Spórolhatnak nálunk a szlovák autósok, de nincs benzinturizmus, a kamionok teletankja viszont fáj a kutaknak
2021. november 28. – 07:04
November 15. óta Magyarországon 480 forintnál nem lehet magasabb a benzin ára. Aki kizárólag tankolni jönne külföldről, az nem sokat spórol nálunk, főként az üzemanyagköltséget és az időt is beleszámítva. Ha viszont valakinek Szlovákia felől érkezve dolga akad Győrben vagy egy határszéli városban, nem hagyja ki a tankolást: 15 eurót, vagyis 5500 forintot is spórolhatnak egy teletankkal. A külföldi fuvarozók itteni tankolásaiknál a veszteségekkel küzdő magyar töltőállomások szívhatják a fogukat.
A határszéli első szlovákiai benzinkúton, Medvénél a gázolaj literje a hét közepén 1,409 euróba került, ami a forint gyengülése után a csütörtöki középárfolyamon átszámítva 519 forintot jelent. A 95-os benzin még drágább, 1,51 euró, vagyis 556 forint. Érezhető a különbség, hisz innen 10 kilométerre, az első győri töltőállomáson már literenként 76 forint spórolható, mióta november 15-től Magyarországon 480 forintban maximálták a benzin és a dízel árát.
Ha sokat utazik Magyarországra az ember, akkor számít
A csallóközi Ekecsen élő Dobsa Tamás többször tankolt már Magyarországon, amióta 480 forintban rögzítették itt az üzemanyag literenkénti árát.
„Az autómnak 70 literes a tartálya, így egy teli tankon nagyjából 15 eurót (5500 forintot) lehet spórolni. Ha sokat utazik az ember, mint mi, akkor ez azért számít.”
Ez a megtakarítás annyiban számít neki, hogy szabadúszó előadóművészként, a Kuttyomfitty Társulat tagjaiként sokat lépnek fel Magyarországon. Múlt héten háromszor volt itt előadásuk, több mint 1000 kilométert vezettek.
Euróban adnak árajánlatot, az előadás után számolják át
Az autóst arról is kérdeztük, miként látja a forint újbóli gyengülését (már 370 forint körül jár egy euró), és ez mennyiben érinti őt. Az itteni vendégszerepléskor forintban fizetik ki őket. A forint pár éve tartó mélyrepülése miatt ezért az árajánlatokat csak euróban adják meg, hogy majd az aznapi árfolyamon váltsák át azt forintra. Persze annyival egyszerűbb az életük, hogy közel laknak Győrhöz, így sokszor orvosi magánpraxisba is oda járnak, és a nagyobb bevásárlásokat is ott intézik.
„Csupán a tankolás miatt nem gurulunk át, ám mivel sokat megyünk Magyarországra (hetente van, hogy háromszor is) így akkor ott tankolunk. Kizárólag emiatt szerintem nem éri meg átjárni, ha az időt, üzemanyag-költséget is beleszámoljuk” – mondta Dobsa Tamás.
Szlovák oldalon nem éreznek változást
Fontos tényező tehát a költség: 15 euró lehet egy tank benzinen a nyereség abban az esetben, ha valaki egyébként is Magyarországon jár, vagy az első szlovákiai faluból jön át. Ha viszont csak ezért, több tíz kilométerről utazik, akkor már nem biztos, hogy a 2-3 ezer forintos tiszta nyereségért akár egy órát elvesztegetve érdemes átjönnie. Ezt tapasztalták a medvei töltőállomáson is, ahol szerda délelőtti ottjártunkkor egyetlen tankoló autót sem láttunk.
„Nem érezzük, hogy kisebb lett volna a forgalmunk, amióta a határ magyar oldalán 480 forint lett az üzemanyag ára” – mondta egy alkalmazott a szlovákiai benzinkútnál.
Ennek több oka is lehet: a kútnak egyrészt törzsvásárlói vannak, akik visszatérnek hozzájuk, ott szeretnek tankolni. Másrészt akadnak, akik nem is tudnak róla, hogy Győrben olcsóbb az üzemanyag, harmadrészt pedig nem lehet rajta olyan sokat nyerni, hogy megérje átmenni. Ami viszont a legfőbb visszatartó ok: a mostani koronavírus helyzetben – főleg az oltatlanok – nincsenek tisztában a szabályokkal, s inkább nem kockáztatnak.
A helyzet időközben viszont annyiban változott, hogy Szlovákiában csütörtöktől két hétig bezártak az éttermek, valamint a nem létszükségletű boltok. Kijárási tilalom is életbe lépett, de a kivételek között szerepel a külföldi utazás, még ha a szakértők hangsúlyozták is, hogy a legjobb az lenne, ha nem élnének ezzel a lehetőséggel a járványhelyzet miatt. „Nem tilthatjuk meg senkinek, hogy külföldre kiránduljon” – jelentette ki Ján Mikas tiszti főorvos.
A gond a nemzetközi szállítmányozás
A Magyar Ásványolaj Szövetséghez csak havonta érkeznek összesített értékesítési adatok, abból sem biztos, hogy kiszűrhető, elindult-e a benzinturizmus. Grád Ottó főtitkár a Telex kérdésére viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a töltőállomásoknak a legnagyobb gondot a 480-as üzemanyagár mellett a nemzetközi szállítmányozás jelentheti.
A tranzitforgalom magas, és a Szlovákiába, délre vagy nyugatra tartó kamionok a határ előtt megtankolnak, egyszerre akár 1000-1200 litert. Ez érezhetően fájhat a töltőállomásoknak, amelyek minden literrel rosszul járhatnak a mostani ár mellett.
Az autópályák mentén ugyanis nem azért drágább az üzemanyag, hogy az ott közlekedő járműveket kihasználják, hanem az üzemeltetőnek magasabbak a rezsiköltségei. Bérleti díj, infrastruktúra, fenntartás (parkoló, mosdó) mellett a 24 órás üzemelést is meg kell oldani. „Ha az üzemanyag 510 forintos átlagára helyett 540-ért adta korábban a benzint, s most kénytelen 480-at kérni érte, akkor a 60 forintos literenkénti kiesés valószínűleg veszteségessé teszi. Minden elvitt pluszliter növeli ezt” – mondta Grád Ottó. Kerestük a Molt is, de nem kommentálták a benzinturizmusra vonatkozó kérdésünket.
Mennyibe kerül a többi szomszédnál?
Ausztriában egy liter 95-os benzin átszámítva 526, a gázolaj 519 forintba kerül, Horvátországban ez az ár 535 és 547 forint, s Szerbiában is drágább (521 és 546 forint). Romániából viszont biztosan nem éri meg átjönni, ott 459 a benzin és 463 forint a gázolaj ára. Szlovéniából is „határeset”, mert 495 forintért adnak egy liter 95-öst és 529-ért a gázolajat.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.