Bumfordi elegancia, öt és fél méter csillogó vas – szovjet luxuslimuzin került a Közlekedési Múzeumba
2022. február 8. – 14:49
Folytatódik a Közlekedési Múzeum gyűjteménygyarapítási programja, a napokban egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi érkezett az intézmény új otthonába, az Északi Járműjavítóba. A járműből összesen száz darab érkezett Magyarországra 1952 és 1959 között, az 1950-es évektől kezdve a ‘70-es évek végéig a középszintű állami és pártvezetők szinte kivétel nélkül ezekkel az autókkal közlekedtek Magyarországon.
Az államszocializmus első éveiben, 1950 és ‘59 között csak kevés magánszemély birtokolhatott személygépkocsit Magyarországon, a párt- és az állami vezetőket azonban el kellett látni szolgálati autóval.
A legmagasabb szintű állami felső vezetők számára a ZISZ 110-as vagy 115-ös gépkocsikat gyártották, a gyárigazgatók, párttitkárok, a kommunista ifjúsági szervezet (DISZ) vezetői Pobedákat kaptak, a középszintű állami és pártvezetők pedig a most a múzeum gyűjteményébe érkezett GAZ-12 ZIM gépkocsikat vehettek birtokba szolgálati autóként Magyarországon, ahogy a keleti blokk többi országában is.
Magyarország 1952 és 1959 között közel száz darab ilyen hatszemélyes limuzint vásárolt. A ZIM-ek az 1970-es évek végéig voltak forgalomban, ekkor az állami és pártvezetők már rendre nyugati típusokat, elsősorban Mercedeseket, illetve kisebb részben a Tatra 603-as gépkocsikat kezdtek használni szolgálati autónak.
A ZIM-ek a Nyizsnyij Novgorod-i Gorkij Avto Zavod (GAZ) gyárban készültek (akkoriban a várost is Gorkijnak hívták), itt gyártották a Pobedákat, majd a Volgákat is. A múzeum gyűjteményébe került típust, ahogy az üzemegységet is 1935 és 56 között, Zavod Imenni Molotovnak (ZIM) nevezték az akkori külügyminiszter, Molotov tiszteletére.
A ZIM hűen reprezentálja egy korszak történelmét, a típuson keresztül azt is be szeretnénk mutatni, hogy milyen nehéz volt a gépkocsikhoz való hozzáférés ebben a korszakban. Az 1960-es évektől kezdve elvileg már lett volna lehetősége az átlagállampolgárnak is egy ZIM megvásárlására, utóbbi azonban 40 ezer rubelbe került, amihez az 1960-as szovjetunióbeli átlagkeresetet alapul véve 45 évi fizetésére lett volna szüksége egy embernek.
Mára legfeljebb néhány darab ZIM maradhatott meg Magyarországon. A kocsi üzemképes, jelenlegi állapotában kiállítható, a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele.