Nincs elfogadható oktatás, már csak gyerekmegőrzés van

2022. február 4. – 09:39

Nincs elfogadható oktatás, már csak gyerekmegőrzés van
Pilz Olivér miskolci tanár már 2016-ban megfogalmazta a problémákat – Fotó: Vajda János/MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Pontosan hat évvel ezelőtt tartották meg Miskolcon azt a tüntetést, amit az oktatási rendszer rendbetételéért szerveztek meg, ami aztán mozgalommá vált, tüntetések sora követte országszerte. A miskolci tanárok csütörtök este ismét demonstráltak, és Pilz Olivérék egy hosszú levélben, amit közel kétszázan írtak alá, újra megnevezték a jelenlegi oktatási rendszer problémáit.

„Nem gondoltuk volna, hogy az annak idején gazdasági okokból, válságkezelési célból létrehozott Emmi helyett egy magát családbarátnak valló kormány nem hoz létre önálló Oktatási Minisztériumot, amint erre lehetőség nyílik.

Sőt, a szakképzés és a felsőoktatás már nem is az Emmin belül, hanem másik minisztériumnál van – ráadásul a szakképzésben dolgozó kollégáinkat még a »tanár« megnevezéstől is megfosztották, őket már oktatóknak nevezik, s nem is közalkalmazottak. Akkor nem is a »KÖZ«-ért tevékenykednek? Kire illene leginkább ez a kategória, ha nem azokra, akik a gyerekeinkért, az ország jövőjéért végzik a dolgukat?” – panaszkodtak.

Megállapították, hogy kréta- és papírhiány náluk mostanában nem volt, de a koronavírus miatt távoktatással terhelt időszakban a digitális eszközök beszerzése a központi közbeszerzés miatt nem napokon belül történt meg, hanem hónapok, akár tanévek alatt.

Állítják: egy-két-három éves reformok nem léteznek, azokat felelőtlen, a diákokon végzett kísérletezgetésnek lehet csak nevezni. Szerintük új alapokra helyezett oktatási rendszer kell, mert a jelenlegi helyzet már régóta tarthatatlan. 2021-ben nem lehet kiindulópontnak tekinteni egy huszadik század közepi oktatási rendszert, és azt toldozgatni-foltozgatni.

„Vegyük már végre észre: az oktatás területén környezetünk, Európa, de a világ nagy része is elhúzott mellettünk. Már nem az a kérdés, hogy mikor fog összeomlani a magyar közoktatás, mert már javában omlik, egyes helyeken már össze is omlott. Az olyan iskolákban, ahol rendszeresen nincs kémia-, fizika-, angol-, informatika…stb. óra, ott már nincs elfogadható színvonalú oktatás! Már csak gyermekmegőrzés van

– fogalmaztak a levélben.

Kijelentették azt is, hogy tanárhiány van, amit mindenki tapasztal. Ha ők azok, akik alig dolgoznak, és rengeteget vakációznak, akkor miért nem vonzó ez a pálya a fiataloknak? Összehasonlításul közölték, hogy egy nagykereskedelmi láncnál a kezdő eladók fizetése idén január elsejétől 362 600 forint, azaz 100 ezer forinttal több, mint egy tanáré.

„Pedagógusok esetében a cafetéria és a jutalom is ismeretlen fogalmak. Még egy miniszteri elismerés is kimerül egy oklevélben és egy szál virágban” – jelezték.

Úgy zárták levelüket, hogy azonnali együttgondolkodást szeretnének az oktatásról, és megoldásokat, melyek már most is irdatlan nagy késésben vannak.

„SEGÍTSÉG! Minden gondolkodó, jószándékú honfitársunktól ezt várjuk! Mert a helyzet drámai. Nem kérünk viszont a megbélyegzésből, mert ki merjük mondani a véleményünket. Mert mi továbbra is TANÍTANI akarunk! Megbecsülten – mind erkölcsileg, mind anyagilag.

A tanári szobákban jó hangulat csak akkor lesz újra, ha azt látjuk, értelme van a munkánknak. Arra tanítjuk gyerekeinket, amire kell, ami elvárható a harmadik évezred elején: problémamegoldásra, együttműködésre, elfogadásra, önfejlesztési igényre és képességre, szorgalomra, kitartásra, demokráciára, önkifejezésre, kritikus gondolkodásra. Mert csak így születnek nagy dolgok, melyek előrébb viszik az országot, a világot.”

A demonstráción feldaraboltak egy biciklit is, hogy megmutassák, van, amit már nem lehet megjavítani.

A pedagógusok hétfőn országszerte sztrájkoltak, amivel a lakosság több mint kétharmada egyetértett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!