Házon belül törték össze az egyik tram-traint Szegeden
2022. március 17. – 11:15
A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) villamosremízének udvarán történt baleset hétfőről keddre virradó éjjel: kisiklott a társaság egyik villamosa, ami eközben neki is ütközött az éppen ott tárolt egyik tram-trainnek. A kár valószínűleg jelentős, bár sem az SZKT, sem a MÁV erre vonatkozólag nem osztott meg konkrétumot a Szegederrel.
A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-trainnek jó néhány balesete volt már az elmúlt hónapokban. Rögtön az év elején nekiment egy autó egy vásárhelyi körforgalomban az egyik járműnek, de volt siklás is, sőt, egyszer még a felsővezetéket is magára rántotta az egyik vasútvillamos. Emellett technikai hibákkal is küszködik a vonal, az év első heteiben minden napra jutott valamilyen leállás vagy fennakadás.
Hétfőn éjszaka az SZKT Pulz utcai villamosremízében történt egy kisebb incidens, amikor is a városi közlekedési vállalat egyik Pesa 120Nb típusú villamosa (a 103-as számú)
kisiklott a telepen történő mozgás közben, és nekiütközött a szomszéd vágányon tárolt 001-es számú Stadler Citylinknek.
Utóbbi azért volt ott, mert amíg a tram-train rendes, saját szerelőcsarnoka nem készül el a szegedi rendezőpályaudvaron, addig az SZKT segít eltárolni a vasútvillamosok egy részét telephelyein szerződéses keretek között.
A Szegeder információi szerint nem is a Citylink, hanem a Pesa villamos szenvedett komolyabb sérüléseket, bár várhatóan mindkettő jármű esetében nagyobb kiadás lesz a javítás költsége, bőven lehet milliós költségekkel számolni. Ahogyan az fentebbi képünkről is kivehető valamelyest, a tram-trainnek a lökhárítója és egyik fényszórója sérült meg, a villamosnak pedig az egyik ajtaja is beszakadt.
Hogy a baleset részleteiről minél többet megtudhassunk, levélben kerestük fel az SZKT ügyvezető igazgatóját, Majó-Petri Zoltánt, aki válaszában közölte, hogy valóban egy üzemi baleset történt (pontosabban egy forgóvázsiklás) azon az éjszakán, üzemzárás után. Majó-Petri szerint személyi sérülés nem történt, a Pesa visszaemelése pedig már megtörtént.
A forgóváz egyébként a villamos kerékpárjait, azaz tengelyeit és az azokra felsajtolt megfelelő futófelületű kerekeit jelenti; ennek siklása pedig annyit tesz, hogy megy a villamos, majd valamilyen hatásra (idegen tárgy a sínen, törött sínszál, túl nagy sebesség) úgymond leugrik a forgóváz a sínről. Ez történt most is, bár hogy mi okozta a siklást, azt csak a vizsgálatok lezártával tudhatjuk meg.
Az anyagi kár felmérése jelenleg is tart, többet az igazgató azonban nem tudott és nem is kívánt a nyilvánossággal megosztani ezen a ponton. Annyi egészen biztos, hogy milliós kárról lehet szó. Kerestük a MÁV-ot is, onnan egyelőre nem érkezett válasz.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.