Kötelező rollerparkolókkal oldaná meg a rollerkáoszt márciustól Budapest

2022. február 25. – 11:00

Kötelező rollerparkolókkal oldaná meg a rollerkáoszt márciustól Budapest
Minden eddiginél durvább méreteket öltött az Astoria melletti rollertemető – Fotó: Marczisovszky Márton / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A tervek szerint márciusban módosítja a fővárosi közgyűlés a közterület-használati rendeletét, lehetővé téve, hogy a közterületeken mikromobilitási pontokat, köznyelven közösségi roller- és kerékpárparkolókat alakítsanak ki. A parkolók kötelező használata a várakozás szerint felszámolja a belső kerületekben a rollerkáoszt.

Márciusban kerülhet a fővárosi közgyűlés elé a közterület-használati rendelet módosítása, ami lehetővé teszi, hogy a budapesti önkormányzatok szerződést kössenek a roller- és kerékpármegosztó szolgáltatókkal a mikromobilitási pontok használatáról, tudtuk meg egy szakmai háttérbeszélgetésen.

Elképzelés szerint a szolgáltatók járművenként évi 500-800 forintot fizetnek majd a közösségi parkolók igénybevételéért (amit frekventáltság alapján szorzó is terhelhet). Cserében idén a főváros hét belső kerületében kialakított mintegy 500-600 közösségi parkoló épül, amelyekben nagyjából elfér a jelenlegi teljes budapesti közroller- és közbringaflotta. Az erről szóló megállapodást az I., V., VI., VII., VIII., IX., XIII. kerületek és a főváros vezetői jelentős részben már aláírták, valamint csatlakozik a II., III., XI. és XIV. kerület is.

Az első körben tervezett központi zóna, és a későbbi átmeneti zóna – Forrás: BKK
Az első körben tervezett központi zóna, és a későbbi átmeneti zóna – Forrás: BKK

A szabályozás szerint a közrollereket és a közbringákat csak ezeken a kijelölt (egy-két gépkocsiparkoló nagyságú) területeken lehet majd letenni, azaz megszűnik a város random helyeit időnként elöntő rollerkáosz. Ha valaki ezeken kívül teszi le a rollert vagy a biciklit (ha egyáltalán a rendszer engedi ott a kijelentkezést), akkor a szolgáltató szankcióra számíthat, amit tovább háríthat az ügyfelére.

A rollerparkolók területét aszfaltra festett zöld csíkkal kerítik le, ha a járművet azon, azaz 5 méteres pufferzónáján kívül teszik le, és akadályozza a gyalogos vagy egyéb közlekedést, jön a büntetés (aminek mértéke a tervek szerint 5000-10000 forint/jármű/nap). A parkolókat GPS-es szolgáltatás-menedzsment rendszeren keresztül figyelhetik BKK szakemberei, hol történik jelentősebb szabálysértés, a bírságot pedig az odairányított közterület-felügyelők szabhatják ki.

A GPS-es rendszer azt is figyeli, hogy melyik pontokon van nagyobb forgalom, így a kisebb forgalmú zónákból át tudnak csoportosítani járműveket is. Sőt a közrollerek sebességét is szabályozni tudják vele, például a gyalogos zónákban, ha szükséges. Ami a BKK és a város szempontjából fontos: a GPS-adatokból meg lehet állapítani, melyik ponton mekkora a forgalmi igény, ennek megfelelően a mikromobilitási pontok kapacitását tudják növelni (esetleg csökkenteni) a forgalom alapján.

Így nézne ki egy mikromobilitási pont – Látványterv: BKK
Így nézne ki egy mikromobilitási pont – Látványterv: BKK

A Bubi közbringákat egyelőre továbbra is csak a Bubi gyűjtőállomásokon lehet majd elhelyezni, az új mobilitási pontokon még nem, viszont számos rollerparkolót (mikromobilitási pontot) a Bubi gyűjtőállomások mellett helyeznek el. A rendszert a jövőben úgy fejlesztik tovább, hogy a mikromobilitási pontok mellett legyenek autómegosztó cégek közautóinak fenntartott kizárólagos parkolóhelyek is, így a kerékpár, a közrobogó vagy az e-roller kombinálható a nagyobb távon használt közautóval.

A még távolabbi tervek szerint az összes közroller, közbringa, közrobogó és közautó szolgáltatást integrálják a BKK BudapestGo útvonaltervező és digitális jegyvásárló rendszerébe. A mobiltelefonon felkínált útvonalhoz aztán mindenki megtalálhatja a számára optimális (idő- és árérzékeny) közlekedési módot a közautók, közbringák, közrollerek és tömegközlekedséi járművek közül, esetleg ezek valamilyen kombinációját.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!