Letiltotta a Facebook a zenekar hirdetését, mert az ibafai papnak fapipája volt
2021. december 3. – 04:58
A fapipa dohányterméknek minősül, akár befordul érte hősünk a konyhába, hogy rágyújtson, akár nem. A győri Belvárosi Betyárok zenekar legújabb dala és abból készült animációja a híres fapipás ibafai papról szólt, és nem jelenhetett meg hirdetésként a Facebookon. Persze ettől csak jobban pörög.
A győri Belvárosi Betyárok zenekartól nem szokatlan, hogy nehéz nyelvtörős mondókát vesz alapul, az „ibafai papi fapipa” elmetekervénye pedig csak az alap, az eredetit a végletekig gyúrják a győri zenészek, s aki meghallgatja, az valahol Pápa, Zala és Ibafa háromszögében biztosan elveszíti a fonalat. A Váray László által vezetett zenekar dala nemrég készült el, pár napja mutatták be. Kikerült a YouTube-ra, s jobban pörög, mint az eddigi dalok többsége, annak ellenére, hogy a Facebook nem engedte meghirdetni a címben és a képben is megjelenített fapipát.
A dal itt tekinthető meg:
Váray László írta a dal zenéjét, szövegét, énekel és gitározik, Alasztics Balázs játszik szaxofonon, Valastyán Tamás pedig az ütőhangszeren, a rajzokat és karaktereket Kapcsa Tamás, az animációt Cseh Róbert készítette.
Azt hittem, a papok miatt kapunk
„Amikor először visszadobta a Facebook, kértem egy másodellenőrzést, de másodszor is ugyanaz történt. Ezután nem láttam értelmét tovább erőltetni a dolgot, már csak azért sem, mert a végén még nemcsak egy algoritmust haragítok magamra, hanem egy élő adminisztrátort is. Rám sütik, hogy a dohányzást ráadásul gyermekközönség előtt népszerűsítettem, s az egész Facebook-csatornám kerül veszélybe" – mondja Váray László.
„Bevallom, nem számítottam erre a fordulatra, arra sokkal inkább, hogy esetleg a papok ábrázolását – bár semmi sértő nincs benne – érzi majd valaki profánnak. Viszont a YouTube-analitikát látva megnyugodtam. Katolikus közösségek, lelkészek osztották meg, személyes visszajelzések szerint is tetszik nekik, és semmilyen negatív kritikát nem kaptam miatta. Hozzáteszem, kritika a fapipa miatt sem érkezett” – számol be a zenész, akinek a nyáron volt egy ehhez hasonló tapasztalata: az augusztusban debütált SZUPERHŐSÖK című dalról készült interjút azért nem engedte reklámozni a Facebook, „mert olyan kényes társadalmi kérdéseket érint, amelyek befolyásolhatják a közvéleményt és egy választás kimenetelét" az indoklás szerint. A 2022-es választás felhői már kétségkívül ott voltak a dal felett – fűzi hozzá –, mert részben a politikai irányzatokról szólt a szöveg.
Most viszont egyértelmű számomra, hogy a döntést nem ember, hanem algoritmus hozta meg, amely lefordította a címet.
Óvodások mondogatják, ezt más nem érti
„Én magam is mélységesen egyetértek egyébként azzal, hogy a dohányzást – különösen gyermekeknek szóló alkotásokban – ne legyen szabad népszerűsíteni. Sőt, még azt is megértem, bár sokakkal együtt kinevetem az egész szituációt, hogy egy külföldi admin nem tudna mit kezdeni a képi megjelenítés láttán a fapipatörténettel. Mert ennek csak itt, a magyar nyelvterületen van értelme, s ebből a kontextusból nem lehet kiragadni. Egy angol vagy amerikai adminisztrátorral hogyan vitatkozhatnék róla, és hogyan magyarázhatnám el mindenkinek, hogy valóban élt száz éve Ibafán egy lelkész pap, aki pipázott, az újságíró barátja írt róla egy egysoros verset, az eredeti fapipa ma is megtekinthető a múzeumban, a mondókát pedig óvodások mondogatják.
De itt nálunk egy magyar felnőtt ember nyilván nem hiheti komolyan, hogy ez az animáció relativizálja a dohányzás káros hatásait. Hozzáteszem, ennek a kanyarnak köszönhetően kiváló a dal nézettsége, és hirdetés nélkül is remekül pörög, jobb sajtókampányt felépíteni sem tudtam volna” – jegyzi meg Váray László.
Ne fertőtlenítsék a kultúrát!
A dalszerző szerint azonban mindez túl is mutat a dolog humorán és paródiaszerűségén, úgy nézve pedig inkább ijesztő.
„Az algoritmusok hatalmat kapnak a kultúránk felett, zenét és szöveget is tudnak írni, ami biztosan izgalmas, érdekes témát jelent, de ha már rábízzuk az algoritmusokra egy gyerekdal megítélését, akkor eljöhet az idő, amikor a megalkotásával is ez történik. Arra a gondolatra pedig valóban megrémülhetünk, hogy akár a népmesékből is elkezdjék utólag kiradírozni az olyan megjelenítést, ami egy ma születő ábrázolásban fel sem merülhetne.
Mert elképzelhetetlen például ma új mesehősként egy lány, akin van is ruha, meg nincs is.
Márpedig láthatóan ez az irány működik, de nagyon-nagyon rossz irány. Életszerűtlen, ha a kultúránkat elkezdik sterilizálni és fertőtleníteni” – osztja meg a véleményét az énekes.
A zenekar
A Belvárosi Betyárok dalaira hat év alatt a világ minden táján felfigyelt már a magyarság, a zenekar megjárta Kanadát, az USA-t, beutazta Európát. A győri zenészek alkotásait elsőként Gryllus Dániel karolta fel, ő adta ki első lemezüket – a Fejforgatót – 2015-ben, ezt 2018-ban követte a „Tündértó partján”, és most készül a harmadik lemez. Többször közreműködött a produkciókban Gryllus mellett Ferenczi György is. A zenekar gyerekdalainak sajátos világa, humora és nyelvezete van, és híresek arról, hogy nemcsak a gyerekeket tette rajongóvá, hanem a szülőket, nagyszülőket is. A frontember, Váray László több olyan dalt írt kicsiknek és nagyoknak, amik társadalmi kérdésekkel vagy nehéz családi drámákkal és problémákkal foglalkoztak. Ismert ezek közül az „Autitkok”, amely az autizmus témájához nyúl gyermekeknek szánt csomagolásban, illetve a családokban történt haláleseteket finoman kibeszélni tudó „Mama-dal”, amelyet Kádár Annamária pszichológus is méltatott.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.