Kiderült, miért állt le reggel az összes Combino: vizes homokkal töltötték fel őket
2021. október 6. – 11:23
frissítve
Furcsa jelenségre lehettek figyelmesek a fővárosiak szerda reggel: műszaki hiba miatt leállt szinte az összes Combino villamos a 4-6-os vonalon. A villamosokat reggel sorba vitték vissza a remízbe, végül az összes Combinót át kell vizsgálni, délutánra azonban mind visszaáll a forgalomba.
Szerda hajnalban a combinós járművezetők egymás után azt kezdték el tapasztalni, hogy járművük homokszóró hibát jelez, ezért libasorban álltak vissza a villamosok a remízbe. A Combinók csakhamar szinte a teljes 4-6-os vonalról eltűntek, a BKK villamospótló buszokkal szervezte meg az utasok szállítását.
Mint azt Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója lapunknak mondta, a remízben az átvizsgáláson kiderült, hogy a csúszásgátló homokot a pályára hintő szórófejek tömődtek, méghozzá nagy valószínűséggel azért, mert a tartályokba szennyezett, vizes, rossz minőségű homok került.
Mint Bolla közölte, a BKV ugyanattól a szállítótól rendeli a homokot már régóta. A csúszásgátló anyagot nagy silókban, tárolókban tartják. Azt egyelőre nem tudni, hogy az odaszállításkor vagy a tároláskor, de az esőzés hatására vizet kaphatott a homok, ennek hatására összeállt, ezért tömíthette el a szórófejeket. Ilyen esetekben Bolla elmondása szerint az a biztonsági protokoll, hogy az összes villamost visszahívják és kitisztítják, a silókban pedig lecserélik a homokmennyiséget. A villamosok egyébként már sorban állnak vissza forgalomba, délutánra az összes újra üzemkész lesz, ígérte a BKV igazgatója.
A szerda reggeli homokproblémát az Omnibusz szakblog is pedzegette. Mint írták, a Combinókat körülbelül 33 busz pótolta a Nagykörúton, és szerencsétlenségre a 14-es és a 24-es villamosok sem jártak egy ideig (baleset miatt), ezért azokat is pótolni kellett. A buszok más vonalakról esnek ki ilyenkor, ezért ritkább volt a közlekedés máshol is, azaz a villamosok problémája kihatott az egész tömegközlekedési rendszerre, sokan érezhették a fővárosban.
A blog azonban hozzáteszi: nincs még egy olyan város Európában, ahol az ilyen forgalmi zavarokat, még ha nem is látszik annyira, ennyire jól tudnak kezelni. Nagy luxus, hogy csúcsidőben akár 50-60 buszt is pótlásra be tudnak forgatni, igaz más vonalak kárára. A jellemző zavarkezelés Bécstől Zürichen és Párizson át Londonig, hogy a kötöttpályás vonalakat nem pótolják (nincs mivel) operatív (nem előre tervezett) zavar esetén, csak a legvégsőbb esetben, ha az nem oldódik meg pár órán belül, teszik hozzá.
Frissítés: A BKK Info közösségi oldal szerint a 4-es és a 6-os villamos ismét a teljes vonalon közlekedik.