cikkekre van szükség ahhoz, hogy az újság finanszírozható legyen.

A Direkt36 birtokába került egy 2021 tavaszi felvétel, amelyen Fekete-Szalóky a lap és Mészáros közti kapcsolatról beszél. Például arról, hogy megállapodtak, a hírportál ne foglalkozzon Várkonyi Andreával, akiről már akkoriban is elterjedt a hír, hogy ő Mészáros barátnője, de a kapcsolatuk még nem volt nyilvános. Cserébe majd az Indexen jelentik be a kapcsolatukat, ígérték a lapnak – ez egyébként végül nem így történt.

Azt is mondja Fekete-Szalóky, hogy meg lehet írni minden „fideszezést, szájerezést, legfeljebb nem húzzuk fel hármasra, hanem letoljuk ötösre” (ez azt jelenti, hogy a címlapon lent jelenik meg, nem pedig fent, ahol görgetés nélkül is látható).

Aztán jött a Városháza-ügy. A témában az első cikk november 4-én reggel jelent meg a hírportálon azzal a címmel, hogy „Budapest vezetése eladná a Városháza épületét”, és a szerző ebben az esetben is Fekete-Szalóky volt. Ebben semmilyen bizonyíték nem szerepelt a címben szereplő állítás alátámasztására, és ugyan a megjelenés előtt megkeresték a Városházát, de nagyon rövid időt adtak a válaszadásra. Reggel negyed 8 körül mentek ki a kérdések emailben, és mintegy félórával később már meg is jelent a cikk, írja a Direkt36.

Néhány nappal később szerkesztőségi megbeszélést tartottak a témában, ahol Fekete-Szalóky mellett Starcz Ákos vezérigazgató is jelen volt. Ezen a gyűlésen több újságíró is kemény kritikát fogalmazott meg. Fekete-Szalóky annyit elismert, hogy szakmai hiba történt azzal, hogy nem adtak több időt a Városházának a reagálásra. Azzal védekezett, hogy „időnyomás” alatt voltak, de ennek okait nem magyarázta el világosan.

Bár a megbeszélés több résztvevője firtatta azt, hogy a cikk valamilyen politikus vagy a kormányközeli tulajdonos megrendelésére készült, ezt nem tagadta egyértelműen a lapvezetés, igaz, nem is ismerték el. Amikor az egyik újságíró felvetette, hogy még az is kétséges, hogy vajon valóban Fekete-Szalóky-e az eredeti szerzője az anyagnak, a főszerkesztő erre sem adott világos választ. Úgy fogalmazott, írja cikkében a Direkt36, hogy „vállaltam a publikálást”, de nem részletezte, hogy ez alatt mit ért.

Utalt ugyanakkor arra, hogy szorult helyzetben hozta meg a döntést. „22-es csapdáját” emlegetve arról beszélt, hogy a lapvezetésnek lavíroznia kell abban, hogy „van egy tulajdonosi kérés”, és hogy lehetnek olyan dolgok, amelyek a szerkesztőségre rossz fényt vethetnek. Az nem derült ki, hogy pontosan milyen tulajdonosi kérésről beszélt.

A Direkt36 azt írja, egy Rogán stábjával kapcsolatban álló forrás szerint a Városháza-történetnél tudatosan választották az ügy elindítására az Indexet, mert annak még van annyi hitele, hogy alkalmas legyen erre. „Ha az Origón jelenik meg, akkor annak más hatása lett volna” – magyarázta a forrás.

Az Indexnek részletes kérdéssort küldött a Direkt36, de Starcz Ákos azt válaszolta, hogy „nem szeretnénk semmilyen politikai csatározás részévé válni, így a kampányidőszakban nem kívánunk élni a megszólalás lehetőségével”.

Azt ugyanakkor közölték, hogy büntető feljelentést tettek a főszerkesztőről kiszivárgott felvétel miatt.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!