Felmondott az Index szerkesztője, kormánypárti nyomásról ír, és arról, hogy politikai célra, platformként használták a lapot

2022. január 03. – 17:28

Másolás

Vágólapra másolva

Felmondott az Index.hu-nál Gabay Balázs, a politikarovat ősszel kinevezett szerkesztője. Gabay a felmondásáról beszámoló posztjában növekvő kormánypárti nyomásról ír: szerinte az egyik mélypont az Index Mészáros Lőrinc-interjúja volt, de nála a kaput a Városháza-ügy tette be, melyben a portált valakik az újságírás alapelveivel szembemenve, platformként használták egy politikai támadáshoz.

Gabay Balázs 2020 őszén került az Index.hu-hoz, miután a tömeges felmondásokat követően új munkatársakkal és lapvezetéssel folytatta a portál. Előbb a gazdaságrovat munkatársa volt, majd 2021 szeptemberében nevezték ki a politikarovat szerkesztőjévé. Ezt követően, mint arról most a Facebookon egy privát posztban ismerőseinek beszámolt (Gabay hozzájárult, hogy a Telex közölje a bejegyzése szövegét), már november végén beadta a felmondását a lapnál. Felmondásának a posztja szerint alapvetően lelkiismereti okai voltak.

Mint írja, egy idő után egyre több lett fontos közéleti ügyekben a név nélküli anyag, melyek, mint a Rogán Antal feleségének 1,6 milliárdos (végül meghiúsult) földvásárlásáról szóló, legalábbis részben a NER-es mundér becsületét védték.

„Figyeltem, olvastam, szarul éreztem magam, és teljesen elhibázott módon, nem szólaltam fel ellene. Cinkosság. Aztán jött a Mészáros Lőrinc-interjú. Egy G-napos Simicska-interjú 2.0 lehetett volna, de nagyon nem lett az. Telt a pohár, jeleztem, határozottan, nyíltan. Visszanézve természetesen már akkor fel lehetett volna mondani. Hogy miért nem tettem? Képtelen voltam elengedni (álnaiv?) reményemet, hogy nem csődölhet be ez a projekt, mert ha ez is becsődöl, akkor soha viszlát közéleti média. Képzeletbeli lábjegyzet csupán: az Indexben számos kolléga kapaszkodik ugyanebbe a reménybe, és ha le kell lépnie innen, minden bizonnyal szakmát vált”

– írja posztjában Gabay.

Bejegyzésében az Indextől most eljövő újságíró arról is ír, hogy bár voltak, akik már akkor figyelmeztették, amikor a laphoz ment, vagy éppen „elhűlve fogadták, hogy munkát vállalok egy lapnál, amit »bedarált a NER«️ (Vaszily Miklós az Indexet birtokló Indamedia egyik tulajdonosa, a »kormánypártosított«️ Echo TV és az MTVA volt vezérigazgatója, a TV2 jelenlegi vezére)”, ő úgy gondolta, hogy bízhat korábbi tapasztalatában (2015 előtt dolgozott a most általa is propagandalapnak minősített Magyar Nemzetnél): „elhatároztam, amíg nem jelennek meg gyanús cikkek az oldalon, és gyanús egyedek a szerkesztőségben, illetve tőlem sem »rendelnek«️ gyanús cikkeket vagy áramvonalasítják az anyagaimat, csinálom”.

Azt írja, a gyors személyi változások ellenére is bízott benne, hogy lehet a megváltozott Indexnél is „középre írni”, és hogy minden párttól hasonló távolságra helyezheti el magát a lap. Szerinte hosszú ideig működni látszott a dolog, amit azzal a példával támaszt alá, hogy bárki megszólalhatott az Indexen, „Puzsér Róberttől Schiffer Andráson át Navracsics Tiborig”, és rendszeresen jelenhettek meg kormánykritikus anyagok fajsúlyos kérdésekben.

Egy idő után azonban (Gabay egy bő egyéves időszakról ír, ennyi időt töltött különböző pozíciókban a lapnál) egyre több lett benyomása szerint az említett név nélküli, NER-es politikai megrendelésszagú cikk, és

„az utóbbi időben egyre erőteljesebben éreztem, hogy kormányoldalról nyomás alá kerültünk”.

Bejegyzése szerint végül az Indexnek a Karácsony Gergely ellen felhasznált Városháza-ügyben játszott szerepe volt már túl sok neki. A Városháza épületének ügyét november elején az Indexen robbantották ki egy, a főszerkesztő Fekete-Szalóky Zoltán által jegyzett írásban, mely a „Budapest vezetése eladná a Városháza épületét” címet viselte. Ebben tényként állították, hogy „vevőt keres a Városháza hatalmas értékű, műemléki védelem alatt álló épületegyüttesére a főváros vezetése” – a cikk túl sok konkrétumot nem tartalmazott, azt pedig nem várták meg, hogy a főváros vezetése is reagálhasson megjelenés előtt a súlyos állításra. Az Index-cikkek után a propagandamédia és a kormánypárt is elkezdte a Karácsonyt vádoló kampányát.

„A kaput a Városháza eladásáról szóló cikksorozat tette be. Fogalmam sincs, hogy miért most sokalltam be, de abban biztos vagyok, hogy ez a sorozat az újságírás etikai normáival, szakmai alapelveivel szembe menve jelent meg. Számomra nyilvánvalónak tűnik, hogy ez esetben az Indexet platformként használta valaki, hogy politikai támadást hajtson végre az ellenfeleivel szemben. Ez ilyen formában akkor sem fér bele, ha a Városházán volt vaj az érintettek füle mögött, de ugyanígy elfogadhatatlan lenne, ha hasonló hátsó szándékkal Kocsis Máté, Kövér László, Orbán Viktor vagy bármelyik kormánypárti politikus ellen vetette volna be a lap”

– írja posztjában Gabay. Mint írja, fenntartásait széles körben és a vezetőknek külön-külön is jelezte több alkalommal. „Soha életemben nem őrlődtem annyit munkahelyi problémán, mint most, megroggyantam lelkileg, most először fizikailag is. Az okokat fent részleteztem: minden eddiginél erősebben akartam hinni valamiben, még úgy is, hogy páran talán megbélyegeztek miatta. Úgy éreztem, ha ebben az ügyben cinkosként néma maradok, szertefoszlik mindaz, amit az újságírásról, mint hivatásról gondolok. Végül nem láttam más kiutat, felmondtam.”

A Telex.hu szerkesztőségének tagjai 2020 júliusának végén mondtak fel az Index.hu-nál, mert nem látták tovább biztosítva a lap független működését. A Telex.hu a felmondásunk után olvasói támogatásokból jöhetett létre, és így tud igazán függetlenül, korrekten működni.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!