Valami félrement a szegedi tram-train várva várt sűrítésénél

2022. január 10. – 18:35

Másolás

Vágólapra másolva

Egyelőre meglehetősen nyeglére sikerült a tram-train sűrítésének végrehajtása, hiszen amíg a novemberi induláskor még januártól csúcsidei 20 perces követési időkről volt szó, addig továbbra is óránként járnak a vasútvillamosok, néhány plusz járat lesz csak reggel és délután. Szegedről reggelente lesz olyan járat, ami 8 perccel indul az előző után, és el sem hagyja majd a várost.

Csütörtökön sokak meglepetésére nem Lázár János, a projekt kormánybiztosa és hírvivője, hanem a MÁV jelentette be, hogy hétfőtől megtörténik a tram-train első menetrendsűrítése: ezentúl valamivel több járat indul napközben, illetve hétvégente éjszaka is közlekednek a tram-trainek. A kormánybiztos csak pénteken posztolt erről Facebookjára, miután már az emberek többsége a sajtóból értesült a változásról.

Sokan tudhatják, hogy jelenleg azért jár csak óránként a vasútvillamos, mert egyszerűen nem tudtak elegendő járművet befogni, azokon ugyanis folyamatosan meghibásodások léptek fel. A Szegeder információi szerint hiába várta a szakma is a januári üzembővítés bejelentését, a Stadler által gyártott járművek nagyobb része még mindig nem képes megbízható üzemelésre különböző hibák miatt.

Nem erről volt szó

Azt tudta mindenki, hogy januárban lesz sűrítés, ezért nem jött meglepetésként a január 6-i bejelentés ténye, az azonban igen, amit tartalmazott. Az eredeti, a MÁV által még november végén közölt tervek szerint januártól csúcsidőben 20 percenként, azon kívül pedig félóránként közlekedne a tram-train, most azonban csak néhány új járatot tettek be, és csúcsidőn túl ugyanúgy órás követés van.

Ráadásul még az a néhány új járat sincs összhangban az elvárásokkal és az ígéretekkel,

ugyanis reggelenként mindkét városból egyetlen egy járattal fog több indulni, és a Szegedről induló csak Rókusig megy, a várost már nem hagyja el.

A MÁV szerint azért van ennek értelme, mert „így a városi szakaszon is egyre többen választhatják a kényelmes új járműveket a villamosok mellett”, ami azért furcsa, mert ezen plusz járatok pont az utasáramlással szemben fognak közlekedni, hiszen reggelente a belvárosból a rókusi lakótelep felé, délután pedig a lakótelepről a belvárosba közlekednek a legtöbben, nem pedig fordítva.

Általánosságban jellemzője az új járatoknak, hogy reggelente Szegedről lényegében ugyanúgy óránként lesz tram-train Hódmezővásárhelyre, Hódmezővásárhelyről pedig a reggeli sűrítőjárat úgy közlekedik majd, hogy előtte 15 perccel, utána pedig 45 perccel indul másik tram-train. Délutánonként már jobb a helyzet, akkor kiegyensúlyozottabb a követési távolság, de így is szinte megjegyezhetetlen, hogy 37–23–60–37–23–60 percenként követik egymást a szerelvények.

Napok üzemszünet nélkül

További jelentős változás lesz, hogy – igaz csak a hét bizonyos napjain – éjszakánként is járnak majd a tram-trainek a két város között. A bejelentett menetrend szerint hétfőn, kedden, szerdán és csütörtökön hajnalban nem lesznek járatok, pénteken, szombaton és vasárnap hajnalban azonban igen.

A menetrendsűrítés bejelentését követően Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester Facebook-oldalán arról írt, hogy a mostani fejlesztéstől sokat nem javul a szolgáltatás. Nagy még mindig úgy gondolja, hogy ha egyszer rendbe teszik a problémákat, akkor ez egy magas színvonalú, az utasoknak nagyon kedvező szolgáltatás lesz.

„De ez a mostani részleges sűrítés valójában nem erről szól, hiszen az őszi ígéret az volt, hogy január második felétől félóránként fog járni a vasútvillamos, ehelyett most néhány plusz járat kerül be a menetrendbe, az is utasszempontból elég követhetetlenül” – közölte az alpolgármester, hozzátéve, „ez így valójában arról szól, hogy egyelőre nem sikerült megoldani a problémákat, az üzemszerű működés még nem került közelebb”.

A tram-train új menetrendje az SZKT honlapján elérhető, de megnézhető a MÁV útvonaltervezőjében is. A menetrend megjelenését követően kerestük a MÁV-ot levélben, hogy miért nem az ígéreteknek megfelelően ütemezett sűrítést vezetnek be, de cikkünk megjelenéséig egyelőre nem válaszoltak.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében a Telexen is megjelent. Egy hosszabb, részletesebb verzió elérhető a Szegederen.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.