GVH: A legtöbb ételkiszállítónál nem derül ki, milyen szempont alapján zajlik, és mit jelent a pozitív értékelés
2021. október 27. – 10:20
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése szerint az ételrendelésre és házhozszállításra
szakosodott hazai online platformoknak átláthatóbbá kellene tenniük a vásárlók értékeléseinek rendszerét.
Tombol a kajarendelés
Miközben a járvány miatt a vendéglátópiac hagyományos formájában forgalomcsökkenéssel szembesült,
a magyarok minden korábbinál többet költöttek ételrendelésre tavaly, ez a tendencia pedig 2021-ben is folytatódik.
Az ételkiszállítással foglalkozó cégek köre is folyamatosan bővül, írja a GVH közleménye: a különböző éttermek mellett számos cukrászda, reggelizőhely, ételérzékenyeket kiszolgáló és alkoholos italt forgalmazó vállalkozás, sőt, egyes benzinkutak étel- és italkínálatából rendelhetünk otthonunkba.
A Gazdasági Versenyhivatal 2021 szeptemberében vizsgálta, hogy a házhozszállításra szakosodott hazai platformok milyen lehetőséget adnak a fogyasztóknak, hogy véleményt formáljanak a szolgáltatásokról.
A GVH közleménye szerint a gyorselemzés számos problémára fényt derített, de nem említi, hogy melyik kiszállító platformál.
Így például:
- a platformok többségén nem derül ki a felhasználók számára, hogy az értékelés milyen
szempontok mentén és milyen módszertannal történik, - az sem egyértelmű, hogy az adott pontszám hány véleményen alapul,
- az értékelési módszertant tartalmazó szabályzatot csak egyetlen platform tette közzé,
ám ennek tartalma sincs teljes összhangban az értékelési folyamattal, - a többség esetében magának a platformnak az értékelésére egyáltalán nincs mód,
- a szöveges formájú vélemények – ha egyáltalán van ilyen lehetőség – egyik felületen
sem jelennek meg, és nem egyértelmű, hogy milyen módon épülnek be az értékelési
folyamatokba, - egyes esetekben a vásárlók utólag módosíthatják a már leadott véleményeiket (akár
több alkalommal is), amely megkérdőjelezi a befolyásmentességet.
A GVH szakemberei a platformok többségénél nem találtak tájékoztatást arról, hogy alkalmaz-
e moderálást – azaz a már leadott értékelést esetleg utólag módosítja vagy törli-e –, valamint
azt milyen elvek és szempontok mentén teszi. A vizsgálat során ismertté vált olyan eset is,
amikor a leadott értékelés nem jelent meg az értékelt étterem mellett.
Az eredmények alapján a versenyhatóság a honlapján nyilvános ajánlásokkal támogatja
az érintett vállalkozásokat annak érdekében, hogy a fogyasztói bizalmat fenntartó,
megismerhető és átlátható értékelési rendszerrel rendelkezzenek.
A vélemények torz megjelenítése ugyanis bizonyos esetekben akár a vásárlókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet, így hatósági szankciókkal járhat.